THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, March 17, 2010

Tanggungjawab anak terhadap Ibu Bapa

Siapakah yang lebih WAJIB memberi wang belanja kepada ibubapa, adakah :


a) Anak lelaki

b) Anak perempuan (yang telah berkahwin dan belum berkahwin)

c) Kedua-duanya iaitu anak lelaki dan perempuan.

Soalan saya di sini ialah yang WAJIB kerana setahu saya anak perempuan yang telah berkahwin kalau nak bagi atau tidak itu ikut kemampuan masing-masing dengan kata lain hanya untuk membantu tetapi anak lelaki adalah WAJIB memberi wang kepada ibubapa.

ADA banyak feedback untuk soalan ini dan jawapannya berbeza-beza. Dapat saya simpulkan, masih ramai yang TIDAK JELAS apakah kewajipan anak-anak terhadap ibu bapa, maka tidak hairanlah makin hari makin banyak kes anak derhaka dilaporkan di akhbar-akhbar. Saya masih ingat kisah seorang ayah yang ditinggalkan anak di pusat dialisis dan tidak lama kemudian muncul kisah seorang ayah ditinggalkan di perhentian bas di Putrajaya.

Penderhakaan kepada ibu bapa adalah sebahagian gejala sosial yang berlaku dalam masyarakat. Terdapat masyarakat Islam yang menganggap memelihara dan menjaga kebajikan kedua ibu bapa bukan satu tanggungjawab penting. Fenomena ini berlaku kerana masyarakat beranggapan menjaga rumahtangga sendiri dan anak-anak lebih penting daripada mengambil berat ke atas ibu bapa. Paling malang lagi terdapat anak-anak yang menghantar kedua ibu bapa mereka ke rumah orang-orang tua dengan alasan sibuk bekerja ataupun sukar mencari penjaga. Ini adalah berita buruk dan amat menyedihkan ibu bapa.

Mari kita sama-sama refresh perkara yang paling BASIC dalam kehidupan kita sehari-hari.

Melakukan kebaikan kepada ibu bapa merupakan suatu perintah dari Allah SWT kepada setiap muslimin dan muslimat. Sebagai seorang anak kita diingatkan agar melakukan kebaikan kepada kedua ibu bapa. Di samping itu, kita hendaklah tahu menghargai budi dan jasa yang dicurahkan mereka siang dan malam demi melihat anak-anak dalam keadaan baik dan berjaya dalam hidup tanpa mengharapkan apa-apa balasan.

Di dalam al-Quran, Allah SWT dengan tegas menjelaskan peranan dan tanggungjawab anak terhadap kedua ibu bapa, di mana Allah SWT menyuruh agar anak-anak sentiasa taat dan patuh kepada ibu bapa dengan sentiasa berbuat baik kepada keduanya dan apabila berbicara dengan mereka hendaklah dengan menggunakan bahasa yang lembut, seperti firman-Nya yang bermaksud, “…dan Tuhanmu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘Ah’, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun ).” (Surah al- Isra’ ayat 23)

Firman Allah SWT lagi yang bermaksud, “…dan kami wajibkan manusia berbuat kebaikan kepada kedua ibu bapa, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya.” (Surah al-Ahqaf, ayat 15)

Rasulullah SAW pernah bertanya kepada para sahabat sebanyak tiga kali: “Mahukah aku memberitahu kalian tentang dosa yang paling besar?” Maka mereka (para sahabat) pun menjawab : “Sudah tentu wahai Rasulullah.” Baginda menjelaskan : “Syirik kepada Allah, derhaka kepada ibubapa (perawi menerangkan bahawa baginda ketika itu duduk sambil bersandar, lalu menyambung) dan sumpah yang palsu.” (Sahih Imam al-Bukhari)

Menghormati ibu bapa, bererti kita sentiasa menjaga hati dan perasaan mereka supaya tidak tersinggung ataupun disakiti. Dengan kata lain, segala suruhan dan larangan ibu bapa mestilah dipatuhi selagi suruhan dan larangan mereka tidak menyalahi syariat yang telah ditetapkan. Bagi sesiapa yang tidak menghormati ibu bapanya ataupun mengkhianati (mengingkari) tunjuk yang baik, maka dia (anak tersebut) dianggap telah menderhaka terhadap ibu bapanya. Bagi mereka yang derhaka kepada ibu bapanya pasti menghadapi pelbagai kesulitan hidup sewaktu di dunia dan juga di akhirat. Selain itu, menderhaka kedua ibu bapa bererti telah menderhaka kepada Allah SWT. Dari Abdullah ban Amru r.a., katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Keredhaan Allah daripada keredhaan ibu bapa dan kemurkaan Allah daripada kemurkaan ibu bapa.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Islam memberi amaran keras terhadap mereka yang gagal melaksanakan hak-hak ibu bapa, menderhaka atau membiarkan ibu bapa yang sudah lanjut usianya menjalani kehidupan yang sukar dan menyedihkan.

Daripada Muawiyah bin Haidatal Qusyairi katanya, aku bertanya Rasulullah SAW, “Siapakah orang yang paling patut aku berbuat baik?” Rasulullah SAW menjawab : “Ibumu.” Kemudian aku bertanya, “Lagi siapa?” Rasulullah menjawab, “Ibumu.” Kemudian aku bertanya, “Lagi siapa?” Rasulullah menjawab, “Ibumu.” Kemudian aku bertanya, “Lagi siapa?” Rasulullah menjawab, “Bapamu, kemudian orang yang paling hampir denganmu dan seterusnya.” (Hadis Riwayat at-Tirmizi)

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Tidak akan masuk syurga orang yang suka menunjuk-nunjuk pemberiannya, orang yang derhaka kepada kedua ibu bapanya dan orang yang ketagihan minuman keras.” (Sunan al-Nasai')

Apa yang nyata, berbakti kepada kedua ibu bapa, bersikap mulia serta menunaikan hak-hak terhadap mereka adalah di antara tugas yang wajib dilaksanakan oleh umat Islam. Perintah mentaati keduanya jelas termaktub di dalam al-Quran, firman Allah SWT yang bermaksud, “…Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan dan menceraikan susunya dalam masa dua tahun; bersyukurlah kepadaku dan kepada kedua ibu bapamu; dan kepada akulah tempat kembalimu.” (Surah Luqman, ayat 14)

Hakikatnya tanggungjawab anak-anak dalam melaksanakan hak-hak ibu bapa adalah hak yang paling penting sesudah menunaikan hak Allah SWT dan hak Rasul-Nya. Lantaran itu, hendaklah kita berbakti dan berbuat baik kepada mereka, mentaati mereka, berakhlak mulia sepanjang masa kepada mereka, mengutamakan mereka dalam segala kebajikan dan kebaikan lebih daripada diri kita sendiri, anak-anak dan juga isteri.

Berbalik kepada soalan yang begitu specific, jawapan saya, ‘C’.

Walau bagaimanapun, perlu diingatkan, wang bukanlah satu-satunya medium untuk membalas atau mengenang jasa ibu bapa. Jangan tersilap konsep. Ramai menganggap dengan memberi wang kepada ibu bapa, maka dia beranggapan 'sedang' membalas jasa ibu bapa. Sedangkan membalas jasa ibu bapa lebih luas daripada itu.

Banyak kisah di zaman Rasulullah yang boleh kita ambil iktibar. Kisah pemuda yang menggandar ibu tua dalam cuaca yang panas terik sehingga dia keletihan (untuk mengerjakan haji), usahanya itu tidak sedikitpun dapat membalas jasa ibunya. Ada juga kisah sahabat yang tidak mampu mengucap ketika penghujung hayat, semata-mata kerana membuat ibunya tersinggung. Ada juga kisah seorang perempuan yang tidak menziarahi ayahnya yang sakit sehingga si ayah meninggal dunia pun dia tak ziarah kerana suami tiada di rumah untuk meminta izin keluar rumah. Ayahnya masuk syurga kerana anaknya taat kepada suami... dan macam-macam kisah lagi yang boleh dijadikan teladan.

Secara basic, kesemua adik-beradik bertanggungjawab menjaga ibu dan ayah tidak kira sama ada anak yang sudah berkahwin mahupun yang masih bujang. Walau bagaimanapun, dalam bab menyara (saya kira dari segi wang ringgit), adalah menurut kemampuan masing-masing. Menyara ibu bapa memang tanggungjawab anak (apatah lagi jika bapa sudah uzur dan tidak mampu menyara ibu), tetapi saraan itu adalah sekadar memenuhi KEPERLUAN ibu bapa dan bukan untuk memenuhi KEHENDAK ibu bapa. Kita kena bezakan keperluan dan kehendak. Lainlah jika anak mampu, bolehlah penuhi kehendak ibu bapa, tapi kena lihat juga, jika kehendak mereka bertentangan dengan syarak, tak boleh juga kita turuti. Saraan ini pula hendaklah tidak mengurangkan hak-hak orang-orang di bawah tanggungjawab kita sendiri pula.

Saya tidak nafikan, ada sesetengah ibu bapa (selalunya ibulah) yang berkeras menuntut anak-anak mesti beri sekian-sekian jumlah wang kepadanya (this happened to my friend). Padahal, bapa masih mampu bekerja untuk menyara ibu (isterinya). Tiap-tiap tahun tukar perabot, langsir untuk sambut raya. Pakaian tiap-tiap bulan berganti. Handbag, kasut dan tudung pula ‘wajib’ sedondon dengan baju... (sekadar beberapa contoh, sebagai TELADAN). Bila si anak ter ‘miss’ (tak beri) sebulan dua, sudah merungut-rungut dan beritahu “kalau tak nak bagi, tak payah bagi duit lagi sampai aku mati...” dan membuatkan si anak menjadi serba tidak keruan. Memanglah anak mesti balas jasa ibu bapa, tapi tak bolehlah hingga buat mereka rasa terpaksa dan tak ikhlas pula.

Perkahwinan seorang anak perempuan dengan seorang lelaki pula tidak memutuskan hubungannya dengan ibu bapa dan tidak pula menghilangkan tanggungjawab anak kepada ibu bapa. Perkahwinan adalah penambahan kepada tanggungjawab yang sedia ada bagi lelaki dan perempuan, dan bukan pengurangan. Yang kekal ialah prinsip menunaikan tanggungjawab ikut kemampuan kita. Islam tidak menuntut kita lakukan sesuatu lebih dari kemampuan. Bagi lelaki yang telah berkahwin, kebajikan ibu bapa mertua juga menjadi tanggungjawabnya sebab status ibu bapa mertua adalah sama dengan ibu bapa sendiri. Rujuk Tangungjawab terhadap ibu bapa untuk lebih info lebih detail.

Hukum faraid sebenarnya ada berkaitan dengan tanggungjawab anak lelaki dan anak perempuan terhadap ibu bapa masing-masing. Maknanya berat menjaga dan menyara ibu bapa adalah lebih kepada anak lelaki. [NB: Amboi... bab mahukan harta lebih, laju saja ya.. tapi bab tanggungjawab yang turun BERSERTA dengan harta itu, purak-purak tak tahu pula ya...] Jangan nafikan kenyataan ini, jika benar tidak tahu, sila ambil tahu dan isi dada dengan ilmu!

Saya tidak nafikan, ada ibu bapa yang lebih selesa tinggal bersama anak perempuan, tapi itu bukan tiket untuk adik-beradik lain (terutamanya adik-beradik lelaki) boleh lepas tangan daripada bertanggungjawab kepada ibu bapa. Perbelanjaan makan minum serta ubat-ubatan yang diperlukan oleh ibu bapa harus dikongsi bersama adik-beradik yang lain.

Jika ada permasalahan dengan adik-beradik, bawa-bawalah berbincang. Carilah kata sepakat. Umur ibu bapa bukannya panjang pun. Selagi mereka masih ada inilah kita patut berebut berbakti kerana besar ganjarannya di sana nanti, insya Allah.

Harap sedikit sebanyak dapat membantu meleraikan kebuntuan yang dihadapi.

Sumber: http://laman-seri.blogspot.com/


250 comments:

Anonymous said...

Salam, sekadar nak menegur. Agar apa-apa yang bunyinya seperti fatwa itu perlu disandarkan kepada ijtihad yang sah Ahlus Sunnah Wal Jamaah 4 Madzhab yang rojeh.

Yang wajib dalam Islam adalah ketaatan dan tidak melawan cakap ibubapa kepada kedua ibubapa - itupun untuk anak lelaki sahaja samada berkahwin atau tidak berkahwin.

Pemberian bantuan dalam bentuk kewangan bukanlah perkara WAJIB tetapi mendapat pahala dan keberkatan yang besar sekiranya membantu ibubapa.

Nas-nas yang saudara gunakan hanya menghala kepada berbuat baik - taat dan tidak melawan. Tiada nas yang jelas yang menyatakan bantuan dalam bentuk kewangan atau lain-lain jenis bantuan kerana ini adalah niat baik si anak untuk membalas jasa (walaupun wang bukanlah dapat membalas jasa) dan kegembiraan ibubapa menerima bantuan dari anak berkenaan (iaitu anak lelaki)

Anak perempuan yang telah berkahwin TIDAK WAJIB memberikan kepada ibubapa TANPA keizinan suaminya. Kias ini diambil daripada kisah seorang isteri yang mana suaminya keluar berjihad dan ingin menziarahi bapanya tetapi dilarang oleh Rasulullah SAW kerana tidak ada keizinan suaminya. Lebih-lebih lagi isteri tidak boleh sewenang-wenangnya membelanjakan harta suami kecuali diizinkan suaminya.

Namun, suami yang matang tidak akan berbuat begini kerana akan berpotnsi rosak silaturrahim.

Wallahualam.

Anonymous said...

-ralat - perenggan kedua, "Yang wajib dalam Islam adalah ketaatan kepada kedua ibubapa dan tidak melawan kata-kata mereka - itupun....(sehingga tamat)

Anonymous said...

Salam,

Saya ni tumpang lalu hanya nk mintak nasihat dri kawan2..

Saya faham kita org islam sepatutnya menghormati ibubapa,tidak menyakitkan hati meraka,jaga percakapan dan sebagainya.. tapi, bagaimana pula status kita sebagai anak yg selalu tertekan sebab ibubapa punya fasal.. saya ank perempuan dan punyai seorang abg.. 1 contoh, kalau abg saya tegur mak tentang apa2 pun,dia boleh gelak ketawa..macam boleh terima apa yg abg sya ckp walaupun abg ckp dlm kedaan marah..tp klu ble saya yg tegur die,dlm kedaan yg elok dan bertapis,mak saya akan marah saya dan sumpah saya macam2..padahal, saya cube menegur dia sesuatu yg betul ( walaupun dah berumur still akan ade buat silap).. sebenarnya bayak sgt insiden yg buat kn saya rasa " aku ni teruk sgt ke? ak ni mmg xberguna ke?.. mak selalu memalukan saya dpn org lain..xkisah la sape pun..dan klu ape yg jadi kt rumah,dia akan salahkn saya..walhal saya xde buat ape2 pun... dia penah marah saya baru ni.. dia ckp saya xpenah nk pedulik kn die.. tgk die kt bilik balek kje penat.. bukan saya xmao campur dgn dia..tp..ade satu kes dlu,abah baling bende keras kt muka saya,n saya terus lari masuk bilik nagis2..berdarah.. bnde ni jadi dpn mak saya..tp, die xnk langsung jengkuk saya kt dlm bilik.. at least, tgk pun jd lah.. saya xharap die pujuk.. die xkn x kesian tgk ank perempuan die tgh bukak puasa kne maki, kne sepak, luka2 smue.. and die slalu salahkn saya..abah buat cm 2 kt saya sbb time 2 saya tgh makan kt hall.. bukak puase..abah dtg pas 2 hisap rokok.. saya just ckp..jangan lah hisap rokok kt cni sbb saya nk makan.. dia pun tao saya senang sesak nafas sbb asap rokok.. muke dah darah2..mak saya shj xnk tgk, tp marah2 saya jugak sbb tegor abah.. saya xtahu lah.. kenape org lain punye ibubapa sgt penyayang,memahami, ambil berat..tp ibubapa saya.. suka je nk sumpah seranah.. ckp macam saya ni kurang ajar,biadap..klu saya nk cerita..byk sgttt.. sedih klu nk igt blek.. td ni pun,mak saya baru je maki2 saya lg.. allah berkat ke hidup saya klu saya asik diselubungi dgn kata2 mereka??

Anonymous said...

saya pun mghadapi mslsh yg sama... sya dah berkhawin mnjdi isteri org.. sya ank sulung, ayah sya slalu ungkit kat saya suruh byr blik semua brg2 yg dia blikan utk sya masa sya blajar dulu.. mcm laptop, komputer.. perbelanjaan masa blajar di universiti.. sya tertekan sgt.. sya ikut semua kemahuan dia smpi melawan ckp suami.. ikut je arahan ayah sya sbb xnak kecilkan hati dia.. mcmana? apa yg sya patut buat.. tentulah sya kena ikut arahan suami.. dgr ckp suami.. tpi ayah saya? kenapala.. sya tension sgt2.. kalo xbg duit mengungkit je.. sya sendiri byk benda nak dibayar.. dgn perbelanjaan anak lgi..

Anonymous said...

Salam..

Sekadar nak berkongsi pengalaman..mungkin cerita saya bunyinya seperti saya tidak berpuas hati. **Memang itu pun perasaan saya ketika ini.

Ayah saya telah meninggal tahun lalu dan ibu pula uzur, tinggal bersama adik yang OKU di kampung di Johor bersama seorang lagi adik dan bibik.

Arwah ayah antara insan yang disegani di kampung..sepanjang hayatnya, ayah sering mengepalai solat di masjid dan menjadi orang kepercayaan jika ada majlis kenduri-kendara di kampung.

Ibu pula sudah tidak mampu bekerja (65 tahun) dan tidak larat buat kerja rumah, n disebabkan itu seorang bibik dicari untuk membantu dan menemaninya di rumah. Sebagai anak perempuan tunggal dari 8 beradik, ibu nyata lebih rapat dengan saya. Mungkin kerana kami sama2 Hawa, kami lebih memahami dan prihatin tentang keperluan antara satu sama lain.

Selalu yg menjadi persoalan ialah bantuan kewangan kepada ibu dan adik2.

Apabila bibik menyuarakan cadangan supaya gajinya dinaikkan dari RM450 ke RM600 (kerjanya bagus, dan sanggup berjauhan dengan suaminya di Perak untuk menjaga ibu dan adik OKU) abang2 ada yang mengatakan ia terlalu mahal untuk gaji bibik di kampung.

Saya menyangkal pendapat mereka namun ada juga abang yang sependapat dengan saya. Saya cuma tidak mahu beza RM150 itu menjadikan bibik bekerja dalam keadaan tertekan dan berhenti satu hari nanti (bukan senang nk cr bibik yang baik - pengambilan bibik dari indonesia juga memerlukan belanja besar apalagi ia dibekukan sekarang).

Ada 2-3 abang yang sangat sibuk dengan kerja, jarang telefon apalagi hulur wang. Pernah bila ibu call dan minta abang pulang (memandangkan saya akan melangsungkan perkahwinan dua bulan lagi-ibu mahu berbincang dan minta pendapat), abang2 lebih sayangkan kerjanya. Malah, ada yg pernah berkata dengan ibu, kalau dia balik kg, bukan ada org hanta beras ke rumah dia? terkedu saya mendengar cerita ibu..hmmm.. Kalau balik kg pun, baliknya berlenggang dan jarang-jarang berbelanja dapur sedangkan ibu hanya mengharapkan hasil sawit yang tidak menentu.

Saya kadang2 kesal dengan sikap abang2 (tidak semua) yg lebih prihatin dgn kerja dan keluarga mereka dari ibu yang selama ini sanggup berkorban apa saja untuk mereka.

Jarak yang tidak sampai 170km sering dijadikan alasan untuk tidak menjengah ibu walaupun sebulan sekali.

Saya bukan minta apa yang saya lakukan selama ini mendapat pujian melangit dr ibu, jauh sekali mahu mendabik dada, kononnya saya yg paling prihatin dengan keperluan ibu dan adik. Saya cuma menjalankan tanggungjawab sebagai anak dan mahu memberi yang terbaik utk ibu.

Saya berkerja dan tidak mampu untuk menjaga ibu sepenuh masa, malah, saya bersyukur jika ada insan seperti bibik yg sudi menjaga ibu.

Aduhai...saya mengerti kehidupan berkeluarga menuntut banyak komitmen tidak kira kewangan, masa mahupun perhatian. Namun, untuk ibu dan adik OKU ini, saya berdoa Allah buka hati mereka untuk lebih prihatin dengan keadaan dan keperluan ibu di kampung...itu perlu diutamakan dari membeli joran baru dan pakaian mahal untuk isteri dan anak setiap bulan.

Saya tahu, itu memang tanggungjawab meerka, tetapi mereka juga harus sedar, tanggungjawab kepada ibu mereka juga tidak boleh diabaikan.

Mereka sering beranggapan, 'tak apa, yang lain boleh balik dan boleh belanja serta hulur wang, aku x bg pun mak masih boleh makan'...Astagfirullahal azim...
Semoga Tuhan buka hati mereka dan ipar duaiku..janganlah mudah melenting kalau suamimu membeli beras untuk ibunya sendiri, sedangkan itu adalah hasil titik peluhnya dan kau hanya suri rumah sepenuh masa. Mengertilah..kau juga akan tua.


SNAK
-KUALA LUMPUR

Anonymous said...

Salam..

Sekadar nak berkongsi pengalaman..mungkin cerita saya bunyinya seperti saya tidak berpuas hati. **Memang itu pun perasaan saya ketika ini.

Ayah saya telah meninggal tahun lalu dan ibu pula uzur, tinggal bersama adik yang OKU di kampung di Johor bersama seorang lagi adik dan bibik.

Arwah ayah antara insan yang disegani di kampung..sepanjang hayatnya, ayah sering mengepalai solat di masjid dan menjadi orang kepercayaan jika ada majlis kenduri-kendara di kampung.

Ibu pula sudah tidak mampu bekerja (65 tahun) dan tidak larat buat kerja rumah, n disebabkan itu seorang bibik dicari untuk membantu dan menemaninya di rumah. Sebagai anak perempuan tunggal dari 8 beradik, ibu nyata lebih rapat dengan saya. Mungkin kerana kami sama2 Hawa, kami lebih memahami dan prihatin tentang keperluan antara satu sama lain.

Selalu yg menjadi persoalan ialah bantuan kewangan kepada ibu dan adik2.

Apabila bibik menyuarakan cadangan supaya gajinya dinaikkan dari RM450 ke RM600 (kerjanya bagus, dan sanggup berjauhan dengan suaminya di Perak untuk menjaga ibu dan adik OKU) abang2 ada yang mengatakan ia terlalu mahal untuk gaji bibik di kampung.

Saya menyangkal pendapat mereka namun ada juga abang yang sependapat dengan saya. Saya cuma tidak mahu beza RM150 itu menjadikan bibik bekerja dalam keadaan tertekan dan berhenti satu hari nanti (bukan senang nk cr bibik yang baik - pengambilan bibik dari indonesia juga memerlukan belanja besar apalagi ia dibekukan sekarang).

Ada 2-3 abang yang sangat sibuk dengan kerja, jarang telefon apalagi hulur wang. Pernah bila ibu call dan minta abang pulang (memandangkan saya akan melangsungkan perkahwinan dua bulan lagi-ibu mahu berbincang dan minta pendapat), abang2 lebih sayangkan kerjanya. Malah, ada yg pernah berkata dengan ibu, kalau dia balik kg, bukan ada org hanta beras ke rumah dia? terkedu saya mendengar cerita ibu..hmmm.. Kalau balik kg pun, baliknya berlenggang dan jarang-jarang berbelanja dapur sedangkan ibu hanya mengharapkan hasil sawit yang tidak menentu.

Saya kadang2 kesal dengan sikap abang2 (tidak semua) yg lebih prihatin dgn kerja dan keluarga mereka dari ibu yang selama ini sanggup berkorban apa saja untuk mereka.

Jarak yang tidak sampai 170km sering dijadikan alasan untuk tidak menjengah ibu walaupun sebulan sekali.

Saya berkerja dan tidak mampu untuk menjaga ibu sepenuh masa, malah, saya bersyukur jika ada insan seperti bibik yg sudi menjaga ibu.

Aduhai...saya mengerti kehidupan berkeluarga menuntut banyak komitmen tidak kira kewangan, masa mahupun perhatian. Namun, untuk ibu dan adik OKU ini, saya berdoa Allah buka hati mereka untuk lebih prihatin dengan keadaan dan keperluan ibu di kampung...itu perlu diutamakan dari membeli joran baru dan pakaian mahal untuk isteri dan anak setiap bulan.

Saya tahu, itu memang tanggungjawab meerka, tetapi mereka juga harus sedar, tanggungjawab kepada ibu mereka juga tidak boleh diabaikan.

Mereka sering beranggapan, 'tak apa, yang lain boleh balik dan boleh belanja serta hulur wang, aku x bg pun mak masih boleh makan'...Astagfirullahal azim...
Semoga Tuhan buka hati mereka dan ipar duaiku..janganlah mudah melenting kalau suamimu membeli beras untuk ibunya sendiri, sedangkan itu adalah hasil titik peluhnya dan kau hanya suri rumah sepenuh masa. Mengertilah..kau juga akan tua.


SNAK
-KUALA LUMPUR

Anonymous said...

Salam..

Sekadar nak berkongsi pengalaman..mungkin cerita saya bunyinya seperti saya tidak berpuas hati. **Memang itu pun perasaan saya ketika ini.

Ayah saya telah meninggal tahun lalu dan ibu pula uzur, tinggal bersama adik yang OKU di kampung di Johor bersama seorang lagi adik dan bibik.

Arwah ayah antara insan yang disegani di kampung..sepanjang hayatnya, ayah sering mengepalai solat di masjid dan menjadi orang kepercayaan jika ada majlis kenduri-kendara di kampung.

Ibu pula sudah tidak mampu bekerja (65 tahun) dan tidak larat buat kerja rumah, n disebabkan itu seorang bibik dicari untuk membantu dan menemaninya di rumah. Sebagai anak perempuan tunggal dari 8 beradik, ibu nyata lebih rapat dengan saya. Mungkin kerana kami sama2 Hawa, kami lebih memahami dan prihatin tentang keperluan antara satu sama lain.

Selalu yg menjadi persoalan ialah bantuan kewangan kepada ibu dan adik2.

Apabila bibik menyuarakan cadangan supaya gajinya dinaikkan dari RM450 ke RM600 (kerjanya bagus, dan sanggup berjauhan dengan suaminya di Perak untuk menjaga ibu dan adik OKU) abang2 ada yang mengatakan ia terlalu mahal untuk gaji bibik di kampung.

Saya menyangkal pendapat mereka namun ada juga abang yang sependapat dengan saya. Saya cuma tidak mahu beza RM150 itu menjadikan bibik bekerja dalam keadaan tertekan dan berhenti satu hari nanti (bukan senang nk cr bibik yang baik - pengambilan bibik dari indonesia juga memerlukan belanja besar apalagi ia dibekukan sekarang).

sufian azli said...

Sahabat SNAK Kuala Lumpur...

Saya bersetuju dengan tindakan saudari yang mengupah bibik bagi menjaga emak yg sedang uzur di rumah. Saya pasti suami saudari nnt juga bersependapat dengan saya. Usahlah diharapkan adik beradik lain yang seakan terlalu banyak songeh tu. Saya berdoa agar saudari akan mendapat syafaat di dunia dan di akhirat kelak di atas kemurnian budi pekerti saudari itu.

sufian azli said...

saya memahami kepada sahabat yang mempunyai bapa yang menyuruh byr blik semua brg2 yg dia blikan semasa blajar tu. walaupun terdapat halangan drpd suami dan kekangan kewangan, tapi adalah menjadi tanggungjawap kite "menjaga" kedua ibu bapa kite. saya berpendapat berilah penjelasan kepada ibubapa tentang kedudukan kewangan sahabat yg belum stabil itu. pujuk mereka agar akan membayar balik pada masa akan datang. kepada suami pula perlu diingat bahawa duit isteri adalah hak isteri. jd isteri berhak untuk memberi kepada kedua org tua mereka.

sufian azli said...

saya sedih mendengar cerita ibubapa yang seakan tidak menyayangi saudari tu. Pada saya saudari teruskan berbuat baik dengan ibubapa tetapi biarlah berpada2. Maksudnya berbaik kepada mereka berlandaskan hukum syarak seperti bermanis muka, menolong kerja2 rumah, memberi wang dsb. tetapi sekiranya saudari mendapat kecederaan atau dimaki oleh mereka tanpa sebab, ia perlulah dibantah dan kalo boleh jauhkan diri dari mereka untuk sementara. Carilah ketenangan dengan mengadukan hal ini kepada Jabatan Agama Islam untuk dinasihatkan.

Anonymous said...

Saya ada bertanyakan seorang Ustaz tentang kedudukan sebenar siapakah yang bertanggungjawab menjaga/menyara ibu bapa.

"Katanya dalam Islam, ada banyak pendapat kerana terdapat banyak mazhab berbeza. Malahan sesetengah negeri perlu mengikut fatwa yang dikeluarkan oleh majlis agama negeri tersebut.

Katanya lagi, secara umum, tanggungjawab itu perlu dipikul oleh semua anak tidak kira jantina. Walau bagaimanapun, tanggungjawab itu lebih berat kepada anak lelaki. Ini kerana anak perempuan yang telah bernikah, perlu taat/patuh pada suami.

Tapi tanggungjawab anak lelaki juga banyak. Anak lelaki yang telah bernikah, perlu mengutamakan isteri dan anak-anak. Apalah guna menjadi suami dan bapa kalau tidak mampu menyara keluarga."

Kesimpulan dari kata-katanya itu, saya membuat saranan seperti berikut:-

a. Untuk anak lelaki

Pendapatan yang diterima perlu ditolak perkara-perkara berikut:-
- bayar semua bil dan pinjaman (tidak kira pinjaman bank, syarikat kredit atau orang persendirian) kerana hutang adalah wajib dibayar walaupun kita telah mati.
- beli barang keperluan isteri dan anak-anak seperti susu formula, lampin pakai buang, barang dapur.
- simpan sedikit untuk kecemasan seperti tayar pancit, enjin kenderaan tiba-tiba rosak, isteri atau anak-anak tiba-tiba jatuh sakit.
- akhir sekali barulah diberikan bakinya kepada ibu bapa.

b. Untuk anak perempuan

- anak perempuan yang bekerja dan belum bernikah, wajib menjaga/menyara ibu bapa.
- anak perempuan yang bekerja dan sudah bernikah perlu meminta izin suami. Walaupun mempunyai pendapatan sendiri tetapi setiap sen yang ingin dibelanjakan perlu direstui suami.
- anak perempuan yang tidak bekerja dan sudah bernikah, tentulah sangat-sangat perlu meminta izin suami kerana yang ingin digunakan ialah harta suami. Sedangkan harta sendiri pun perlu meminta izin suami barulah boleh dibelanjakan, apatah lagi harta suami.

Kalau ada salah dan silap, mohon dimaafkan kerana setiap orang berbeza pengalamannya.

Tetapi perlu diingatkan bagi perempuan yang telah bernikah "bahawa seorang isteri boleh memilih untuk masuk ke syurga dari mana-mana pintu dengan syarat iaitu menjaga solat dan puasa, menjaga kemaluan dan taat pada suami".

Anonymous said...

Salam... saya mempunyai satu masalah yang amat membelenggu diri saya ini.. Ini berkaitan dengan Ibu mertua saya.. Sedari saya bernikah bersama suami sehingga kini saya amat tidak disuaki oleh ibu mertua namun saya akur.. selama 14 thn perkahwinan dan hampir 11 thn saya terpaksa menyambut hari raya di rumah mertua atas permintaan pihak ibu mertua.. walaupun mempunyai 4 orang anak namun dia menekankan pada saya bahawa anak lelaki wajib menjaganya dan katanya sekiranya dia sakit sekalipun pant**nya juga harus anak lelakinya yang bertanggungjawab untuk membersihkannya.. Dia sering menekankan pada saya bahawa rumah yang saya duduki bersama anak anak kami ini adalah rumah anaknya dan dia tegaskan bahawa dia berhak ke sini dan membuat apa sahaja kerana ini adalah rumah anak lelakinya.. Masalahnya sekarang dia juga mempunyai dua orang anak lelaki yang lain tetapi dia tidak pernah mengganggu mereka.. malah anak lelaki kesayangannya telah pun menjual tanah pusaka dan membeli kereta baru untuk isterinya namun didiamkan sahaja oleh beliau.. saya bertambah tidak tahan apabila tadi dia membawa adiknya kerumah dan terus melecture saya tentang wajibnya anak lelakinya itu yakni suami saya menjaganya dan mengingatkan saya berkali2 bahawa saya ini hanyalah penumpang dirumah itu.. masyaalllah.. tidak tertanggung lagi penghinaan oleh ibu mertua saya itu.. Adakah begitu sekali kewajiban seorang anak lelaki mengutamakan ibunya dalam segala hal dan mengabaikan isteri dan anak anak..

Anonymous said...

Assalamualaikum ,
Maaf Untuk Mencelah . Perkara paling mudah untuk seorang anak laksanakan pada saya tak perlu disandarkan dengan dalil yg kuat pon..cukup dengan logik akal .Fitrah sebagai manusia tentang tanggungjawab terhadap Ibu Bapa. Tanggungjawab anak lelaki atau perempuan .Kita sebagai anak WAJIB melaksanakan tanggujawab terhadap Ibubapa .Jika semua orang didalam keluarga adalah anak perempuan,siapa yg patut menyara dan menjaga ibupapa.Jika kita hanya katakan itu adalah tanggungjawab anak lelaki .Konsep tanggungjawab anak perempuan itu selesai selepas berkahwin perlu difahamkan sepenuhnya..Mmg Benar ..tanggungjawab anak perempuan dan tanggunggan terhadap perempuan itu berakhir selepas berkahwin.Namun perlu diingat tanggungjawab Suami pula sama terhadap mertua..Mentaati Mertua sama hukumnya mentaati ibu bapa sendiri. Melukai hati mertua sama seperti melukai hati Ibupapa sendiri..Wahai wanita usah di seret suamimu itu keneraka kerana menderhaka..dan wahai suami pastikan adil kamu terhadap keduanya.Tidak cium bau syurga seseorang yg menderhaka terhadap ibupapa..Nauzulbillah

Anonymous said...

Assalamualaikum ,
Maaf Untuk Mencelah . Perkara paling mudah untuk seorang anak laksanakan pada saya tak perlu disandarkan dengan dalil yg kuat pon..cukup dengan logik akal .Fitrah sebagai manusia tentang tanggungjawab terhadap Ibu Bapa. Tanggungjawab anak lelaki atau perempuan .Kita sebagai anak WAJIB melaksanakan tanggujawab terhadap Ibubapa .Jika semua orang didalam keluarga adalah anak perempuan,siapa yg patut menyara dan menjaga ibupapa.Jika kita hanya katakan itu adalah tanggungjawab anak lelaki .Konsep tanggungjawab anak perempuan itu selesai selepas berkahwin perlu difahamkan sepenuhnya..Mmg Benar ..tanggungjawab anak perempuan dan tanggunggan terhadap perempuan itu berakhir selepas berkahwin.Namun perlu diingat tanggungjawab Suami pula sama terhadap mertua..Mentaati Mertua sama hukumnya mentaati ibu bapa sendiri. Melukai hati mertua sama seperti melukai hati Ibupapa sendiri..Wahai wanita usah di seret suamimu itu keneraka kerana menderhaka..dan wahai suami pastikan adil kamu terhadap keduanya.Tidak cium bau syurga seseorang yg menderhaka terhadap ibupapa..Nauzulbillah

Anonymous said...

Salam ukhwah,sy terbaca utk ruangan ini kerana hari ini sy bergaduh tentang duit dgn ibu sy.sy seorg wanita bekerjaya ,seorg isteri n seorg ibu pd ank,

ibu sy berkahwin dgn seorg duda yg tlh mempunyai ank yg bsr2 belaka,manakala bersama ibu msh ader 2 ank yg msh bersekolah rendah termasuk seorg adik br hsl perkahwinan br.

Ibu menuntut sy memnyara 2 adik kandung sy krn ibu kata,2 adik yg bersama ibu bkn ank bapa tiri sy,jd tggjwb sy memberi duit saraan pd adik2 sy sbb dulu ibu yg sra sy belaja.

Sy marah sbb sy rs bapa tiri hrs memberi ibu nafkah termsk menjaga kedua adik sy yg bersekolah.tp ibu mrhkn sy.sy sbnrnya x dpt terima kehadiran bapa tiri krn dia tdk pernah menganggap kami sbg ank sebaliknya,dia akn melarang ibu keluar dgn kami bila kami pulang bercuti,seolah2 tidak suka ibu mendekati kami.dia akn memaksa ibu menemani ibunya(nemek tiri) sewaktu kami di kampung,padahal kami pulang hanya setahun sekali.itu membuatkn kami sgt tdk boleh menerima ibu kami.

Sblm ini,ibu dpt bantuan ibu tunggal walaupun ibu sdh berkahwin,skrg bantuan itu tlh dipotong krn jbtn kebajikan sdh mengetahui ibu sdh berkahwin,jd ibu memberitahu kami adik beradik supaya mengambil slh seorg adik atau memberi wang saraan krn suaminya bkn ayah kpd kedua adik kami yg bersekolah.sy sgt sedih dgn cara ibu sy hingga sanggup meletakkan harga utk seorg ank.

Ibu kata,jika kami tidak memberi wang,dia tidak akn membenarkn adik kami bersekolah.sy sgt kecewa.bkn sy tak mampu memberi wang tp hati mana tak luluh jika wang bulanan yg diberikan pd ibu utk adik2 tp digunakn utk bantu suami (bpk tiri) dan menbeli brg perhiasan diri?sdgkn kami sendiri tdk pernh membeli utk diri srndiri?

Tlg bantu sy

Niat dihati ingin ibu bercerai smg sy dpt kembali ibu sy tp ibu terlalu sygkn lelaki itu,tp sy tak sanggup memberi wang yg bkn digunakn utk adik tp utk perkara lain.

Bantulh nasihatkn sy

iklas,
su
sueria_ni@yahoo.com

Anonymous said...

salam, nak tanya pendapat. bagaimanakah keadaan.

1. suami jarang memberi nafkah pada isteri (tetapi selalu makan luar).
2. meminta dan mencuri duit anak sendiri sehingga anak tersebut mengalami kesulitan.
3. mengambil duit orang lain sehinggakan pemberi pinjaman datang ke rumah dan membuatkan jiran melihat perkara tidak baik belaku pada keluarga tersebut.
4. suami hanya tahu mengarah dan apabila ditegur akan melenting dan mengamok sehingga menghempas pintu.
5. apabila kembali kerumah (setelah keluar) dan isteri tidak masak lagi akan bertanya kenapa tidak masak. apebila diberitahu nak membeli guna apa? dia akan melenting dan terus keluar rumah.

mungkin ada lagi tetapi saya tidak ingat, setakat ini, ini sajalah. sesiapa boleh lah memberikan pendapat.

sekian terima kasih.

Anonymous said...

salam..terbaca ruangan ini dan terasa rmai jgk yg mengalami situasi yg sma..sy ada 5bradik,3lelaki 2 perempuan..sejak ayah berhenti kerja,mak mengambil upah menjaga ank jiran,dlm situasi ini kakak sy bnyk berkorban sjk dr lps belajar..dan sy bru memulakan pekerjaan bru(lbh baik drpd kerja sblm ini).abg sulung sy x pnh bg duit blnn kpd mak dgn alasan tdk ckup(sy xfhm sedangkn abg pegawai tggi kerajaan)..abg sudah berkahwin dan ada 2 org ank..klu abg blk kdg2 hujung mggu,klu mak mntk duit maka berminggu2 plak la bru dia dtg umah mak blk...huhu..dan sekarang mak selalu mengungkit lg2 dgn kakak..kakak sgt kck hati tp kakak ttp memberi jumlah wang yg mak mntk..mak mntk stp anknya rm500..kakak dh berkahwin dan ada ank..sblom ni sy pnh bg separuh gaji sy kpd mak tp mak xpnh sbut sy bg dkt mak smpai sy pnh ckp "sy bg separuh gaji sy,jgn ckp sy xbg"..tp mak asyik mengungkit je sjk sy berhenti kerja..tp alhamdulillah skrg dh start kerja bru..namun sy berniat ingin memberi rm200 je sebln kt mak..adakah slh jika sy hny memberi rm200??hmmm...tp sy hairan jgk kenapa mak xmrh or mengungkit wlaupn abg long xpnh bg duit kt mak..mak ckp blkg je abg long bnyk habiskn harta mak..hmmmm...sy bersyukur jgk adk lelaki sy yg bru tamat belajar tidak spt abglong..dia selalu kirim duit utk mak..mula2 rm200 tp skrg mak mntk rm500,sy x pasti adk bg bnyk tu ke x..kalau berlaku slh fhm kami adk bradik selalu dikatakn jahat biarpn bkn kami yg mulakan..cthnya jiran yg ske menyibuk hal kami..kami diamkn dri dan hny luahkn antra adk bradek je tp klu mak ayah dgr mereka akn ckp kami slh,kami jht wlaupn kami x buat apa2 kt jiran tersebut..kami sgt sedih kerana dulu mak ayah xpnh mcm ni..adakah kerana duit??adakah slh jika sy hny memberi rm200 sebln??adakah tanggung jawab sy sudah terlaksana??

Anonymous said...

Saya setuju dgn pndpt saudara berkenaan hal kewangan tersebut, tambahan pula sbg org awam kita tidak layak meletakkan hukum WAJIB dsb terhadap sesuatu perkara.. Bapa juga seorang suami kpd ibu, maka kewangan adalah tnggjwbnya trhdp ahli keluarga dibawah tnggungannya selagi bapa mampu menyediakan keperluan..

Anonymous said...

salam..
saya ingin minta pendapat saudara dan saudari sekalian..saya sudah berkahwin lebih 3 thun..pada pandangan saya, suami saya seorang yg bertanggungjawab terhadap org tuanya dan adil dgn saya..walaupun berkahwin pada usia muda, suami mampu memberi keselesaan kepada org tuanya dan mengambil berat ttg masalah keluarga..namun, sejak kami dikurniakan cahaya mata, suami tidak dapat menghulurkan wang seperti selalu kerana ingin menyediakan kelengkapan secukupnya kepada anak kami..baru-baru ini berlaku konflik dlm keluarga mertua saya..adik ipar (lelaki) yg baru shj berhenti kerja mengusulkan hajat utk berkahwin..ibu mertua menyuruh suami membuat pinjaman bagi membantu adik ipar saya..apabila suami tidak mahu turuti permintaan ibu mertua saya, adik ipar menuduh suami tidak bertanggungjawab terhadap ibunya hingga ibu mertua saya bekerja sebagai cleaner..adakah suami saya menderhaka kepada ibunya kerana tidak mahu menolong adiknya berkahwin?

Unknown said...

salamm. hmm camne plakk kalu kt sbgai anak memberontak kat ibu bapa ? sye ni ank sulung , prmpuan ag tuu, sy tau pompuan kne tauu keje2 uma and mmg wajib mmg buat keje tu sume. mslhnye sy da mule buat keje2 kat uma tu dri drjh5 ag. smpai skrg , skrg ni sy lpsn spm. sjk sy mule wt keje2 uma tu , sy da tak pna berenti sbb mak sy sntiase brtrusan menghrpkn sye. sye tolong je sbb sy tauu mak sy penat keje. ok takpe. tp lame-klamaan sye da mula penat. bayangkn lah dri umo 11 taun smpai 18 taon sume keje uma sye yg buat. sye penat. kadang2 ibu sye langsung tak pape keje pon kat uma tuu. ok sy tak kisah. bole saba ag. tapi, bg remaja cm sy ni mesti la kite nak keluar jln2 dgn kwn kan. tp mak sye tak prnh bagi. dri dulu smpai skrg. sye da knlkn semua kwn baik sye kat mak sye. tapi, mak sye still tak penah bagi sye keluar rumah. kadang2 sye tak tahan sgt smapai sggup curi2 keluar. sye tau salah,tapi bayangkanlah keadaan sye. tak bole keluar rumah lgsg dan hnya disuruh buat keje2 di rumah je. sye igt mse mak sye operate tgn dye , time tu ag sye tak rehat lgsg. owg berpusu2 dtg menjenguk mak sye, dlm 1 hari lain2 org. sye ank sulung prempuan. sye la kan yg kne layan semua tetamu tuu ? sye tak kisah nk layan diorang. tapi, sye penat. sye ingat lepas sye da tolong buat keje mak sye mse dye skit tuu , dye akn mule b'lembut dgn sye. tp.... keadaannye same je. dye masih tak pernah nak faham sye. mkin teruk tanggapan dye trhdp sye adalah. sye yg jarang skali keluar dgn kawan baik sy terus,dan terus merayu. hinggakan mak prnh cakap, " ko nak keluar sgt kan?angkut skali baju2 ko semua.nak keluar sgt kan?pergilah." bayangkanlah kite hnye meminta izin untuk keluar beberape jam je dgn org yg dye kenal dan dye tau org tu perempuan, dye boleh ckp cmtu. bukan tu maksud sye. sye cme nk keluar skali-skale. sy sring menangis sbb hal ni. kwn2 sy pon slalu mnangis untuk sy. smpai skrg sye takut kpd mak sye. sye tak bole membuat ape2 kputusan sndri. sye kne ikot sume yg mak nak. sye tau tu perlu. tapi cuba la sesekali faham diri sye. sye slalu tgk mak ayah kwn sye sntiase prcyekn anak2 dye,sntiase memahami khndak anak dye. tapi bukan sye. skrg , smntre tggu result spm , sye ingin bkerja. lps abes spm,mak siap cadang ag nak kerja ape. tapi mak skdr mencadang. lame mnunggu mak, sye prgi keluar crik kerja sndri. alhamdulilah, dpt. sy dpt kerja sbgai pengasuh di taska.(mmg kerja ni yg sye nak.sbb sye mmg ske budak.) tapi mak tak izinkn. sye sedih sgt, knpe plak tak bole sdgkn haritu dye yg cdgkn mcm2 kerja. mak prnh ckp mak bagi sye bkrja. tapi skrg ? tak mungkin sye tak kerja.sbb sye da janji org tu sye dtg kerja esok. hm mak tolonglah faham sye skali-skale.sye nk cube dunia luar,bkn asyk terperap buat kerja2 rumah je. tmpt kerja yg sye mintak tu pon takde seorg lelaki pon kat situ. hnye kakak2,mkcik2,dan budak2. kenapa tak bole mak ? lps sye ckp je sye keje esok , mak terus meminggirkn sye. sye tak faham. mak yg suro sye kerja. tapi sekrg ? sye da janji dgn owner taska tuu, sye akn kerja. doakn sye supaye mak sye dilmbutkn hatinye. biar mak sye faham,sye kerja ni pon untuk tambah2 simpanan keluarga. doakan sye ? :']

Anonymous said...

J'ai supprimé mon compte Blogspot il ya quelque temps. Cependant, j'ai sauvé le lien du blog et il semble être toujours actifs. Je ne comprends pas ce que j'ai fait de mal. Je n'arrive pas à le blog en tapant l'adresse d'origine, mais je ne peux en suivant le lien. Je veux cette chose définitivement supprimés. Quelqu'un peut-il me dire comment faire?.

Unknown said...

Sy stuju.wang bkn perkara wajib bg seorg anak utk tunaikan pd ibubapa..tp skiranya mampu bagilah skurang2nye blh menghiburkan hati ibubapa.masalah sy xseperti kwn2..sy kahwin dgn lelaki yg mrupakan anak tunggal lelaki dr 3bradik..anak mak lah kt kan .bongsu lg..tp pernikahan kami dr awl hingga skg sering diganggu oleh kuarge mertua sy.dr sblm bapa mertua sakit sehingga sakit..jd sgala tanggungjawab nk diletakkn dibahu suami sy..sy stuju shingga redha suami sy bkerje 24jam off..smata2 utk mmbri pkuang suami jg bapanye..ibunye sering salahkan sy dlm pngurusan itu ini..dan sgala urusan rumah tangga kami ibunye nk ikot campor..smp 1thp suami salahkn sy.sdgkn sy xtau ape2.bile ktiadaan suami sy..layanan yg diberikan kpd sy xseperti diberikan smasa adenye suami disamping sy..bila suami xde anak sy diambil dr jagaan sy..sy hy boleh bersabar..fitnah n cite2 buruk thadap sy dicritekan kpd kwn2 n saudara mara dia..smpaikan mmbuat sy jd tawar ht utk melawat ibubapa mertua drumah.bila bcuti balik ke kg sy..ibubye akan call stiap hari suruh balik cpt..bile sy bg pndapat dikatakan sy xsuka pd kuarge mereka..smp nyaris2 nk bcerai..tp sy tetap pg melawat..kdg sy malu dgn smua org..suami skg dah mula fhm sy..alhamdulillah..n ade org2 yg disampaikan dakyah2 buruk ttg sy mule sukakan sy..sdgkan sy xmcm ape yg dicritakan..tp sy masih sgt trasa ngn sikap hipokritnye dpn suami sy..blkg sy di msgnye bkn2 ttg sy pd suami..Ya Allah...pnah 1 ketika dulu..n ktnye kalo mak nk duit ape cara skalipon suami sy kne dptkn..sbb itu tggjawab dia sbg anak laki..sdgkan kami mkn pon xckp..bila sy cuba trgkan suami sy xmampu..dikatanya sy cuba control wang ringgit suami sy..so skg sy serahkn pd suami utk nilai siapa sy yg sbnrnye n ape punca ptlingkahan kami..ape pndpt kwn2

Anonymous said...

Ramai anak2 memberi pelbagai alasan utk tidak membantu ibubapa dari segi kewangan ttp ibubapa tidak pula memberi alasan semasa membesarkan anak2. Hakikat wang sgt penting dlm meneruskan kehidupan org tua kita...

Anonymous said...

Salam...
Sekadar berkongsi pendapat melalui pembacaan setelah membaca daripada beberapa komen dan permasalahan yang diutarakan.

Saya bersetuju dengan dgn komen pertama mengenai perkara yg wajib di dalam islam perihal anak kepada kedua ibu bapanya adalah mentaati perintah ibu bapa dan tidak menginggung perasaan mereka selagi mana ia tidak bercanggah dengan tuntutan Islam.

Berbalik soal membalas jasa ia tidak diwajibkan di dalam Islam sebaliknya menjadi satu tanggungjawab yg perlu anak-anak fikirkan dan laksanakan sebagaimana kedua-dua ibu bapa melahirkan, mengasuh, mendidik dan membesarkan mereka. Sekiranya anak-anak berfikir secara rasional dan masih mengingati pengorbanan kedua ibu bapa mereka, maka sebaiknya layanilah mereka sebaik-baiknya sebagaimana mereka telah melayani kita ketika usia kita kecil. Jangan kecilkan hati mereka kerana itu adalah satu dosa besar.

Berkenaan soal ibu bapa yang meminta anak-anak membalas jasa dan pengorbanan mereka sebenarnya ia sudah menyimpang. Ibu bapa tidak sesekali boleh meminta anak-anak membalas jasa atau meminta anak-anak mengembalikan semula wang ringgit yang telah mereka laburkan utk membesarkan anak-anak. Islam tidak mengajarkan begitu kerana mendidik dan membesarkan anak-anak adalah tanggungjawab dan kewajipan ibu bapa dan ia mesti dilaksanakan dgn ikhlas.

Unknown said...

kak..sng je..Allah nk tnjuk..Allah bg ujian..kak diam je..ada kak bg..xda diam je..kak pn ada ank2..jd pgjran terang Allah bg..jgn kta wt ank kta plak cmana kak alami..klw x..ank2 akak pn rasa apa yg akak rasa..tiap ujian ada gnjaran..yakin ya.

Unknown said...

adk..btuah Allah lahirkn adk sbgai ank dlm fmly 2..sy phm sbb sy pnh alami keadn yg agk sama wlwpn situasi yg bbeza..adk lyk trma dugaan krn adk sorg yg pyabar..tiap ujian ada gnjaran.bijak la mhdapi.gnakn kbjaksanaan hati,aqal,n iman..insyaallah..

Unknown said...

Mohon akak terus ke pejabat agama...mgkin khidmat kaunseling dpt mbntu..n apa2 pmohonan akak akn dbntu dgn hasil siasatan kaji selidik..

Unknown said...

Tidak...

Unknown said...

Xpe kak...syukur lh jgk suami akak dh fhm akak..tiap yg phitkn ada manisnya

Unknown said...

Tp kna phm keadn...dh klw nk tggung ank bini pn kdg2 xcukup...nk bg kt mak ayh cmana klw mkn mnum sndri pn kna ikt perut..Allah dh tntukn rzki msg2...klw ada 2 ada lh...

Anonymous said...

Salam..

Saya anak no 4 dr 5 org.ade 2 p n 3 L dalam adik beradik saya. Saya dah keje baru 1thn sengah.

Sejak keje saya x pernah beri duit pada ayah. Mase awl2 je saya bagi. Tp mak mmg x pernah miss..mmg every month sy bg rm300 I.a...
So saya nak tny pendapatt apekah hukum saya x bg duit pd ayah saya?

Untuk pengetahuan, mak n ayah saya pesara kerajaan. So mmg ade pencen stp bln I.allah.. ayah pulak mmg ade buat keje mengaja ngaji, jd hakim etc..

Pencen mak lg skit dr ayah dan ayah tidak pernah memberi duit pada mak.saya ulang duit.. selama mereka berkahwin dgn alasan mak saya dah ada gaji sendiri.

Ayah sy hny byr bil2. Perbelanjaan rumah, makanan mmg kongsi jgk dgn mak. Ayah sy ni jenis yg kedekut susah nak keluar duit sampai 1 tahap masa sy tgh belajar kat U dlu hanya mak, saya ulangi hanya MAK yg support sy. Ayah hny bg duit kadang2 tu pun kalau sy mintak cth nak naik bas.

Harap ade sapa2 yg boleh bgtau ape hukum saya x bagi duit pd ayah walaupun saya mampu memandangkan saya belum berkahwin lg.. t. Kasih. ..

Anonymous said...

salam,

saya nk mntak pendapat. perlu x bg pasangan yg berkahwin berbincg dalam hal jumlah pemberian wang belanja ibu bapa.

Saya sgt terkilan mugkin jeles bila suami dalam diam2 selalu memberi wang yg lebih kpda ibu/bapanya. Padahal untuk sy sbgai isteri wang yg diberi adalah TETAP setiap bulan.even pernah mintak lebih.

Malah sy sbgai isteri perlu berhutang dgn suami jika perlukan perbelanjaan lebih dr yg diberi.
Sy harap ad sapa2 boleh bantu sy. mungkin sy salah.

Anonymous said...

Salam. Saya cuma nak minta pandangan. Bagaimana pula jika ayah sering meminta wang daripada anak lelaki yang belum berkahwin. Perlu ke anak lelaki tersebut memberi wang sedangkan tidak berkemampuan? Adakah anak lelaki tersebut menjadi anak derhaka?

Anonymous said...

Assalamualaikum...bagaimana jika orangtua yang hanya mahukan wang dari anaknya? Sedangkan anaknya kurang berkemampuan. Sehinggakan si anak memaksa diri meminjam untuk diberikan kepada orangtuanya.Jika tidak diberi wang dikatakan anak yang tidak mengenang budi orangtua yang melahirkan ke dunia. Harap menjawab soalan saya ini.

debra morgan said...

Hello Am Puan, Debra Morgan Am sah dan dipercayai pemberi pinjaman pinjaman memberi pinjaman
atas terma yang jelas dan mudah difahami dan syarat pada kadar faedah 2%. dari
$ 12000 kepada $ 7000000 USD, Euro Dan Pounds Sahaja. Saya memberi Pinjaman Perniagaan,
Pinjaman Peribadi, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Kereta Dan Pinjaman Untuk Bayar Off Bil. jika anda
memerlukan pinjaman apa yang anda perlu lakukan adalah untuk anda untuk menghubungi saya secara langsung
di: morgandebra816l@gmail.com
Tuhan memberkati Anda.
Regards,
Puan Debra Morgan
E-mel: morgandebra816@gmail.com


Nota: Semua jawapan hendaklah dihantar kepada: MORGANDEBRA816@GMAIL.COM

Rohaya said...

As salam. Sy rse srba slah n keliru skrg ni. Suami ingin pnjm duit sy utk jdkn modal bisnes die. Sblm ni kami prnhkn duit sy jgak utk byr pndahukuan bli kereta. Disbbkn prnh gne duit sy utk kgunaan tu, mak sy pesan agar jgn bg pnjam lg. Mak sy pesan smpan aje duit yg msih brbaki utk kgunaan mase depan. Kalo suami msih nk pnjam, bgtau die n ayah... brbalik pd suami td, sy ckp lh elok2 h x boleh pnjam sbb konpem mak sy xkn bg. Die mrh2.. die ngaku yg die ckp mak die, kalo ssah2 sngt baik dok sorg2... sy ni srba slh antara permntaan suami n mak sy... Allahuakbar..

Zenith Loan Limited said...

perhatian :::::

Kami bersertifikat, boleh dipercayai, boleh dipercayai, cekap,
dinamik dan cepat dipercayai, bekerjasama pembiaya untuk hartanah dan semua jenis pembiayaan perniagaan
kami mengeluarkan pinjaman jangka panjang
Jumlah pinjaman maksimum kita meminjamkan adalah 900,000,000.
Kami menawarkan jenis pinjaman dan banyak lagi:

Pinjaman Peribadi (pinjaman tidak bercagar)
Pinjaman Perniagaan (pinjaman tidak bercagar)
Pinjaman penyatuan
Gabungan kredit
Pembaikan Rumah
Sila, jika anda suka dan minat dalam tawaran kewangan kita,
Sila hubungi kami
melalui e-mel zenithloanlimited@gmail.com

Anonymous said...

Halo,
Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk membayar hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman modal untuk meningkatkan bisnis Anda?
Anda telah ditolak oleh
bank dan lembaga keuangan lainnya?
Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek?
mencari lagi karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana ke individu
membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang
untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis di tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini via email: emmanueljustina536@gmail.com

Unknown said...

Salam...sy pun nak berkongsi...suami sy bukan orang bnyak duit kerja tak tetap tetapi suami sy buat tanggungjawab pada sy dan sy bahagia alhamdulillah....tapi keluarga sy selalu pandang rendah pada kami kerana kami tak mewah tapi ibubapa saya selalu lebihkan adik saya yang hidup mewah dan selalu bersikap riak ..akhirnya sy mengasingkan diri...derhakakah sy

myself said...

Salam....sy anak bongsu dlm sebuah keluarga..hany sy y tidak berkahwin...abg sulung sy tggl bersama ibubapa sy..jadi sy tidak mempunyai bilik utk tidur..sy hny tidur diruang tamu..bagaimana sy nk memberitahu kepada ibu ayah saya bhwa sy terasa dengan keadaan ini..dan sy berharap abg sy mengeluarkn duit untuk bt bilik..tp dlm masa y sama..abg sy mintk stu bilik lg utk anak-anakny..sy sgt2 terasa dgn hal ini.."cari tempt tidur dirumah sdiri"..:'(

myself said...

Salam....sy anak bongsu dlm sebuah keluarga..hany sy y tidak berkahwin...abg sulung sy tggl bersama ibubapa sy..jadi sy tidak mempunyai bilik utk tidur..sy hny tidur diruang tamu..bagaimana sy nk memberitahu kepada ibu ayah saya bhwa sy terasa dengan keadaan ini..dan sy berharap abg sy mengeluarkn duit untuk bt bilik..tp dlm masa y sama..abg sy mintk stu bilik lg utk anak-anakny..sy sgt2 terasa dgn hal ini.."cari tempt tidur dirumah sdiri"..:'(

Unknown said...

Kebanyakan mereka yang mengatakan para peminjam yang semua palsu, i adalah mangsa penipu internet selama 6 bulan. kemudian saya diajar bahawa hidup saya telah tamat. jadi saya melawat sebuah laman web pengumuman pinjaman satu hari, dan saya terserempak dengan Puan besar, Cahya KIRANA, iklan pinjaman dan saya mengambil iman dan memohon pinjaman sebanyak € 30,000, selepas mengisi borang dan semua proses yang telah berjaya dilakukan , i adalah meminta untuk membayar kos yuran perpindahan dan saya juga mengambil iman dan membayar yuran, sayang saya saya terkejut terbaik. dia memberikan saya pinjaman sebanyak € 30,000 dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2% dan juga tanpa cagaran, sepanjang hayat saya dan kredit saya bersedia, dalam masa 72 jam i mendapat wang dalam akaun saya tanpa masalah. Sebab mengapa saya membuat pengakuan ini kerana beliau hari ini, adalah kerana dia telah menjadikan semua dukacitaku kepada kegembiraan dan ketawa. perempuan itu, bagi saya, dia adalah Allah yang dihantar untuk membantu saya. dia mendapati lanjut, hubungi beliau hari ini Brothers kita yang kekasih dan kakak dan anda akan berpuas hati dengan kehidupan lagi dan sepanjang hidup saya i akan begitu greatfull kepadanya. Hubungi Ibu Cahya di E-mel beliau dan mendapatkan pinjaman hari ini .. cahya.creditfirm@gmail.com ,,,, anda juga boleh menghubungi saya di kasihbambang2012@gmail.com untuk maklumat lanjut

Unknown said...

TESTIMONI CARA I GOT PINJAMAN SAYA UNTUK SUMBER DIPERCAYAI


Selamat pagi, saya AMANDA SCOTT dengan nama dan saya tinggal di Amerika Syarikat, saya ingin bercakap mengenai kebaikan Tuhan dalam hidup saya selepas begitu banyak bulan mencuba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan telah diperdayakan demikian aku menjadi terdesak dalam memperoleh pinjaman dari pemberi pinjaman dalam talian yang sah, kemudian saya melihat komen daripada rakan yang dikenali sebagai James dan dia bercakap tentang syarikat ini pinjaman sah di mana beliau mendapat pinjaman mudah tanpa sebarang tekanan supaya dia memperkenalkan saya kepada seorang yang bernama Mr.LUTHER mengawal firma yang dipanggil PINJAMAN SUNLIGHT, jadi dia meminta sejumlah pinjaman ($ 850,000.00USD) kadar faedah yang rendah 2%, jadi bahawa pinjaman itu telah diluluskan dan dimasukkan ke dalam akaun bank saya yang yang bagaimana saya mampu untuk mendapatkan pinjaman saya untuk memastikan perniagaan yang patah berjalan dan juga untuk membayar bil-bil saya, jadi saya menasihati anda semua yang berminat untuk mendapatkan pinjaman yang cepat dan mudah menghubungi mereka sila melalui e-mel: {sunlightloans@gmail.com} untuk mendapatkan apa-apa jenis pinjaman yang anda perlukan hari ini, terima kasih untuk membaca kesaksian yang paling besar dalam hidup saya.

Anda juga boleh hubungi saya di e-mel saya amandascott69@yahoo.com

Sekarang, semua saya lakukan adalah cuba untuk bertemu dengan bayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Mrs.Amanda Scott
Tuhan merahmati.

Anonymous said...

Tak juga.. saya punya bapa selalu mengungkit.. malas lah nak derita keburukan dia saya malas nak fikir.. yang saya tahu saya bagi duit bila mampu. Kalau tak mampu saya diam diam je. Saya balik rumah emak saya sebulan 2x. Itu pun dia mengungkit tapi bayangkan suami saya lawat emak dia 2-4x je setahun sebab jarak jauh.. tapi emak suami saya jarang mengungkit.. Hmm. Kadang2 bertarung dengan suami kalau nak balik rumah emak sebab dia nak berehat dekat rumah sendiri.. paling sedih ibubapa sendiri suka suka meletakkan ucapan derhaka pada Anak Anak.. selalunya Anak derhaka berpunca dari sikap ibubapa sendiri tak gitu ke ??

Unknown said...

Ijin ser gan , Info obat Pasca Operasi. Obat Luka Operasi Caesar Yang Aman Untuk Ibu Menyusui

Unknown said...

Saya ade soalan
Apakah hukum ibubapa yang gemar berdendam dan sukar untuk memaafkan anaknye?walaupun anaknya hanya merahsiakan perkara yang kecil sahaja yang memang tidak boleh diberitahu kepada mereka
Kemudian,ibubapa tersebut gemar mengungkit-ungkit perkara yang mereka rasa ingin tahu (rahsia tersebut) dengan cara memerli (perli) anaknya?

Unknown said...

Hello,
Saya Juan Diego, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberikan pinjaman dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (diegosaintloans@outlook.com)

Unknown said...

Assalamualaikum ,
Dalam hal ini saya rasa ibu puan ni memang dah kemaruk dengan lelaki lain sampai arwah suami punya anak dia tak heran ... saya cukup takut kalau saya mati nanti isteri saya kahwin lain dengan lelaki macam bapa tiri puan ... saya berpendapat bahawa bapa tiri puan hanya mahukan tubuh ibu puan untuk melepaskan nafsunya ... sudah terang lagi bersuluh lelaki sebegini memang tak layak nikahi ibu tunggal ... walau bagaimanapun , dalam hal ini ibu puan juga harus dipersalahkan kerana dah dikaburi oleh seorang lelaki yang tidak bertanggungjawab untuk dijadikan pengganti arwah suami ...

Yg boleh saya nasihatkan di sini adalahh jika suami puan tiada nanti carilah pengganti yang lebih baik jika mahu berkahwin semula... kalau tidak jumpa lebih baik menjanda sampai mati daripada menjadi seperti ibu puan yg telah berkahwin dengan lelaki yang kurang iman dan takwanya .

Unknown said...

Assalamualaikum , sy hnya ingin minta pndpat dan brkongsi kisah sedih mak sy ni...
saya anak lelaki ke-empat dpd 5 brdik...2 dri kami telah brumah tangga dan 3 masih bljr ... bapa sy tlh mninggal dunia 5 thun lpas.. arwah seorang ayah yg mngambil berat dan brtanggungjwab.... tak lama kemudian mak sy telah berkahwin semula dgn sorg pakcik ni yg mmpunyai 2 org ank yg tlh bkerja .. ap yg mnyebabkan sy begitu MELETUP!!! ialah suami kpd mak sy ni mmg tidak mahu bertanggungjawab kpd adik2 kandung kmi yg msih bljr dan ad 2 yg brda di smk ... sy mmg tidak pernah mngaku dy sbgai bapa tiri sy dek krna dy mmg x mahu jaga ank2 tirinya... padanya bukan benih dy ... apa yg lebih mmbuat sy pnas lgi ialah dy sempat lagi buat anak kecik dgn mak sy ... sy mmg tak dpt bygkan mak sy brhbgan bdan dgn lelaki bkan nasab sy..sy sering maki hamun suami baru mak sy itu ...

Tidak cukup dgn itu ibu sy sering mmihak kpd suminya itu wlaupun dy sdar yg suaminya itu hnya mhu nikmati dirinya tpi bkan mnjdi bpa tiri kpd ank istrinya... sudah la mak sy mmg dh lupakan arwah bapak sy 100 prtus pastu ank dy dgn bpa kndung sy tu dy suruh kami tanggung... shingga 1 hari suruh mak sy minx cerai krna sikap suaminya yg mahu ambil ksmpatan ... sy juga ad terbyg bila sy mati nnt istri pegi kahwin smula dgn org xguna mcm pakcik tu dn apa ksudahan nsib ank2 sy kelak ....

Sy dah xthan lgi smpai 1 thap sy mngatakan pada mak .. "tak padan ngan tua gatai nk kahwin lain" ... mak sy btul2 tlah dibutakan dgn cinta bangkainya dgn pakcik tu ...

Lastly , sy dambakan nasihat dri tuan2 dn puan2 .. apakah sy ptut trima suami bru ibu sy ni atau terus trajang dy sampai dy berpisah ngan mak sy? .. sy juga ad termakan hari bila mak sy kta suami brunya itu lebih baik dari arwah bpa sy ...puiiii..... pakcik tu dh menghilangkan rsa syg kpd mak sy sdkit demi sdikit
... day by day... stkat ini sy cuma mndoakan andai kata sy pergi dulu dri istri sy.. dy tidak akan buat mcam mak sy tu.. sy doakan andai
Dy ada jodohnya lgi slpas sy.. jodohnya lebih bertanggungjawab kpd ank2 sy dan lebih takwanya kpd Allah brbanding sy... sy sering nasihatkan pda istri sy agar tidak mncari suami mcm mak .. tpi dy kta jgn bimbang krna ktanya dy sanggup mnjanda sampai mati jika sy pergi dahulu... tpi sy kurang yakin krna jodoh, rezki, ajal maut di tngan Allah ... walaupun mak dy kahwin lain dgn laki xguna tu dan mak sy tidak lgi mnjdi istri bpa kandung sy di akhirat kelak.. sy pasti Allah akan beri ketua bidadari yg lebih baik dri mak sy di syurga kelak... biarlah dy gatai sngad nk kat oqg tua tu ...

Semoga keluarga kami kembali sakinah mawaddah wa rahmah...

Unknown said...

Hello
  Anda memerlukan pinjaman yang selesa untuk kepuasan anda?
  Kadar pinjaman tawaran @ 3% kadar faedah disediakan untuk tempatan berpatutan
dan peminjam antarabangsa.
  Kami disahkan, boleh dipercayai, boleh dipercayai, cekap, cepat
dinamik dan kita bekerjasama dengan pelanggan kami.
  Kami jangka panjang kredit lima puluh tahun maksimum
hubungi kami di (Xlcatlinloanfirm@gmail.com)


PERMOHONAN PINJAMAN
NAMA PERTAMA: ................................
JANTINA: .........................
STATUS AWAM: ...........................
ALAMAT: ................................
CITY / ZIP: .................
NEGARA: .................
UMUR: ............
JUMLAH DIPERLUKAN AS PINJAMAN: ..............
PINJAMAN TEMPOH: ...............
PENDAPATAN BULANAN: .............
PEKERJAAN: ............
TUJUAN PINJAMAN: ...........
nombor telefon yang sah: .............
FAX: ................
   MENGISI BORANG INI dan menghantar BACK TO (xlcatlinloanfirm@gmail.com)

cynthia scott said...

Selamat datang ke Cynthia Scott reputasi PINJAMAN SYARIKAT
(Kami menyediakan kredit kepada semua pinjaman kewangan dan peribadi)
Adakah anda memerlukan pinjaman untuk apa-apa sebab?
Adakah anda juga telah ditolak oleh bank anda?
Adakah anda mempunyai kredit yang buruk? Adakah anda mempunyai bil untuk membayar? Adakah anda dalam hutang? Anda perlu untuk membina perniagaan dan perkhidmatan anda? Weaver bukan kerana kami berada di sini untuk menawarkan anda pinjaman yang berpatutan. Kami Syarikat Pelaburan liberal Kami menawarkan semua pelbagai pinjaman.
Akses kepada pinjaman peringkat rendah, sebanyak 2%. Kami menawarkan pinjaman peribadi, pinjaman penyatuan hutang, Venture Capital Kredit, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Pendidikan, Gadai janji dan sebagainya.
Pinjaman kami adalah antara $ 5,000 USD (lima ribu dolar) -
$ 50, 000,000.00 USD (lima puluh juta USD).
Mengeluarkan kredit yang baik dengan perlindungan keselamatan maksimum adalah piority kami. Jika anda berminat untuk dipercayai loans.Mail kami di: cynthiascottloancompany@gmail.com.There anda akan mengisi borang kami pengenalan.

Unknown said...

Hello, saya minta Puan Ayesha Sadeeq, Pengurus Sadeeq pinjaman invetments, Adakah anda berhutang? Anda ingin mengembangkan perniagaan anda, membayar bil-bil anda, kerja-kerja pengubahsuaian rumah, atau jika anda perlukan bantuan kewangan tujuan. Kami adalah untuk memberikan kehidupan yang lebih baik kepada orang di seluruh dunia dengan tiada caj untuk permohonan pinjaman polisi kami memberi pinjaman dengan kadar faedah 2% kepada individu dan Syarikat di bawah terma-terma dan syarat-syarat untuk memahami.
Hubungi kami melalui e-mel: (sadeeqinvestmentplan@gmail.com)

Unknown said...

Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jane Alison, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi hari ini kami melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami di: (saintloanss@gmail.com)

fatimah said...

PINJAMAN FAST MENAWARKAN ONLINE AT GRACE MORGAN PINJAMAN SYARIKAT ... Grace Morgan Pinjaman Syarikat adalah pembekal terkemuka pinjaman Worldwide Tidak kira apa keadaan kewangan anda, kami boleh membantu mendapatkan cash.We anda sendiri menyediakan pinjaman untuk penyatuan hutang, pembaikan rumah, tidak bercagar pinjaman, pinjaman untuk kredit buruk, pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman Pelajar, pinjaman kereta, mengurangkan Hutang Kad kredit, Harta dan Mortgages Real anda pada kadar faedah 2%. tawaran pinjaman dalam talian kami adalah cepat dan mudah ke apply.it adalah 100% Jaminan dan safe.do hubungi kami sekarang untuk maklumat lanjut AT Gracemorganloancompany@gmail.com

Unknown said...

Mencari pinjaman adalah salah satu penyelesaian apabila ia memerlukan dana yang besar dan kadang-kadang tiba-tiba. Sebagai contoh, bagi maksud perniagaan atau perniagaan, yuran sekolah anak-anak, bayaran hospital dan sebagainya. Tiada masalah mencari pinjaman untuk menampung kekurangan dana, masalahnya ialah di mana untuk mendapatkan pinjaman bercagar. Jangan salah dalam memilih di mana untuk meminjam wang. Pilih tempat yang selamat untuk meminjam wang agar tidak dapat jumlah pinjaman yang boleh membuat hutang anda terperangkap. Yang di tempat yang selamat untuk mendapatkan pinjaman dana ini? Berikut adalah tempat yang baik untuk mendapatkan pinjaman: -cahya.creditfirm@gmail.com .... dan anda juga boleh hubungi saya juga pada e-mel saya supartinitintin3@gmail.com ...

Unknown said...

Kami adalah sebuah organisasi yang ditubuhkan untuk membantu orang yang memerlukan
bantuan, seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda akan melalui kewangan
masalah jika anda mempunyai keadaan huru-hara kewangan dan anda memerlukan dana untuk
memulakan perniagaan anda sendiri, atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang atau membayar
bil, memulakan perniagaan yang bagus, atau anda mendapati sukar
mendapatkan pinjaman modal dari bank-bank tempatan, hubungi kami hari ini melalui e - mail
joycerolandloancompany@gmail.com
 "Jadi, jangan biarkan peluang ini berlalu begitu sahaja,
Anda dinasihatkan untuk melengkapkan dan mengembalikan butiran di bawah ..

Nama awak: ______________________
Alamat anda: ____________________
Negara awak: ____________________
Tugas anda: __________________
Jumlah pinjaman yang diperlukan: ______________
Tempoh pinjaman: ____________________
Pendapatan bulanan: __________________
Nombor telefon: ________________
Adakah anda memohon pinjaman sebelum: ________________
Jika anda telah memfailkan pinjaman sebelumnya, di mana anda dirawat dengan jujur?

Bertindak cepat dan keluar dari tekanan kewangan, keadaan huru-hara, dan cabaran
hubungi hari ini melalui e - mail: joycerolandloancompany@gmail.com

luis david said...

Hello, saya Mr.luis david, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan hidup, pinjaman alternatif. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? Mencari-cari lagi, kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda pada masa lalu. Kami pinjaman cara untuk individu yang memerlukan bantuan kewangan yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur pada kadar perniagaan 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami membuat dipercayai dan mendapat manfaat daripada bantuan kewangan, dan akan bersedia untuk menawarkan anda pinjaman. Oleh itu hubungi kami hari ini melalui e-mel: (davidsluis036@gmail.com)

Unknown said...

. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, modal teroka, dan lain-lain .. Anda telah menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk satu atau lebih sebab. Anda berada di tempat yang betul penyelesaian pinjaman anda! Saya sedang pemberi pinjaman swasta, saya memberikan pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2% .Oleh itu hubungi kami hari ini melalui e-mel (Julia.carlos.loanfirm@mail.com)......

Zenith Loan Limited said...

Adakah anda telah mencari pilihan untuk pembelian rumah baru,
pembinaan, pinjaman hartanah, membiayai semula, penyatuan
hutang, tujuan peribadi atau perniagaan pembiayaan?
Selamat datang ke masa depan! Pembiayaan mudah dengan kami.
Mengapa menunggu wang yang anda perlukan segera?
kita mempunyai wang tunai untuk meminjamkan. perkhidmatan pinjaman Kewangan kami adalah 100% dijamin.
Hubungi kami kerana kami menawarkan kadar faedah yang rendah dan berpatutan kadar perkhidmatan kewangan kami 2 Kadar% kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%
Mohonlah sekarang dan sertai beribu-ribu pelanggan yang berpuas hati.
E-mel: zenithloanlimited@gmail.com

Unknown said...

Halo, Apakah Anda dari Amerika Serikat, INDIA, Kanada, Australia atau Uk mencari pinjaman yang sangat Asli? Pada tingkat bunga yang terjangkau? Diproses dalam waktu 3 sampai 6 hari kerja. Apakah Anda pernah ditolak terus-menerus oleh Bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda daftar hitam atau memiliki tingkat kredit yang rendah? Kas Pojok Layanan Loan sini untuk membuat pinjaman mudah bagi Anda. Segera hubungi kami hari ini di fundingxchanges@gmail.com untuk informasi lebih lanjut

Unknown said...

Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar bil-bil anda atau memulakan perniagaan anda sendiri? sila hubungi kami di johnsonleehelpfund@gmail.com untuk maklumat lanjut mengenai tawaran pinjaman berpatutan anda.

Unknown said...

Halo, saya Mrs FRANKLIN BLISS, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kesempatan waktu hidup. Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: franklinbliss40@gmail.com

ffredrick peterson said...

Kami Swasta Wang Antarabangsa Lender ini. Kami menawarkan pinjaman pada kadar yang sangat rendah sebanyak 2%. jika berminat sila hubungi kami melalui E-mel: eleazardiaz536@gmail.com untuk maklumat lanjut.
Regards, Mr Eleazar

Unknown said...

Hello, di sini datang satu lagi syarikat pinjaman yang akan mengubah hidup anda selama-lamanya pinjaman datang, saya Encik Patrick Frederick pemberi pinjaman pinjaman disahkan, saya menawarkan pinjaman kepada sektor individu dan orang ramai yang memerlukan bantuan kewangan dalam kadar faedah yang rendah sebanyak 2% . Perkhidmatan kami termasuk:
* Pinjaman Peribadi * Penyatuan Hutang
* Pinjaman Perniagaan * Pinjaman Pendidikan
* Pinjaman gadai janji * Bercagar
* Pinjaman tidak diinsuranskan * Gadai Janji
* Pinjaman Perniagaan * Pinjaman Pelaburan
pinjaman membeli ditetapkan untuk membina pinjaman sila mengisi borang di bawah dan kembali jika anda berminat: (patrickloans15@gmail.com) Patrick pinjaman disahkan dan syarikat pinjaman dipercayai, memohon hari ini dan menyelesaikan masalah kewangan hari ini. Ingat penghutang supaya kita teruskan. Kami akan melihat ke hadapan untuk mendengar daripada anda dalam usaha untuk bergerak ke hadapan. Salam, dan e-mel: PATRICKLOANS15@GMAIL.COM. Terima

Unknown said...

Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Janet Robort, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (janetrobort@gmail.com)

Unknown said...

Saya, Jessica Shannon Shirley dari Amerika Syarikat, North Carolina saya berjanji
untuk berkongsi kesaksian ini di seluruh dunia sekali Suami saya kembali kembali kepada saya, dan hari ini berkenaan dengan semua kerana saya ingin mengucapkan terima kasih dr. Odenore untuk membawa kegembiraan dan kebahagiaan kepada hubungan saya dan keluarga saya. Saya ingin memaklumkan kepada anda semua bahawa ada caster ejaan yang benar dan tulen. Saya tidak percaya dalam apa-apa perkara-perkara ini sehingga i perceraian suami saya, saya memerlukan bantuan sehingga saya mendapati yang caster ejaan yang hebat, Dan dia membuang ejaan cinta bagi saya, dan dia meyakinkan saya bahawa saya akan mendapat suami saya kembali dalam dua hari selepas ejaan telah dilemparkan. Tiga hari kemudian, telefon saya berdering, dan sebagainya teramat, ia adalah suami saya yang tidak memanggil saya untuk 6 bulan yang lalu sekarang, dan membuat permohonan maaf untuk percutian hati, dan memberitahu saya bahawa dia sudah bersedia untuk menjadi tulang belakang saya sehingga hidupnya dengan saya. Dr Odenore, dikeluarkan dia tahu berapa banyak saya suka dan mahu dia. Dan membuka matanya untuk gambar berapa banyak kita telah berkongsi bersama-sama. Sebagai I`m menulis kesaksian ini sekarang I `m gadis yang paling gembira di dunia dan saya dan suami saya yang hidup kehidupan yang bahagia dan cinta kita kini lebih kuat daripada bagaimana ia adalah lebih sebelum rehat kami sehingga. Jadi `s mengapa saya berjanji untuk berkongsi kesaksian saya di seluruh alam semesta. Semua terima kasih pergi ke Dr Odenore untuk kerja-kerja yang berlebihan yang beliau telah lakukan untuk saya. Di bawah adalah alamat e-mel dalam apa jua keadaan anda sedang menjalani rehat jantung, dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa dia telah melakukan lombong bagi saya, dia pasti akan membantu anda juga. hubungi dia buat pada e-mel odenoretemple@gmail.com

(1) musim Cancer
(2) musim Kehamilan
(3) Hiv / aids ejaan *
(4) Mendapatkan wang penipuan anda kembali *
(5) Jika anda mahu kanak-kanak.
(6) Jika anda sentiasa mempunyai mimpi buruk
(7) Eja untuk Dapatkan satu cinta anda keluar dari penjara.
(8) Mendapatkan pinjaman yang besar tanpa membayar apa-apa fi mengeja *
(9) Anda mahu wanita / orang yang berlari selepas anda.
(10) Jika anda mahu bekas anda kembali.
Hubungi beliau hari ini atas bantuan anda dan anda akan gembira untuk selama-lamanya. JAWAPAN (e-mel: odenoretemple@gmail.com)

Jelli Mira said...

Kabar baik, kabar baik
Hey hati-hati di sini !!!
Nama saya Jelli Mira warga negara Indonesia. Saya telah scammed oleh 3 pemberi pinjaman internasional yang berbeda di internet, semua berjanji untuk memberikan pinjaman, saya kehilangan saya uang keras peroleh. Suatu hari, saat browsing melalui internet tak berdaya saya menemukan kesaksian dari seorang wanita bernama Widya Okta, yang juga scammed oleh pemberi pinjaman kredit palsu, tapi akhirnya mendapat terkait dengan perusahaan pinjaman legit bernama SANDRA OVIA PINJAMAN FIRM di mana ia akhirnya mendapat pinjaman nya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi perusahaan pinjaman yang sama dan kemudian mengatakan kepada mereka kisah saya tentang bagaimana saya telah scammed oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeda. Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui email dan mereka meyakinkan saya memberi saya pinjaman di perusahaan dan juga mengatakan kepada saya bahwa telah membuat keputusan yang tepat untuk menghubungi mereka. Aku mengisi formulir aplikasi kredit dan melanjutkan dengan segala sesuatu yang diminta dari saya dan kepada Allah kemuliaan saya mendapat pinjaman dari Rp450,000,000 dari perusahaan ini besar (sandraovialoanfirm@gmail.com), Dikelola oleh Ibu Sandra Ovia, dan di sini saya sangat senang karena SANDRA OVIA PINJAMAN FIRM telah mengubah hidup saya jadi saya membuat janji kepada diri sendiri bahwa saya akan terus bersaksi di internet tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman Anda harus menghubungi SANDRA OVIA dan mengikuti aturan dan peraturan, karena saya meyakinkan Anda mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 24 jam. Anda masih dapat menghubungi saya melalui email jika Anda memerlukan bantuan tentang bagaimana saya mendapat pinjaman (jellimira750@gmail.com).

Indriaty Manirjo said...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Unknown said...

APAKAH ANDA MEMBUTUHKAN KREDIT?

Apakah Anda membutuhkan pinjaman jangka panjang atau pendek cepat dengan tingkat bunga yang relatif rendah serendah 2%? Kami menawarkan pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, pinjaman rumah, kredit mobil, pinjaman mahasiswa, hutang konsolidasi e.t.c. pinjaman tidak peduli skor Anda, Jika ya hubungi kami melalui Email: (berrycastleloanfirm@gmail.com) Isi Permohonan Pinjaman Form Dibawah

1) Nama lengkap:
2) Negara:
3) Status:
4) Alamat:
5) Sex:
6) Pekerjaan:
7) Jumlah Dibutuhkan:
8) Durasi Pinjaman:
9) Tujuan pinjaman:
10) Telepon:
11) Pendapatan Bulanan:

Kontak melalui email: berrycastleloanfirm@gmail.com

Hormat saya.

Mr Berry Puri

Unknown said...

Hello,
Saya Bishop T.D Jakes, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda dalam apa-apa jenis masalah kewangan? Memerlukan pinjaman untuk penyatuan hutang, pada kadar pembinaan 2%, pinjaman hartanah, membiayai semula, peribadi, tujuan perniagaan atau wang kecemasan? Adakah anda seorang ahli perniagaan atau wanita yang berfikir untuk mengembangkan pinjaman tawaran perniagaan anda dari semua jenis. jika berminat hubungi kami hari ini melalui (bishopjakesloancompany@gmail.com)

Unknown said...

Halo,
Ini adalah untuk memberitahukan masyarakat umum bahwa Mr Opara Gerard, pemberi pinjaman pinjaman swasta memiliki membuka kesempatan keuangan untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan. Kami memberikan pinjaman pada tingkat bunga 2% untuk individu, perusahaan dan perusahaan di bawah syarat dan kondisi yang jelas dan mudah dipahami. hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (oparagerrard@gmail.com)

Unknown said...

Adakah Anda Dalam Krisis Kewangan Dan Anda Perlu Pinjaman yang ?? Jika ya?? Kami memberi pinjaman kepada ahli perniagaan dan individu untuk kadar faedah hanya 2%. Kami memberi pinjaman tempatan dan antarabangsa untuk mana-mana badan di seluruh dunia. Kami memberi pinjaman melalui pemindahan akaun ke negara apa sahaja anda berada. hubungi kami melalui e-mel. (Skyloan887766@gmail.com) untuk maklumat lanjut. Kami Beri Out A Jumlah Minimum Of 3,000.00 kepada A maksimum 100,000.000 bagi apa-apa mata wang pusingan dunia.

Unknown said...

AKHIR TAHUN PINJAMAN TAWARAN .. AKHIR TAHUN PINJAMAN TAWARAN ..
Saya Mr Leonardo Sanchez, A pemberi pinjaman pinjaman, saya memberi pinjaman wang kepada individu atau syarikat-syarikat yang mahu mewujudkan perniagaan yang menguntungkan, yang merupakan tempoh hutang lama dan mahu membayar. Kami menyediakan semua jenis pinjaman anda pernah boleh berfikir, kita adalah untuk kedua-dua pinjaman swasta dan kerajaan, dengan kadar faedah pinjaman sebanyak 2%.
Hubungi kami sekarang dengan alamat e-mel panas kami: (sanchezloanfirm@gmail.com) kebahagiaan anda adalah kebimbangan kami.

HENRIETTA PAUL said...

Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan? pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka, dan lain-lain .. Atau adakah anda telah ditolak pinjaman b ya ba nk atau kewangan institusi untuk apa-apa sebab. Saya yang m Mr s Ruth, pemberi pinjaman, pinjaman kepada perniagaan dan individu dalam yang rendah dan affo kadar faedah rdable kadar faedah 2%. jika Berminat? Hubungi kami hari ini di (CHOSENLOANFIRM@GMAIL.COM)

Anonymous said...

Ini semua bunyi yang hebat, dan saya pasti akan melihat isu itu, tetapi saya tertanya-tanya tentang perkara yang kredit keseluruhan. Anda lihat, dalam kes saya, ia tidak bahawa saya mempunyai kredit yang buruk, ia adalah bahawa saya mempunyai NO kredit; Saya telah mencuba Credit Karma untuk mendapatkan skor kredit saya, memohon untuk kredit dengan beberapa kedai atau kad yang berbeza, dan jawapannya adalah sentiasa bahawa saya mempunyai "sejarah kredit yang tidak mencukupi" untuk mendapatkannya. Lebih teruk lagi, saya pada Keselamatan Sosial Hilang Upaya dan hanya mendapat $ 920 sebulan, yang hampir tidak meliputi sewa saya sekarang seperti yang saya telah dapat mencari ada pangsapuri yang sesuai dengan keperluan saya dan PASTI meninggalkan saya tidak dapat menarik bersama-sama apa-apa jenis simpanan. Atas sebab-sebab saya cuba untuk mendapatkan pinjaman di internet supaya saya boleh membayar sewa saya dan perkara-perkara lain, orang saya, anda boleh believ i adalah jumlah cam sebanyak $ 650 USD, i begitu cofuse saya tidak nO apa yang perlu dilakukan lagi dan saya berkongsi peringkat pernah hari. Tetapi bagi Allah sangat kedly i mendapat pinjaman saya dari pemberi pinjaman dalam Uromi i adalah orang happly dalam kehidupan sekarang. kaumku pls n pls tin pemberi pinjaman anda menghubungi kerana kebanyakan mereka adalah penipuan besar dan saya akan menasihati semua orang yang memerlukan pinjaman segera untuk menghubungi Mr JOBAZ Farukh Jadi, jika anda berminat dalam pinjaman anda juga boleh menghubungi beliau dengan e-mel ini jobazfarukhloanfirm@gmail.com

Unknown said...

Hello, Adakah anda seorang lelaki perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana
tekanan saya membiayai atau memerlukan dana untuk memulakan anda sendiri
perniagaan? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk menyelesaikan hutang anda atau membayar
bil-bil anda? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan mempunyai
kesukaran mendapatkan pinjaman daripada bank-bank tempatan dan lain-lain
institusi kewangan? Saya ingin memaklumkan kepada anda bahawa tawaran pinjaman
pada kadar faedah yang rendah 2%, jika anda berminat untuk mendapatkan
pinjaman daripada kami, sila hubungi kami melalui e-mel: (AUGUSTINEJUNIO@GMAIL.COM)

Unknown said...

Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (augustinejunio@gmail.com)

Lady Mia said...

KABAR BAIK!!!

Nama saya Aris. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah penipuan oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 Juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 2%.

Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah dia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan kehilangan Sety saya diperkenalkan dan diberitahu tentang Ibu Cynthia Dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Cynthia Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya: arissetymin@gmail.com sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke rekening bulanan.

Unknown said...

Halo untuk siapa pun yang membaca artikel ini, Nama saya Jude El nino dari sebagian Spanyol dan Indonesia, namun dibesarkan di Filipina, di mana hal-hal yang begitu keras, perekonomian sangat buruk, saya ingin memulai sebuah pabrik susu tapi tidak ada modal untuk memulai proyek besar dan mimpi, dan bank menuntut begitu banyak untuk collecterial, jadi saya memutuskan untuk melihat secara online sampai saya bertemu dengan beberapa perusahaan tetapi mereka scammed permintaan untuk satu kali pembayaran ke yang lain, jadi saya hampir menyerah sampai aku melihat sebuah artikel dari seseorang yang bersaksi tentang perusahaan pinjaman Mr. Dangote, pada awalnya saya pikir itu sama dengan perusahaan orang lain atas tuduhan penipuan uang thier kecil, tapi aku mengumpulkan keberanian untuk mengikuti kebijakan mereka dan sekarang aku CEO perusahaan susu waktu kecil dengan setidaknya 12 pekerja dan saya melakukannya dengan baik, berdoa untuk memperluas, jadi jika Anda membaca artikel ini, perusahaan pinjaman Mr Dangote adalah nyata dan begitu berlaku dan mendapatkan uang Anda sendiri Via pinjaman Dangotegrouploandepartment@gmail.com dan tingkat bunga hanya 1,5% dan pastikan ketika Anda mendapatkan pinjaman Anda, Anda membayar angsuran bulanan Anda tanpa penundaan, dan jika Anda tidak mengerti proses hubungi saya Via judeelnino@gmail.com

ramond george said...

Apakah Anda berpikir untuk mendapatkan pinjaman? Anda serius membutuhkan pinjaman mendesak untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda dalam utang? Ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai keinginan Anda, kami memberikan pinjaman pribadi, pinjaman usaha dan kredit korporasi dan segala jenis pinjaman dengan bunga 2% untuk informasi lebih lanjut hubungi kami melalui email (ramondgeorgeloanfirm@gmail.com)

Unknown said...

Adakah anda memerlukan pinjaman? telah bank menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera anda apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. semua yang anda perlu lakukan sekarang adalah untuk e-mel kami melalui (daviesruthfirm@gmail.com)

Unknown said...

Apakah Anda pernah ditolak terus-menerus oleh bank, teman, kerabat, lembaga keuangan Anda?
Jika Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi 2%, kita memiliki banyak rencana yang fleksibel pada panel pinjaman kami untuk membantu Anda,
Kemudian kabar baik di sini !!! Anda telah datang ke tempat yang tepat yang Anda bisa mendapatkan mudah pinjaman Anda cepat dan,
* Pinjaman Pribadi (Aman dan Tanpa Jaminan)
* Kredit Usaha (Aman dan Tanpa Jaminan)
* Kredit Mobil
lebih banyak, tanpa fees.We tersembunyi bersertifikat, dapat dipercaya, handal, efisien, cepat dan pemberi pinjaman uang dinamis,
Kami memberikan pinjaman pada tingkat bunga 2%, jumlah berkisar dari $ 500.000,00 USD untuk $ 80,000,000,000.00 USD dan periode ulang pembayaran 1 tahun untuk durasi 50 tahun

Mohon kembali ke saya dengan email: Lucysmithloanfirm@gmail.com jika Anda tertarik untuk mendapatkan pinjaman sehingga saya bisa memberikan informasi lebih untuk persyaratan pinjaman dan kondisi
 
Peminjam Informasi (Information diperlukan bidang muncul dalam cetak tebal).
Nama Lengkap (s):
Usia:
Alamat jalan:
negara:
Nomor kontak:
Jumlah Pinjaman Diminta:
Pinjaman Tujuan:
Durasi Pinjaman:
Status Pekerjaan:

Hubungi kami melalui email kami Lucysmithloanfirm@gmail.com

Magret Spencer said...

KAMI MEMBERIKAN OUT PINJAMAN UNTUK AKHIR TAHUN PAKET DI RATE SANGAT RENDAH.
Halo, Saya Magret Spencer, seorang pemberi pinjaman uang pribadi, apakah Anda berada di utang? Anda membutuhkan dorongan keuangan? Saya telah terdaftar dan disetujui. Aku memberikan pinjaman kepada reputasi dan tingkat individu Tersedia dalam 2%. Aku memberikan pinjaman kepada lokal dan internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat membayar kembali pinjaman, di seluruh dunia. Aku memberikan pinjaman melalui transfer rekening atau cek bank juga mendukung. Tidak memerlukan banyak dokumen. Jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari reputasi kami.
Anda dapat menghubungi kami melalui Email: magretspencerloancompany@gmail.com

Unknown said...

Pinjaman untuk pelbagai tujuan
Kami menawarkan jumlah minimum 10,000.00 dolar untuk 10 juta dolar
Pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
pinjaman
tempoh: sehingga 25 tahun bergantung kepada jumlah pinjaman yang anda perlukan.
pelanggan mesti
Melebihi usia o f 18 tahun
Urus niaga ini adalah 100% selamat untuk semua clents
Untuk maklumat lanjut mengenai kredit, sila hubungi kami melalui e-mel:
(Daviesruthfirm@gmail.com)

zalina dianto said...

hari semua orang yang baik saya Zalina Dianto Malacca City, Malaysia saya akan gembira untuk berkongsi kisah kejayaan besar yang berlaku dalam hidup saya untuk semua orang tahu bahawa dalam hidup anda mungkin mempunyai masa yang buruk jangan bimbang tentang masa yang baik pasti akan datang hanya bersabar dan mempunyai fokus yang mendapat sebahagian daripada pengalaman hidup saya, saya ingin mengucapkan terima kasih (AASIMAHA Adila AHMED LOAN FIRM) untuk kebaikan mereka, keikhlasan, setia dan jujur ​​dalam hidup saya. Hanya beberapa bulan yang lalu, saya cari pinjaman sebanyak RM165,000.00 kerana saya kehabisan wang untuk perniagaan saya dan saya tidak boleh membayar bil-bil saya dan bekerja lagi. Saya scammed RM37,000 penipuan pinjaman menipu pelencongan ATM dan saya mengambil keputusan untuk tidak melibatkan diri dalam perniagaan itu sekali lagi saya tidak pernah tahu bahawa syarikat sebenar seperti (AASIMAHA Adila AHMED LOAN FIRM) masih wujud di Asia sehingga bekas tenante saya (Encik Budi Jurjani) yang menceritakan kisah syarikat mengakui pinjaman yang besar di Asia Saya bertanya kepada beliau untuk alamat beliau memberitahu saya mereka di Arab Saudi tetapi mempunyai e-mel (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) kerana penampilan dan tindakan saya dia meyakinkan saya bahawa jika saya memohon kredit akan berikan kepada perniagaan pada mulanya saya berhujah dengan dia, saya memberi jaminan apabila dia memberitahu saya bahawa wang yang kita bayar hutang dan memulakan perniagaan adalah dari ((AASIMAHA Adila AHMED pinjaman Firm) yang merupakan syarikat asal, walaupun saya tidak pernah percaya dia, saya membuat percubaan dan saya gembira saya lakukan, saya telah diberi jumlah pinjaman dari RM165,000.00, oleh syarikat ini ((AASIMAHA Adila AHMED pinjaman firma) tiada yuran perpindahan atau pendaftaran Jika anda memerlukan tulen, pinjaman legit atau bantuan kewangan dan anda boleh dipercayai, amanah dan mampu untuk membayar balik pada tarikh matang dana saya akan menasihati anda untuk menghubungi :( aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) dan anda bebas daripada penipuan di internet. Semua terima kasih kepada (AASIMAHA Adila AHMED LOAN FIRM) untuk mengembalikan kehidupan kepada perniagaan saya. Adakah anda dari Asia dan seterusnya mencari pinjaman yang sangat asli? kisah kejayaan telah ditukar kepada (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) email saya melalui (zalinadiato@gmail.com)

celina campbell said...

Hello, saya Mrs celina campbell pemberi pinjaman pinjaman swasta yang meminjamkan peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membersihkan hutang anda dengan segera atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perdagangan anda? Adakah anda pernah ditolak oleh bank-bank dan agensi-agensi lain yang kewangan? Adakah anda memerlukan pinjaman atau gadai janji penyatuan? Mencari lagi kerana kita berada di sini untuk semua masalah anda dari segi kewangan pada masa lalu. Kami memberi pinjaman penjimatan kepada individu yang memerlukan bantuan dari segi kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perdagangan pada tahap 2%. Saya akan menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan anda pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (celinacampbellloanfirm@gmail.com)

Unknown said...

Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jane Alison, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi hari ini kami melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami di: (saintloanss@gmail.com)

Anonymous said...

salam.. saya ada masalah dengan ibu saya.. sy lepasan degree dan gaji skrg dgn pmbelanjaan skrg mmg cukup2 mkn.. sy sudah berkahwin dan mempunyai sorang anak.. sblm sy stay dgn suami sy tinggal dgn ibu.. setiap bln sy mmg akn bg 200 sbln dan beli brg dapur.. tp kami asyk bergaduh sbb ibu sy selalu menyindir y sy duk rumah dia goyang kaki.. xbg duit.. ibu saya wanita berkerjaya.. gaji 2x gnda dr gaji sy.. di sebabkan tertekan dan xnk asyk bergaduh dgn ibu sy.. sy keluar dr rumah dan tukar kerja dkt dgn suami.. start dari hari sy kluar ibu ad mnta 200 jugal tiap2 bulan utk dia. sy xmampu nk bg.. sbb suami sy bukan kerja bergaji besar dia kerja biasa dgn badan berkanun.. gaji dia cukup2 utk keperluan dapur n kerta.. utk pmbelanjaan ank,sewa rumah dan lain semua bawah tggungjawab sy.. mmg tiap2 bulan sy mampu utk bg dia duit belanja.. walau macam mana sy x cukup duit pun sy xpernah mnta duit dari dia..dan dia sendiri tahu yang gaji sy hnya ckp2 tiap2 bulan..tapi dia tetap bising cakap anak org lain tetap bg duit pada mak walaupon mak gaji besar. sy tahu dia kena tanggung adk sy y belajar di universiti seorang.. tapi kadang2 ada jugak sy tolong duit blnja pada adik sy walaupon dia xmnta walaupon xbyr.. cuma sy xmampu utk bg tiap2 bulan.. setiap kali raya mmg sy ak bg duit blnja raya.. 200 atau lbh.. tp smua tu dia xprnh hargai.. kalau sy dpt bonus pon mmg sy akan bg. stkt y sy ada walaupon x byk.. derhaka ke sy?kadang2 sy tertekan n bersalah..

Unknown said...

PELUANG PINJAMAN INVESTASI:

Apakah Anda tertarik untuk mendapatkan jenis pinjaman?
Saya direktur Margret Marita Pinjaman Limited,
layanan pinjaman Margret Marita adalah lisensi kredit investasi hukum, kami menawarkan
pinjaman kepada orang Individu dan bisnis serta menyediakan
layanan yang handal dan investasi untuk berbagai pelanggan / calon tingkat
dengan tingkat bunga yang terjangkau dari 3%, dengan jumlah minimum pinjaman dari
(3000 $ / €) untuk jumlah pinjaman maksimum (300,000.000 $ / €) dengan
durasi 1 tahun sampai 25 tahun. Hubungi kami oleh perusahaan
E-mail di: margretmarita@gmail.com

Misi perusahaan ini adalah untuk memberikan individu dan perusahaan dengan
bahwa lembaga kerjasama membutuhkan layanan keuangan membantu mereka
memenuhi kebutuhan mereka, harapan dan membantu meningkatkan kehidupan pelanggan kami
dan komunitas mereka. Butuh Pinjaman mendesak ?? disetujui sekitar
48 jam layanan lengkap kepada pelanggan kami.

Saya berharap untuk meminta Anda sesegera mungkin untuk melanjutkan
waktu dekat, kami siap melayani Anda.

pencari pinjaman yang tertarik untuk mengisi formulir aplikasi pinjaman di bawah Persetujuan ..

(PEMINJAM INFORMASI)

Nama lengkap:......................
USIA.............................
STATUS PERKAWINAN ..................
Kontak Alamat:...........................
Negara....................................
Negara...................................
Telepon:.....................................
E-mail:.....................................
Pendudukan:................................
Pendapatan bulanan:............................
Agama:..................................
Keluarga terdekat:...............................
Apakah Anda berbicara atau mendengar bahasa Inggris? .............................

(PINJAMAN INFORMASI)

Jumlah Dibutuhkan sebagai Pinjaman: .....................
Pinjaman Durasi: .............................
Tujuan Pinjaman: ................................
Jaminan:................................
Apakah Anda mengajukan pinjaman sebelumnya? ..........................
Cara pembayaran: bulanan atau tahunan ....................


salam benar-benar istimewa.
Margret Marita Pinjaman Terbatas
E - Mail: margretmarita@gmail.com

Unknown said...

PELUANG PINJAMAN INVESTASI:

Apakah Anda Meminta untuk pinjaman mendesak dijamin?
Apakah Anda mengalami kesulitan mendapatkan pinjaman untuk modal kerja dari lokal
bank dan lembaga keuangan lainnya?

Layanan ini adalah untuk memberikan dukungan keuangan kepada individu,
pengusaha dan perempuan dalam bisnis.
Jika Anda tertarik, silahkan hubungi kami sekarang melalui email:
margretmarita@gmail.com: Kami siap melayani Anda.

Email kami sekarang di: margretmarita@gmail.com
untuk mendapatkan formulir aplikasi pinjaman.

Salam Hormat,
Margret Marita Pinjaman Terbatas
E - Mail: margretmarita@gmail.com

Mrs Elizabeth Romina Pastrana said...

Halo, saya Mrs Romina Elizabeth uang pemberi pinjaman pribadi, Apakah Anda dalam utang buruk? Apakah standar keuangan peningkatan kebutuhan Anda, pinjaman Natal, saya Mengoperasikan terdaftar dan disetujui pemerintah lembaga keuangan. Aku memberikan pinjaman kepada perusahaan dan individu pada tingkat yang rendah dari 2%. Aku memberikan pinjaman melalui transfer rekening dan tidak memerlukan banyak dokumen. Jadi hubungi kami hari ini via email:
(Rominaelizabethloanfirm@gmail.com). Datang dan mengalami perbedaan dalam layanan kami.


rominaelizabethloanfirm@gmail.com

Unknown said...

halo semua kita Dewi Ahmad pemberi pinjaman syarikat pinjaman dapat diandalkan dan dipercaya selama lebih dari 46 tahun di bidang pinjaman yang anda seorang usahawan yang anda peniaga atau anda mempunyai syarikat yang yang untuk memperbesar pantai atau anda mempunyai mimpi untuk membina kredit anda perniagaan, akan ketidakstabilan kewangan benar atau anda di mana menolak pinjaman oleh bank kemudian mencari tahu sebagai Dewi Ahmad pemberi pinjaman yang menawarkan pinjaman dari semua jenis pada tahap yang paling menarik dari 2% untuk semua jenis kredit dan ke setiap tempat di dunia dan kami memberi out hingga 5 bilion daripada mata wang di dunia jangan lewatkan kesempatan ini untuk mencapai impian kewangan anda hanya dengan tingkat bunga 2% dan dewi pemberi pinjaman akan memberikan mimpi kewangan anda menjadi kenyataan hubungi kami hari ini untuk permohonan pinjaman anda di (Dewiahmad.loanfirm@gmail.com) untuk borang permohonan pinjaman anda hari ini dan akan mendapatkan setiap perkara yang dilakukan dalam masa kurang dari 24 jam terima kasih untuk sokongan anda Tuhan memberkati anda

Anonymous said...

Hello,

Adakah anda sedang mencari kebebasan kewangan? adakah anda di Hutang, anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan baru? atau anda runtuh dari segi kewangan, anda memerlukan pinjaman membeli kereta atau rumah? Adakah bank anda pernah Kewangan menolak? Anda mahu untuk meningkatkan kewangan anda? mereka memerlukan pinjaman bil anda membawa? tidak melihat lagi, kami mengalu-alukan anda untuk peluang untuk semua jenis pinjaman mendapatkan pada kadar faedah yang sangat berpatutan sebanyak 3% untuk lain Untuk maklumat, hubungi kami sekarang melalui e-mel kepada: (legitfirm@gmail.com)

Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan?
Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
Adakah anda ingin membeli kereta?
Adakah anda ingin untuk membiayai semula?
Adakah anda memerlukan pinjaman gadai janji?

Adakah anda memerlukan modal yang besar untuk memulakan perniagaan anda cadangan atau pengembangan? Adakah anda kehilangan harapan dan anda rasa tidak ada jalan keluar, dan beban kewangan anda masih berterusan?

Sila tidak teragak-agak untuk menghubungi kami untuk kemungkinan kerjasama perniagaan Hubungi kami melalui e-mel: (legitfirm@gmail.com) atau hubungi + 1-972-914-5244

Unknown said...

JANGAN Ignor SARAN INI
Halo setiap orang yang melihat ini di seluruh dunia, situs ini memiliki banyak scammers, lakukan akan menipu seperti saya lagi, saya punya kabar baik untuk berbagi. silahkan bergabung dengan saya untuk menjadi bahagia dan berterima kasih kepada perusahaan pinjaman saudi. Aku baru saja pinjaman dari AASIMAHA Adila PINJAMAN PERUSAHAAN sah. Ini adalah bagaimana saya mendapat kontak mereka. Aku melihat kesaksian satu Mrs mimosa Wijayanti dari Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari mereka dan dia memberi mereka sebuah email kepada semua orang ^aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com^~~V jadi saya langsung email mereka dan mereka menanggapi email saya . Jujur, pada awalnya saya begitu banyak takut karena saya telah kehilangan uang saya untuk bodoh sebelumnya. Tapi, saya terkejut bahwa kurang dari 3 jam setelah, pinjaman dari $ 620.000 dolar amerika serikat i diterapkan untuk benar-benar ditransfer ke rekening saya. Seluruh proses itu sederhana. dan pinjaman mendesak pada tingkat 1% saya mendapat cepat Ada biaya. Tidak ada penjamin diperlukan dari saya. sampai sekarang, saya masih merasa sulit untuk percaya bahwa hal itu benar. Saya pikir saya sedang bermimpi ketika saya mendapat peringatan dari bank saya. Sekarang hati saya penuh dengan sukacita. Saran saya sederhana untuk semua orang yang mencari jumlah mendesak tulus untuk mendapatkan pinjaman yang sah untuk memulai bisnis atau untuk membiayai proyek adalah untuk mengirim email kepada mereka sekarang dan Anda akan terkejut betapa saya terkejut. Saya ingin terutama terima mimosa Wijayanti untuk memberikan kontak mereka di forum ini. Dan jika Anda memanggil mereka dan mendapatkan pinjaman dari mereka, silahkan menyebarkan berita baik sehingga orang lain juga dapat manfaat. terima kasih, email mereka lagi ^aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
^, Kontak saya adalah omogbudeabundance@gmail.com,
 Catatan: semua scammers meminta biaya pendaftaran, biaya transfer, biaya asuransi, biaya hipotek, kartu ATM pin dan biaya pajak, becareful, semua adalah scam. mungkin alla memberkati Anda semua.

lisa ivan said...

.
hello saudara kita yang kekasih dan adik sila berhati-hati bagaimana anda memohon pinjaman di internet kerana hampir pemberi pinjaman di internet adalah semua palsu dan orang-orang yang memberi keterangan adalah testifiers semua palsu yang adalah kerja tangan orang-orang yang sama yang membuat tuntutan untuk menjadi pemberi pinjaman tetapi hanya untuk merobek orang yang memerlukan bantuan wang keras mendapatkan mereka i adalah mangsa kepada kebanyakan peminjam palsu dan i adalah satu penipuan lebih RM15,000 kerana saya adalah memerlukan wang untuk membayar hutang saya dan untuk meningkatkan perniagaan saya lagi i Surfer sakit banyak dengan kaum yang palsu yang mendakwa diri mereka sebagai pemberi pinjaman sehingga i adalah memperkenalkan kepada ibu Dewi Ahmad dengan seorang kawan reza cindy saya yang memberitahu saya bagaimana dia mendapat pinjaman beliau dari ibu syarikat Dewi Ahmad yang kemudian saya dihubungi ibu tetapi masih takut di dalam saya kerana pengalaman masa lalu saya dan i mengelakkan menjadi mangsa kepada ini peminjam palsu dan kawan saya bahawa dia mendapat pinjaman dari dirinya dan saya boleh melihat bukti dalam dia dan menunjukkan kepada saya bukti yang pinjaman beliau adalah memindahkan kepada beliau dan saya memohon borang permohonan pinjaman dan dalam masa kurang 24 jam i mendapat pinjaman saya pinjaman saya ia adalah seperti mimpi untuk saya tidak pernah percaya bahawa terdapat sebarang pemberi pinjaman pinjaman benar dalam internet tetapi hari ini ibu Dewi Ahmad telah menamatkan ketidakstabilan kewangan saya dan sekarang saya dan keluarga saya hidup bahagia sebab itulah saya membuat keputusan untuk membuat kesaksian ini supaya anda orang yang kita berhati-hati tentang bagaimana anda memohon pinjaman kerana hampir semua pemberi pinjaman semua ini adalah palsu supaya saudara dan kakak jika anda memerlukan pinjaman sila buat tidak tergesa-gesa kesilapan sekarang dan menghubungi ibu Dewi Ahmad sekarang di melalui dewiahmad.loanfirm@gmail.com e-mel kini anda juga boleh hubungi saya di lisaivan070@gmail.com
terima kasih dan Tuhan memberkati anda semua

Unknown said...

TESTIMONI CARA I GOT PINJAMAN MY DARIPADA INI SYARIKAT HEBAT, I'M A MUM SINGLE (franklinsloans37@gmail.com)

  Am Puan Carol Webb dari Orlando Florida-USA. Saya amat memerlukan pinjaman untuk perniagaan saya kerana perniagaan saya telah berjalan ke bawah dan saya mendapati sukar untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank / syarikat kewangan lain kerana skor kredit saya. Saya terdesak untuk mencuba hampir setiap wang membuat peluang di internet dan Finding Nathan Dylan dan khidmatnya yang diberikan adalah nafas udara segar dalam hidup saya. Akhir sekali saya bertemu dengan pemberi pinjaman yang tulen dan perkhidmatan yang boleh dipercayai dan saya perlu mengatakan Nathan Dylan tidak mengecewakan saya! Perkhidmatan beliau yang diberikan kepada saya adalah amat indah dan kini masa depan akhirnya kelihatan cerah bagi saya dan perniagaan saya kerana saya adalah membolehkan untuk mendapatkan jumlah pinjaman ($ 500,000.00). Jika anda perlu menghubungi mana-mana firma untuk mendapatkan apa-apa jumlah pinjaman yang anda perlukan hari ini, dengan kadar faedah rendah sebanyak 2% dan jadual pembayaran balik yang lebih baik, sila hubungi Nathan Dylan Perkhidmatan (NDS) melalui e-mel (franklinsloans37@gmail.com) anda juga boleh memanggilnya melalui nombor telefon beliau: +14344804300 {sini ada syarikat tapak http://franklinloan.at.ua} untuk menyelesaikan apa-apa masalah kewangan anda mungkin akan melalui sekarang.

Anonymous said...

Adakah anda mempunyai masalah dengan statusnya financiall anda? Adakah anda ingin memiliki sebuah syarikat? Adakah anda dalam hutang? Adakah anda seorang pemilik perniagaan atau anda ingin memulakan perniagaan anda sendiri Kami menawarkan sejumlah besar seperti t kita Presidente Alyasaa Daburah Mutuante Saindo membro pinjaman kepada sem klein kami sehingga jika anda berminat untuk memperoleh pinjaman dari kami sila hubungi kami di alyasaadaburahlenders@gmail.com

Anonymous said...

Adakah anda mempunyai masalah dengan statusnya financiall anda? Adakah anda ingin memiliki sebuah syarikat? Adakah anda dalam hutang? Adakah anda seorang pemilik perniagaan atau anda ingin memulakan perniagaan anda sendiri Kami menawarkan sejumlah besar seperti t kita Presidente Alyasaa Daburah Mutuante Saindo membro pinjaman kepada sem klein kami sehingga jika anda berminat untuk memperoleh pinjaman dari kami sila hubungi kami di alyasaadaburahlenders@gmail.com

Lady Jane said...

Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

Aasimah Aadila said...

aasamalekum, adakah anda memerlukan pinjaman, melakukan memerlukan pinjaman segera, adakah anda memerlukan pinjaman cepat, adakah anda memerlukan pinjaman peribadi, adakah anda memerlukan pinjaman yang besar, adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan, Adakah anda memerlukan pinjaman untuk pelaburan terlebih dahulu, adakah anda memerlukan pinjaman jangka panjang, adakah anda memerlukan pinjaman jangka pendek, adakah anda mendapatkan pinjaman tidak bercagar, membayar pinjaman hari yang anda perlukan, adakah anda memerlukan hari yang buruk pinjaman, keseluruhan pinjaman ibu negeri yang saya perlukan, adakah anda mahu pinjaman kereta, adakah anda mahu Morgage pinjaman, adakah anda mahu pinjaman bercagar, adakah anda mahu pinjaman rumah, Kemudian firma pinjaman yang membawa kembali kita pakej yang serendah 1%, pinjaman tanpa faedah, anda bebas untuk mendapatkan anda pinjaman cepat, untuk merealisasikan matlamat anda pada tahun baru ini, semoga allah memberkati anda, inshaillah
e-mel kenalan <(aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
  DAPATKAN SEGERA ANDA, ANDA MENDAPAT PINJAMAN CEPAT DAN BESAR

Anonymous said...

Hello semua,

Saya seorang pemberi pinjaman swasta, i menawarkan pinjaman pada kadar 2% ini adalah syarikat yang sah dengan penghormatan dan perbezaan kami bersedia untuk membantu anda dalam apa-apa masalah kewangan yang anda kami menawarkan semua jenis pinjaman jadi jika anda berminat dalam tawaran pinjaman ini sila hubungi kami di e-mel kami: (anggadiman1@gmail.com)

Juga menyediakan butiran berikut supaya kita boleh meneruskan dengan pinjaman serta-merta.

Nama:
Jumlah yang diperlukan:
jangka masa:
negara:
Tujuan pinjaman:
Pendapatan bulanan:
Nombor telefon:

Hubungi kami dengan butiran di atas pada e-mel kami: anggadiman1@gmail.com

Salam kepada anda semua.

Unknown said...

Jika anda sedang mencari untuk memulakan perniagaan, mengembangkan, dapatkan modal kerja tambahan, melabur dalam hartanah atau membeli perniagaan yang kita mempunyai jenis yang paling fleksibel dan Berkuasa Pembiayaan ada. Kami juga menawarkan semua jenis Pinjaman.
  Hubungi kami hari ini melalui e-mel
joycerolandloancompany@gmail.com

Unknown said...

hello semua orang ini adalah HARTFORD FINANCIAL SERVICE dunia yang dikenali organisasi kewangan dengan pensijilan perkhidmatan kewangan seperti yang kita memberi pinjaman apa-apa jenis kepada mana-mana sahaja di dunia pada kadar yang paling menarik 1.5% hubungi kami hari ini di (hartfordfinancialservice@gmail.com) kerana kami akan memberikan impian kewangan anda menjadi kenyataan
terima kasih dan Tuhan memberkati anda

Widya Okta said...

Aku Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dapat diandalkan yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Mr Arnoid Weman said...

Adakah anda memerlukan pinjaman pada kadar yang sangat rendah 2%? kita beri rumah pinjaman, pinjaman perniagaan apa-apa jenis pinjaman yang berminat, Hubungi kami melalui e-mel: arnoidweman@gmail.com untuk maklumat lanjut

Lady Jane said...

Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 2%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

BAMBANG LARRY said...

Halo, saya bernama BAMBANG LARRY. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya secara finansial tegang, dan karena putus asa, saya telah scammed oleh beberapa lender online. Aku hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal bernama HARTFORD FINANCIAL SERVICE yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp600.juta dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 1.5%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena itu saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan setiap pinjaman apapun, menghubunginya via email nya: hartfordfinancialservice@gmail.com
Anda juga dapat menghubungi saya di email saya burgerlarry22@gmail.com
Sekarang, semua saya lakukan adalah mencoba untuk bertemu dengan pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke rekeningnya bulanan.

hendi Zikri didi said...

Halo, nama saya hendi didi. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah menipu oleh beberapa pemberi pinjaman secara online, saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya di Medan merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal untuk meminjamkan bernama pinjaman tanpa jaminan Mrs Devya Ajjaade dari Rp 853 juta dalam waktu kurang dari 2 jam tanpa penundaan pada tingkat bunga hanya 1%. Saya sangat terkejut ketika saya mendapat peringatan di ponsel saya saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan, karena itu saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa masalah. jadi jika Anda memerlukan pinjaman cepat, pinjaman besar dan pribadi apapun, menghubunginya melalui email: ^^^^devyajjaade.loanfirm@gmail.com^^^^^ untuk pertanyaan kontak saya adalah (hendidi01@gmail.com)

Unknown said...

Adakah anda berminat dengan pinjaman? Kami menawarkan semua jenis bantuan kewangan kepada semua individu "pinjaman perniagaan peribadi, pinjaman pelaburan, Penyatuan Pinjaman Hutang Pinjaman dan syarikat pinjaman di seluruh dunia. Kadar faedah kita 2% setahun. Kami juga telah membuat nasihat kewangan untuk pelanggan kami. jika anda mempunyai apa-apa projek yang baik atau ingin memulakan perniagaan dan memerlukan pinjaman untuk membiayai ia hanya kami dengan segera supaya kita boleh berbincang, menandatangani kontrak dan kemudian membiayai projek atau perniagaan anda untuk anda. Sila hubungi kami hari ini untuk semua keperluan kewangan anda . Hubungi kami melalui e-mel: (theodoraloanfirm@gmail.com)

ffredrick peterson said...

Adakah anda dalam apa-apa jenis masalah kewangan? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk
penyatuan hutang, pembinaan, pinjaman hartanah, membiayai semula, peribadi,
maksud perniagaan atau wang kecemasan? Adakah anda seorang lelaki perniagaan atau
wanita yang merancang untuk mengembangkan perniagaan masing-masing, kami menawarkan pinjaman semua jenis pada hanya 2%. jika berminat hubungi kami hari ini melalui fredrickpetersonloan@gmail.com dengan maklumat di bawah.

NAMA PENUH:
NEGARA:
JUMLAH PINJAMAN DIPERLUKAN:
PINJAMAN TEMPOH:
PENDAPATAN BULANAN:
NOMBOR TELEFON:
Terima kasih,

Mr Fredrick

Anonymous said...

Halo semuanya
  Apakah Anda memiliki masalah dengan statusnya financiall Anda? Anda ingin memiliki perusahaan? Apakah Anda dalam utang atau Anda membutuhkan pinjaman untuk memulai bisnis tahun baru ini? com untuk USAS kami menawarkan jumlah besar seperti t kita CEO Alyasaa Daburah Lender saat memberikan pinjaman kepada semua klien kami sehingga jika Anda tertarik untuk memperoleh pinjaman dari kami silahkan hubungi kami di alyasaadaburahlenders@gmail.com

Anonymous said...

Halo semuanya
  Apakah Anda memiliki masalah dengan statusnya financiall Anda? Anda ingin memiliki perusahaan? Apakah Anda dalam utang atau Anda membutuhkan pinjaman untuk memulai bisnis tahun baru ini? com untuk USAS kami menawarkan jumlah besar seperti t kita CEO Alyasaa Daburah Lender saat memberikan pinjaman kepada semua klien kami sehingga jika Anda tertarik untuk memperoleh pinjaman dari kami silahkan hubungi kami di alyasaadaburahlenders@gmail.com

Dr Abiku said...

Email saya di drabikuspellhome@gmail.com jika anda tahu anda menghadapi nasib ini di bawah;
(1) Adakah anda suka ex anda?
(2) Adakah anda sentiasa mempunyai mimpi ngeri?
(3) Ingin untuk dinaikkan pangkat di tempat kerja anda?
(4) Adakah anda ingin wanita / lelaki berjalan selepas anda?
(5) Ingin seorang kanak-kanak anda?
(6) Ingin menjadi kaya?
(7) Adakah anda mahu suami / isteri untuk menjadi milik anda selama-lamanya?
(8) Perlu bantuan kewangan?
(9) Ingin untuk mendapatkan kembali wang yang hilang anda?
(10) Adakah anda mahu berhenti perceraian anda?
(11) Adakah anda mahu perceraian?
(12) Adakah anda mahu setiap ingin anda yang akan diberi oleh sesiapa?
(13) musim hamil bayi mengandung perlukan?
(14) Adakah anda mendapati sukar untuk memenangi kes di mahkamah?
(15) Adakah anda ingin untuk menghentikan perkahwinan atau hubungan anda atau pecah.
(16) Adakah anda ingin berkahwin dengan pasangan anda secepat mungkin?

Sekali lagi, alamat e-mel saya ialah drabikuspellhome@gmail.com

Hubungi saya segera kepada semua masalah anda dan menyelesaikan keadaan dalam masa beberapa hari.
DR. Abiku ...

Dr Abiku said...

Email saya di drabikuspellhome@gmail.com jika anda tahu anda menghadapi nasib ini di bawah;
(1) Adakah anda suka ex anda?
(2) Adakah anda sentiasa mempunyai mimpi ngeri?
(3) Ingin untuk dinaikkan pangkat di tempat kerja anda?
(4) Adakah anda ingin wanita / lelaki berjalan selepas anda?
(5) Ingin seorang kanak-kanak anda?
(6) Ingin menjadi kaya?
(7) Adakah anda mahu suami / isteri untuk menjadi milik anda selama-lamanya?
(8) Perlu bantuan kewangan?
(9) Ingin untuk mendapatkan kembali wang yang hilang anda?
(10) Adakah anda mahu berhenti perceraian anda?
(11) Adakah anda mahu perceraian?
(12) Adakah anda mahu setiap ingin anda yang akan diberi oleh sesiapa?
(13) musim hamil bayi mengandung perlukan?
(14) Adakah anda mendapati sukar untuk memenangi kes di mahkamah?
(15) Adakah anda ingin untuk menghentikan perkahwinan atau hubungan anda atau pecah.
(16) Adakah anda ingin berkahwin dengan pasangan anda secepat mungkin?

Sekali lagi, alamat e-mel saya ialah drabikuspellhome@gmail.com

Hubungi saya segera kepada semua masalah anda dan menyelesaikan keadaan dalam masa beberapa hari.
DR. Abiku ...

Unknown said...

Memohon Pinjaman segera dan Gadai janji, telah anda pernah ditolak terus-menerus oleh bank-bank dan institusi kewangan lain, Kami di Tawaran COVENTRYLETON PINJAMAN SYARIKAT pinjaman daripada 1,000 hingga 100,000.000.000 anda perlu 18years dan ke atas untuk memohon, membalas kini melalui e-mel coventryletonloancoperation@gmail.com untuk maklumat lanjut.

KAMI MENAWARKAN jenis-jenis JUMLAH PINJAMAN:
* Pinjaman Penyatuan Hutang
* Pinjaman Perniagaan
*Pinjaman peribadi
* Pinjaman Perumahan
* Kewangan Kereta
* Pinjaman Commercial
* Pinjaman Pelaburan
NOTA: Kami memberikan anda pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 3% dan pinjaman jangka masa 1 hingga 25 tahun untuk membayar balik pinjaman. kenalan e-mel:
coventryletonloancoperation@gmail.com Jika anda mempunyai mana-mana masalah di atas, hubungi kami sekarang untuk mendapatkan bantuan

fadlika said...

DARURAT NEWS! BERITA DARURAT !! DARURAT
nama saya mrs muthia fadlika, seorang janda muslim yang tinggal di utara kota Kuching Sarawak di Malaysia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati di blog karena ada contekan banyak dalam blog ini beberapa minggu yang lalu , saya tegang finansial dan putus asa, aku bodoh di blog ini dengan pemberi pinjaman buruk saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke muslims perusahaan yang sangat handal disebut AASIMAHA Adila pINJAMAN FIRM yang meminjamkan pinjaman internet besar dan jumlah pinjaman tanpa jaminan dari rm730 di kurang dari 3 jam tanpa stres pada tingkat bunga rendah dari 1% saya sangat terkejut ketika aku saldo peringatan bank saya dan menemukan bahwa cairan Rm730 langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan kemarin 13 Februari 2017 jadi saya berjanji Aasimaha Adila l akan berbagi kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres jadi jika Anda membutuhkan pinjaman besar sangat investasi tersebut, pinjaman pertanian atau membayar kontak utang melalui email: //aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com// untuk info lebih lanjut email saya : (muthiafadlika2020@gmail.com) mungkin tantangan Anda tidak pernah menghentikan Anda untuk mencapai, ada biaya pendaftaran, tidak ada pajak, tidak ada asuransi, tidak ada biaya transfer inshiallah

Unknown said...

Faithlovechrityloanfirm@gmail.com)
Good Day,

Bishop Pinjaman kini memberi pinjaman pada kadar faedah 2%.

Kami menawarkan pelbagai pinjaman termasuk: pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman Penyatuan Hutang, pinjaman kereta, pinjaman pertanian, pinjaman perniagaan dan pinjaman syarikat pada 2% tetap

kadar faedah membentuk RM100,000 RM500,000 DENGAN RM25, Berjuta-juta.

(Faithlovechrityloanfirm@gmail.com)

Memohon Dengan Anda Butiran Id No, Cell No Dan Jumlah Pinjaman Yang Anda Perlu
(Faithlovechrityloanfirm@gmail.com) Atau hubungi 234 08063688573, 23408167057556 Untuk Lebih Info.NCR No. Pendaftaran NCRCP6796 No. Pendaftaran undang-undang: 2011/149508/07

Regards,

Bishop Great
Consultant Pinjaman Kanan
David Pinjaman

Unknown said...


Pinjaman untuk pelbagai tujuan
Kami menawarkan jumlah minimum 5,000.00 Ringgit kepada 20 juta Ringgit
Pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
pinjaman
tempoh: sehingga 25 tahun bergantung kepada jumlah pinjaman yang anda perlukan.
pelanggan mesti
Melebihi usia o f 18 tahun
Urus niaga ini adalah 100% selamat untuk semua clents
Untuk maklumat lanjut mengenai kredit, sila hubungi kami melalui e-mel:
(JACKBLESSINGFIRM@GMAIL.COM)

Anonymous said...

Hello,

Adakah anda sedang mencari kebebasan kewangan? adakah anda di Hutang, anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan baru? atau anda runtuh dari segi kewangan, anda memerlukan pinjaman membeli kereta atau rumah? Adakah bank anda pernah Kewangan menolak? Anda mahu untuk meningkatkan kewangan anda? mereka memerlukan pinjaman bil anda membawa? tidak melihat lagi, kami mengalu-alukan anda untuk peluang untuk semua jenis pinjaman mendapatkan pada kadar faedah yang sangat berpatutan sebanyak 3% untuk lain Untuk maklumat, hubungi kami sekarang melalui e-mel kepada: (legitfirm@gmail.com)

Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan?
Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
Adakah anda ingin membeli kereta?
Adakah anda ingin untuk membiayai semula?
Adakah anda memerlukan pinjaman gadai janji?

Adakah anda memerlukan modal yang besar untuk memulakan perniagaan anda cadangan atau pengembangan? Adakah anda kehilangan harapan dan anda rasa tidak ada jalan keluar, dan beban kewangan anda masih berterusan?

Nama Syarikat: HORSE WHITE KREDIT
Syarikat E-mel legitfirm@gmail.com
Syarikat Makmal ini turut ID: 315.276

Sila tidak teragak-agak untuk menghubungi kami untuk kemungkinan kerjasama perniagaan Hubungi kami melalui e-mel: (legitfirm@gmail.com) atau hubungi + 1-972-914-5244

Selamat sejahtera,
Petra Hoffmann.

Unknown said...

Apakah Anda seorang pebisnis atau wanita? Apakah Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi utang atau membayar tagihan Anda atau memulai bisnis yang baik, Membeli rumah atau mobil? "Kredit Investasi" penawaran? Kami menyediakan pinjaman konsolidasi utang, pinjaman bisnis, pinjaman refinancing rumah, kredit mobil, pinjaman pribadi, dan pinjaman perusahaan dengan bunga 2% per tahun. Apakah Anda dalam kekacauan finansial atau anda telah ditolak oleh bank dan ditipu? Kami menawarkan jenis berikut pinjaman dan banyak lagi ada biaya dimuka; € 2.000,00 Minimum hingga maksimal € 9.000.000 Pembayaran Term (1-30 tahun) untuk pembayaran, dengan fasilitas standar World Class dan memastikan bahwa dana yang masuk ke rekening bank Anda dalam 48 jam ke depan, kami menawarkan berikut. pinjaman kami baik diasuransikan untuk keamanan maksimum adalah prioritas kami. jika berminat, silakan Balas kepada kami melalui email di aaminahrahmanloancompany@gmail.com, BBpin = 58BDF056

WAHYUNI ELVIN said...

Hello semua orang yang melihat ini di seluruh dunia, terdapat banyak penipu dalam laman web ini, saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila menyertai saya untuk menjadi gembira dan berterima kasih kepada syarikat pinjaman. Saya hanya mendapat pinjaman daripada yang sah ELINA JOHNSON LOAN FIRM. Ini adalah bagaimana saya mendapat hubungan mereka. Saya melihat keterangan Puan Nuliana Novi Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada mereka dan dia telah memberikan e-mel kepada semua orang "elinajohnson22@gmail.com" mereka supaya saya segera melalui e-mel mereka dan mereka bertindak balas kepada e-mel saya, jujur, pada mulanya saya begitu banyak takut kerana saya telah kehilangan wang saya jadi bodoh sebelum ini. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang daripada 3 jam selepas itu, pinjaman sebanyak RP 700,000,000, i digunakan untuk benar-benar dipindahkan ke akaun saya. Keseluruhan proses adalah mudah. dan pinjaman segera pada kadar 2% saya dapat cepat ada caj. Tiada penjamin diperlukan daripada saya. sehingga kini, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya telah bermimpi apabila saya mendapat amaran dari bank saya. Sekarang hati saya penuh dengan kegembiraan. Nasihat saya adalah mudah untuk semua orang yang mencari keinginan yang ikhlas untuk mendapatkan jumlah pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau untuk membiayai projek adalah untuk e-mel mereka sekarang dan anda akan terkejut bagaimana saya terkejut. Saya hendak mengucapkan terima kasih Nuliana novi untuk memberikan sentuhan mereka dalam forum ini. Dan kendatipun kamu menyeru mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat. terima kasih, e-mel mereka lagi ^elinajohnson22@gmail.com
^, Nama saya adalah Wahyuni ​​Elvin Hubungi saya, di sini adalah e-mel saya wahyunielvin@gmail.com
 Nota: Semua yang penipu meminta yuran pendaftaran, berhati-hati, segala-galanya adalah satu penipuan. Semoga Allah memberkati anda semua
Terima kasih

Unknown said...


Adakah anda sedang mencari pemberi pinjaman pinjaman tulen? anda berada di tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. pinjaman kami kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:
sila hubungi kami melalui e-mel melalui patriciajames205@gmail.com. Jadi, jika anda ingin mendapatkan pinjaman daripada syarikat saya, anda boleh hubungi kami hari ini.
Terima kasih

Puan Patricia James

danisy arizana said...

Adakah anda memerlukan pinjaman? Bank itu telah menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. Kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman komersial dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan kadar faedah pada 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (danisyarizanaloancompany@gmail.com) untuk mengambil langkah ini dan memecahkan kesusahan kewangan dalam hidup anda dan keluarga jadi tergesa-gesa dan hubungi kami

danisy arizana said...

Adakah anda memerlukan pinjaman? Bank itu telah menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. Kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman komersial dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan kadar faedah pada 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (danisyarizanaloancompany@gmail.com) untuk mengambil langkah ini dan memecahkan kesusahan kewangan dalam hidup anda dan keluarga jadi tergesa-gesa dan hubungi kami

danisy arizana said...

Adakah anda memerlukan pinjaman? Bank itu telah menafikan anda pinjaman, kami berada di sini untuk membantu anda dari segi kewangan, untuk mendapatkan pinjaman segera apa-apa amaun di mana-mana destinasi. kebahagiaan anda adalah keutamaan kami. Kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman komersial dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan kadar faedah pada 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (danisyarizanaloancompany@gmail.com) untuk mengambil langkah ini dan memecahkan kesusahan kewangan dalam hidup anda dan keluarga jadi tergesa-gesa dan hubungi kami

CARO WHITE said...

TESTIMONI mendapatkan pinjaman DARI KREDIT PERKHIDMATAN BERHEMAH DAN RAHSIA, ANDA TOO BOLEH MENJADI bagian dalam IT!

Hello Setiap Satu, saya Puan Caro White dengan nama, warganegara Amerika Syarikat. Saya segera mahu menggunakan medium ini untuk menyiarkan kesaksian bagaimana Tuhan membawa saya kepada pemberi pinjaman dan pinjaman sebenar Legit yang telah mengubah hidup saya dari rumput untuk tangguh, dari tahap keadaan yg kepada perempuan yang berjaya yang kini boleh berbangga dengan kaya, hidup bahagia kaya dan sihat tanpa tekanan atau masalah kewangan. Hari ini saya kini dianggap sebagai seorang wanita yang mulia. Selepas berbulan-bulan cuba untuk mendapatkan pinjaman di internet, ia tidak berjaya dan saya telah jatuh di tangan penipuan, yang scammed saya wang sebanyak $ 2000. Dan apabila ini berlaku, saya begitu keliru dan terdesak dan berdoa kepada Allah untuk mencari saya yang sebenar, legit dan tulen pinjaman pemberi pinjaman dalam talian yang tidak akan menambah kepada sakit saya. Jadi saya memutuskan untuk memanggil kawan saya yang baru-baru ini mendapat pinjaman dalam talian, kami membincangkan tentang isu ini dan untuk kesimpulan kami, dia memberitahu saya tentang seorang lelaki yang bernama Encik Deacon Francis Johnson yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif FRANCIS JOHNSON corporative PINJAMAN SYARIKAT WORLDWIDE. Jadi saya memohon pinjaman untuk jumlah ($ 506,000.00), dengan kadar faedah serendah 3% setiap tahun, dan aku telah memberi mereka perbadanan maksimum saya dan mematuhi arahan yang diberikan kepada saya oleh Institusi, dan tidak lama lagi, pinjaman saya diluluskan dengan mudah tanpa sebarang tekanan atau kelewatan, dan semua persiapan yang telah dibuat berkenaan dengan pemindahan kredit dan dalam masa kurang daripada dua (2) hari dari pinjaman yang didepositkan ke dalam Akaun Bank saya. umat-Ku dekat dan yang jauh, adakah ini bukan bukti besar? Ini kini membuat saya untuk mempercayai bahawa di mana ada yang tidak baik masih ada yang baik dan jujur. Jadi saya ingin menasihatkan anda yang sana yang mahu mendapatkan yang sebenar dan pinjaman yang tulen, untuk memudahkan menghubungi FRANCIS JOHNSON corporative PINJAMAN SYARIKAT melalui alamat e-mel berikut: (Corporativeloancompany@gmail.com), saya sentiasa berdoa kepada Allah di Syurga mengucapkan selamat kepadanya untuk perkara-perkara baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Sekali lagi, berhati-hati ketika mencari pemberi pinjaman pinjaman dalam talian banyak adalah penipuan! Satu perkara yang saya selalu memberitahu orang adalah bahawa memohon pinjaman di institusi ini, anda mesti mempunyai percaya mutlak dan Trust Worthy.

Terima kasih dan Tuhan memberkati

ditandatangani
Puan Caro White

Sandra Ovia Loan Firm said...

AKHIR TAHUN PINJAMAN DI RATE SANGAT RENDAH.
Halo, aku Mrs. Sandra Ovia, pemberi pinjaman uang pribadi, yang Anda dalam utang? Anda membutuhkan dorongan keuangan? pinjaman untuk mendirikan sebuah bisnis baru, untuk bertemu dengan tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini dan juga untuk renovasi rumah Anda. Aku memberikan pinjaman untuk lokal, internasional dan juga perusahaan pada tingkat bunga yang sangat rendah dari 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda dipersilakan untuk perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

Elena Nino said...

Perhatian Kepada Orang Awam,

Adakah anda memerlukan pinjaman? jika ya Kami menawarkan pinjaman pada kadar faedah yang rendah sebanyak 3% dan dengan tidak ada pemeriksaan kredit, kami menawarkan pinjaman peribadi, pinjaman penyatuan hutang, modal teroka, pinjaman perniagaan, pinjaman pendidikan, pinjaman rumah atau "pinjaman bagi apa-apa sebab. Walau bagaimanapun, kaedah kami, menawarkan peluang untuk menyatakan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu, e-mel anda: elenanino0007@gmail.com

Ini memberikan peluang yang sebenar untuk mendapatkan dana yang anda perlukan anda! jika kenalan berminat melalui e-mel: elenanino0007@gmail.com

Selamat sejahtera
Puan Elena
Email: elenanino0007@gmail.com

Unknown said...

baru Pinjaman Tawaran!
Ia adalah satu peluang baru lagi, adakah anda dari segi kewangan ke bawah? adalah perniagaan anda menangis untuk kebangkitan semula kewangan, telah anda mendapatkan pinjaman di bank dan tangan pemberi pinjaman yang salah dan anda di mana menolak? mencari tiada lagi, Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: gloryloanfirm@gmail.com dan mengisi borang di bawah.

PEMINJAM'S DATA.
1) Nama Penuh: ......... 2) Negara: ...... 3) Alamat: ......... 4) Jenis Kelamin: ..................
5) Status Perkahwinan: ... ..... 6) Pekerjaan: .......... Number 7) Telefon: ........................... 8) Pada masa ini kedudukan di tempat kerja: .... ............ 9) Monthlyincome ...... ...................
10) Pinjaman Tempoh: ............... 11) Tujuan Pinjaman: ............... 12) Agama: ............
13) Tarikh lahir: ........................

sila memohon syarikat yang sah, kejayaan anda adalah matlamat kami.

Siti Aminah said...

Hello, nama saya Siti Aminah dari Indonesia, sila Saya mencadangkan semua orang di sini perlu berhati-hati, kerana terdapat banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih orang-orang yang sebenar di syarikat pinjaman palsu. Saya telah scammed oleh 4 pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza, saya kehilangan wang yang banyak kerana saya mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat daripada seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman asal dan sebuah syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya sebanyak 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang daripada 24 jam Tanpa sebarang tekanan dan pada Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya amat terkejut apabila menyemak akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman saya diminta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa apa-apa kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang ramai boleh mendapatkan pinjaman mudah tanpa tekanan daripada ibu Alicia Radu

Saya mahu anda percaya Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat berguna dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti mengira diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda ingin membuat pinjaman bank, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat hubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu orang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

Vera Waty said...

Syukur kepada Allah yang maha kuasa untuk memberi saya kesempatan ini untuk berbagi kesaksian saya, saya Mrs. Christy Charity, yang Anda cari pinjaman? Saya ingin membawa ini ke semua pemberitahuan pinjaman untuk berhati-hati, karena begitu banyak perusahaan pinjaman palsu di internet. Saya telah menjadi korban dari sebuah perusahaan pinjaman palsu 4, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan pinjaman palsu yang saya kemudian mengetahui mereka adalah scam. Pada proses yang saya ditangkap oleh orang-orang yang saya berhutang kepada karena saya tidak bisa bertemu untuk kali saya berjanji untuk membayar dan saya ditangkap. Aku baru saja keluar dari penjara, ketika saya bertemu dengan seorang teman yang Memperkenalkan saya untuk pemberi pinjaman kredit karena dia meyakinkan saya bahwa dia mendapat yang pinjaman dari dia yang CHRISTYCHARITYLOANFIRM, jadi saya tidak punya pilihan untuk memberikan cobaan karena saya harus bertemu dengan standar hidup dan membayar utang saya dan memulai bisnis baru. Jadi saya mendapat pinjaman saya dari CHRISTYCHARITYLOANFIRM tanpa stres, itulah alasan saya memutuskan untuk membagikan kesaksian saya kepada orang-orang yang membutuhkan pinjaman, sehingga mereka tidak akan jatuh di tangan pemberi pinjaman kredit palsu. Jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak CHRISTYCHARITYLOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. [ladycharityloanfirm@gmail.com],.
Anda masih bisa menghubungi saya melalui email saya untuk informasi lebih lanjut tentang [verawaty409@gmail.com]. Tuhan membantu Anda dan sangat berhati-hati.

fadlika said...

BERITA BAIK, BERITA BAIK
Ini untuk mewartakan kepada orang-orang asia bahwa AASIMAHA ADILA, adalah perusahaan pinjaman muslim terbaik yang pernah saya datangi sepanjang hidup saya membantu saya dan keluarga saya dengan pinjaman untuk membayar hutang dan memulai usaha lagi mereka telah membuka kesempatan finansial untuk semua Mereka yang membutuhkan bantuan keuangan dari pinjaman besar.AASIMAHA ADILA lende dengan tingkat 1% dan mereka memberikan pinjaman kepada janda dan duda, jika Anda memerlukan pinjaman jangka panjang dan besar untuk modal investasi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
Akan menarik untuk mengetahui bahwa banyak pemberi pinjaman di sini adalah palsu saya dan almarhum suami saya sering ditipu oleh pemberi pinjaman pinjaman palsu dimana kita menipu sekitar Rp127 juta pada bulan maret, namun, ibu saudi muslim meminjam uang dalam jumlah besar Rp850 Jt dengan penundaan dan tidak meminta Kami membayar biaya pendaftaran atau pajak dan biaya transfer, semoga semuanya memberkati ibu perusahaan.

Tolong, saya juga menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa pemberi pinjaman berikut palsu, jangan hubungi mereka.
A) wilson_Gyna8.loankredit@gmail.com
B) donalanny20. lenders@yahoo.id
C) miminedi@.krediuniongmail.com
D) adutyuyani.finance@gmail.com

Terima kasih telah membaca ,
Email saya adalah..muthiafadlika2020@gmail.com
Email perusahaan AASIMHA ADILA LOAN FIRM adalah
 (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) ,BBM (d8da4ea9)

Nurliana Novi said...

Hello,
Saya Nurliana Novi saya ingin berkongsi kerja-kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian-bahagian lain perkataan, kerana ekonomi tidak baik di beberapa negara.
 Saya kini tinggal di jakarta di Indonesia. Saya adalah seorang janda dengan empat kanak-kanak dan saya telah terperangkap dalam keadaan kewangan yang pada bulan Julai 2016 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil-bil saya
Saya adalah mangsa penipuan pemberi pinjaman 4 kredit, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan kawan-kawan saya yang saya terangkan keadaan saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang ELINA JOHNSON LOAN FIRM reliabl.
Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat-syarikat pinjaman penipuan internet di sini, tetapi mereka masih amat nyata dalam syarikat-syarikat pinjaman palsu.
 Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON LOAN FIRM Rp500,000,000 dengan mudah dalam tempoh 24 jam yang saya digunakan, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON LOAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda sila hubungi ELINA JOHNSON LOAN FIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Elinajohnson22@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

Indriaty Manirjo said...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

ELINA JOHNSON said...

Halo,
 Saya Puan Elina Johnson, ELINA JOHNSON LOAN FIRM, di sini datang pinjaman asli yang akan mengubah hidup anda menjadi yang lebih baik, sebuah syarikat pinjaman pinjaman, Diberikan dan Berlesen untuk menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang yang memerlukan bantuan kewangan Dalam tahap keuntungan yang rendah sebanyak 2%.

Saya Puan Elina Johnson, akan memberikan yang terbaik kepada penghormatan kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan saya dalam urusan perniagaan ini kerana syarikat itu akan memastikan pinjaman anda sampai kepada anda, ia tidak akan berakhir di sana, kami mempunyai pasukan expatrate yang memahami undang-undang melabur, mereka akan membantu anda, Memberi anda petua yang akan menguruskan pelaburan anda yang anda melabur pinjaman anda, jadi anda tidak akan bangkrut lagi dalam hidup anda dan tawaran hebat ini datang dengan pinjaman anda, Hubungi kami hari ini melalui e-mel elinajohnson22@gmail.com

Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:

* Pinjaman peribadi
* Pinjaman Bercagar
* Pinjaman tidak berpagar
* Hasil pinjaman
* Latihan Pinjaman
* Pinjaman ikrar pinjaman
* Pembayaran pinjaman
* Pinjaman pelajar
* Pinjaman Komersial
* Pinjaman Auto
* Resolusi Pinjaman
* Pembangunan Pinjaman
* Pinjaman pinjaman Jabatan
* Pinjaman Perniagaan
* Pinjaman pendidikan
* Pelantikan patah

Sila isi borang permohonan pinjaman di bawah dan kembalikan kepada kami untuk memberi kami lebih baik melalui e-mel:
Elinajohnson22@gmail.com


DATA PEMOHON

1) Nama Penuh:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Negeri:
5) Jantina:
6) Status Perkahwinan:
7) Pekerjaan:
8) Nombor Telefon:
9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
10) Pendapatan bulanan:
11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
12) Tempoh Pinjaman:
13) Tujuan Pinjaman:
14) Agama:
15) Pernahkah anda memohon sebelum:
16) Tarikh lahir:
Terima kasih,
Puan Elina Johnson (elinajohnson22@gmail.com)

Mia fitriani said...

Saya Mia Fitriani seorang warga negara Indonesia. Saya telah scammed oleh 4 kreditur internasional yang berbeda di internet, semua berjanji untuk memberi saya pinjaman, saya kehilangan uang hasil jerih payah saya. Suatu hari, saat browsing melalui internet tidak berdaya, saya menemukan kesaksian seorang wanita bernama INDRIATY MANIRJO, yang juga dibodohi oleh kreditur pinjaman palsu, namun akhirnya dikaitkan dengan perusahaan pinjaman legit bernama MAGRET SPENCER LOAN COMPANY dimana dia akhirnya mendapatkan pinjamannya. , Jadi saya memutuskan untuk menghubungi perusahaan pinjaman yang sama dan kemudian menceritakan kisah saya tentang bagaimana saya telah dibodohi oleh 4 kreditur yang berbeda.

Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui email dan mereka meyakinkan saya untuk memberi saya pinjaman kepada perusahaan tersebut dan juga mengatakan kepada saya bahwa telah membuat keputusan yang tepat untuk menghubungi mereka. Saya mengisi formulir permohonan pinjaman dan melanjutkan semua permintaan dari saya dan kepada Tuhan menjadi kemuliaan saya mendapatkan pinjaman sebesar Rp50.000.000 dari perusahaan besar ini (magretspencerloancompany@gmail.com),

Dikelola oleh Nyonya Magret Spencer, jadi saya sangat senang hari ini karena MAGRET SPENCER LOAN COMPANY telah mengubah hidup saya.

Jadi saya berkata pada diri sendiri bahwa saya akan membagikan karya bagus dari Mrs. MAGRET SPENCER. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman Anda dapat menghubungi perusahaan Email di atas dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda dengan 24 jam dan ini adalah Email saya {miafitriani133@gmail.com}.

MR LUIS CARLOS said...

ANDA MEMAHAMI PINJAMAN JIKA YA APLIKAT SEKARANG.

KEWANGAN LUIS CARLOS Syarikat terhad kepada modal saham. Kami menawarkan pelbagai jenis pinjaman dan kewangan. Pinjaman kami berbeza dari perniagaan kepada pinjaman peribadi atau jangka panjang atau jangka pendek dengan kadar faedah yang menggalakkan (2%). Proses pinjaman kami sangat cepat dan boleh dipercayai dengan jaminan. Untuk maklumat lanjut mengenai perkhidmatan kami, layari kami di e-mel kami ( luiscarlosfinance@outlook.com ) sila beritahu kami jumlah pinjaman yang anda perlukan dan jangka masa pinjaman. Kami berharap untuk mendengar daripada anda. Anda boleh menghantar mesej ke alamat e-mel di bawah. Luiscarlosfinance@outlook.com

EMAIL :: luiscarlosfinance@outlook.com

Unknown said...

Adakah anda Memerlukan pinjaman kredit kewangan segera?
* Pemindahan yang sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
* Terma pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lamakah masa untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
dari awak.

Hubungi syarikat yang sah dan berlesen ini, yang diberi kuasa
Untuk memberikan bantuan kewangan kepada semua orang
Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman

E-mel: cashfirmarena@gmail.com


Selamat sejahtera
Sir Joel Williams
SYARIKAT PINJAMAN TUNAI TUNAI
Ketua Pegawai Eksekutif
Tel: +601111850392
E-mel: cashfirmarena@gmail.com
Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

Flip Oliveira said...

Halo adalah anda dalam keadaan kewangan ??? Dan anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan, bayar hutang anda atau ubat-ubatan anda ?? Jika ya sila berhubung dengan Puan Stella Rene Ketua Pegawai Eksekutif Puan Stella Rene Firma Firma firma beliau adalah selamat, selamat dan dipercayai pada masa yang sama kerana itu adalah firma di mana saya hanya membayar pinjaman sebanyak 120,000,00 dan ia berjaya dan sebenarnya saya Impian datang melalui hari ini jadi saya mahu menggunakan media ini untuk memaklumkan sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman untuk berhubung dengan e-mel di bawah ini {mrsstellareneloanfirm1@gmail.com}

Diuji dan amanah.

Flip Oliveira

Dr Sathya said...

Adakah anda memerlukan tunai untuk membayar hutang atau memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan wang untuk pendidikan anak-anak atau rawatan anda? Hubungi kami untuk tunai segera semalam. Email: (golden.tcs001@gmail.com atau nombor Whatsapp +918015861823)

Sulis Susanti said...

Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

Nisa said...

Halo,
Nama saya Nisa Jakarta di Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi saran kepada semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, saya mengajukan pinjaman sekitar 100 juta dari seorang wanita di Turki dan saya kehilangan sekitar 7 juta tanpa Dengan mengambil pinjaman, mereka berulang kali meminta biaya, saya membayar hampir 7 juta uang jadi saya tidak mendapat pinjaman, ada yang menunjukkan kepada saya sekitar 4 kali dua wanita yang berbeda di Filipina, saya harap saya akan bertemu dengan orang yang tepat , tapi saya tidak.

Tuhan jadilah kemuliaan, saya bertemu dengan seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia mengenalkan saya kepada Ibu Sarah Alvin, CEO GUARD TRUST LOAN, dan saya mengajukan 250 juta, saya pikir Itu adalah lelucon dan kecurangan, tapi saya mendapat pinjaman saya dalam waktu kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa agunan. Saya sangat senang karena saya selamat dari kemiskinan
Jadi saya saran semua orang di sini yang membutuhkan pinjaman untuk dihubungi
Ibu Sarah Alvin melalui email: sarahalvin792@gmail.com

Anda masih bisa menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: nnisa2257@gmail.com

Sekali lagi terimakasih untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran

Widya Okta said...

Aku Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dapat diandalkan yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Annisa Ahmad said...

Halo

Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda memerlukan dana untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan / bangunan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda meminjamkan jumlah yang Anda butuhkan (Annisa Ahmad) ke sini untuk membantu mereka yang membutuhkan tujuan arsip keuangan mereka, kami menginvestasikan Di properti, proyek / bisnis dan juga menawarkan semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, untuk orang yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah anda ditolak oleh bank lain atau kreditor? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga yang terjangkau, kami juga memerlukan layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang-orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui email di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau persyaratan. Investor
Email: annisaahmadlaoncompany@gmail.com

Unknown said...

Mencari pinjaman adalah salah satu solusinya bila membutuhkan dana yang cukup besar dan terkadang tiba-tiba. Misalnya untuk keperluan bisnis atau bisnis, biaya sekolah anak, biaya rumah sakit dan lain sebagainya. Tidak masalah mencari pinjaman untuk menutupi kekurangan dana, masalahnya adalah kemana mendapatkan pinjaman yang aman. Jangan salah dalam memilih tempat meminjam uang. Pilih tempat yang aman untuk meminjam uang agar tidak terjebak jumlah pinjaman yang bisa membuat hutang Anda meningkat. Mana tempat yang aman untuk mendapatkan pinjaman dana ini? Berikut adalah tempat yang bagus untuk mendapatkan pinjaman: Cahya Kirana Perusahaan kredit Email: cahya.creditfirm@gmail.com .... dan Anda juga bisa menghubungi saya juga di email saya untuk informasi lebih lanjut di dewim090@gmail.com ,,,, Firma ini dikonfirmasi positif, dan mereka membantu saya sedemikian rupa sehingga saya tidak akan pernah bisa membayar kembali, tapi untuk membuat iklan ini untuk mereka, merasa bebas dan menghubungi Chya Kirana Perusahaan kredit hari ini dan bebas dari semua hutang Anda.

rossa stanley loan said...

Adakah anda memerlukan pinjaman untuk sebenar? Adakah anda pernah ditolak oleh mana-mana pertubuhan kewangan, bank dan perusahaan kewangan lain? Jika ya, bimbang tidak lagi kerana syarikat pinjaman @ ROSSA STANLEY, kami adalah syarikat kewangan yang berpengalaman yang menyediakan pinjaman korporat, kepada badan korporat.farmer, kontraktor dan orang awam pada kadar faedah sebanyak 2%. Kami mempunyai akses kepada kumpulan tunai untuk memberi kepada syarikat dan mereka yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan tidak kira betapa kecil.Kami yakin bahawa kebajikan dan keselesaan anda adalah keutamaan kami yang optimum, mengapa kami berada di sini untuk menjaga pemprosesan pinjaman anda . Berhubung dengan perkhidmatan pelanggan kami

  E-mel: Rossastanleyloancompany@gmail.com
  Viber: +15186756750
  Instagram: Rossamikefavor
  Twitter: Rossastanlyloan

  Untuk tindak balas yang cepat dan pantas ....
 
Sila isi borang permohonan di bawah:

                                                   DATA PEMOHON:

1. Nama
2. negara
3. Alamat
4. Jantina
5. Kerja
6. Jawatan di tempat kerja
7. Pendapatan bulanan
8. Jumlah pinjaman yang diperlukan
9. Tempoh pinjaman
10. Agama
11. Pernahkah anda memohon sebelum dan ditolak? Jika ya
12. jika anda telah ditolak berikan alasan .............................. .......... ..
     ............................. ..................... ..........
     ............................. ..................... ..........
     ............................. ..................... ..........
     ............................. ..................... ..........
 
 
 
                                     Kami berada di sini untuk keperluan kewangan anda

ONE BILLION RISING FUND said...

Selamat hari semua orang,

Ini untuk memberi tahu masyarakat umum bahwa ONE BILLION RISING FUND saat ini menawarkan Pinjaman jangka panjang dan jangka pendek kepada badan-badan perusahaan dan koperasi yang secara serius memerlukan dukungan finansial untuk meningkatkan bisnis atau kebutuhan keuangan lainnya dengan tingkat suku bunga rendah. untuk segala bentuk pinjaman keuangan, di bagian manapun di dunia Ini terjangkau, dengan suku bunga rendah, fasilitas dijamin, Mari kita memiliki aplikasi Anda sekarang dengan rincian Anda untuk diproses lebih lanjut hubungi kami dengan informasi berikut di bawah ini.
via email: onebillionrisingfund@gmail.com
BBM: D8E814FC
kami menawarkan pinjaman dalam berbagai mata uang

DOLLAR
POUND
EURO
YEN
IDR

hubungi kami sekarang

"ISKANDAR LENDERS" said...

Assalamu'alikum Warahmatullahi Wabarakatuh

InshyaAllah, Kantor Pinjaman Iskandar Lestari memberikan semua yang telah kehilangan harapan finansial untuk mendapatkan kembali status keuangan mereka melalui pinjaman segala jenis. Jangan ragu untuk menghubungi kami melalui email kami: ((iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)) karena Anda akan menikmati Persentase Bunga Persentase Tahunan terendah, di bawah bimbingan tim staf yang ramah siapa yang peduli dengan Anda dan keluarga Anda, karena Anda pasti mendapatkan pinjaman yang nyata dan asli dalam waktu kurang dari 73 jam berapa anda membutuhkan dana untuk proyek anda? bisnis expasion pembayaran hutang? Tambahan modal untuk hal-hal yang tidak disebutkan di sini dengan ISKANDAR LOAN FIRM Anda bisa mengatakan Alhamdulillah(الحمد لله) , karena kami adil, jujur, dapat dipercaya, sopan, dan tentu saja murah hati dalam pelayanan kami jika Anda ingin menghubungi ibu secara langsung, Anda dapat melakukannya melalui BBM INVITE: {D8980E0B} Assalamu'alaikum wr wb, Allahu Akbar ....... Allahu Akbar ........ Allahu Akbar

AHMED.E said...

Selamat siang

ini adalah dasar dana global, kami memberikan pinjaman per pendanaan proyek tahunan 100% dengan pinjaman aman dan tidak aman yang tersedia kami dijamin dalam memberikan layanan keuangan untuk banyak klien kami dengan paket pinjaman fleksibel kami pinjaman dapat diproses dan dana ditransfer ke peminjam dalam waktu sesingkat mungkin kita beroperasi di bawah persyaratan yang jelas dan mudah dipahami dan kami menawarkan pinjaman kepada semua jenis untuk tertarik klien perusahaan perusahaan dan semua jenis organisasi bisnis, individu swasta dan investor real estate hanya menghubungi kami dengan nama di bawah Jika Anda sedang melihat bagaimana mendapatkan pinjaman hubungi kami kami dapat membantu Anda keluar EMAIL: globalfundfoundation9@gmail.com
BBM: D8633B93

Annisa Ahmad said...

Halo

Assalamu`alaikum `Selamat Datang di ANNISA AHMAD LOAN COMPANY

Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda membutuhkan dana yang baik dan aman untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan / bangunan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda meminjamkan salah satu dari jumlah yang Anda butuhkan untuk menghubungi e-mail: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} adalah Disini untuk membantu mereka yang membutuhkan tujuan arsip keuangan mereka, kami berinvestasi di properti, proyek / bisnis dan juga memberikan 100% penawaran untuk semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, kepada orang-orang yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah Anda ditolak oleh bank lain atau kreditur? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga yang terjangkau sehingga pekerja bisnis, pria dan wanita, pekerja kantor, pengangkut, inilah kesempatan Anda untuk berinvestasi atas apa yang telah Anda rencanakan di sini adalah pinjaman untuk Anda dan investasikan dengannya, kami juga membutuhkan Layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui e-mail di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau persyaratan. Investor
Email: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} kejujuran kepercayaan dalam pelayanan kami
Assalamu`alaikum wr wb,

Lady Jane said...

Halo Semua, nama saya Jane alice seorang wanita dari Indonesia, dan saya bekerja dengan kompensasi Asia yang bersatu, dengan cepat saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua orang Indonesia yang mencari pinjaman Internet agar berhati-hati agar tidak jatuh ke tangan penipu dan fraudstars banyak kreditur kredit palsu ada di sini di internet dan ada juga yang asli dan nyata,

Saya ingin membagikan testimonial tentang bagaimana Tuhan menuntun saya kepada pemberi pinjaman sebenarnya dan dana pinjaman Real telah mengubah hidup saya dari rumput menjadi Grace, setelah saya tertipu oleh beberapa kreditor kredit di internet, saya kehilangan banyak uang untuk membayar pendaftaran. biaya. . , Biaya garansi, dan setelah pembayaran saya masih belurrm mendapat pinjaman saya.

Setelah berbulan-bulan berusaha mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah uang yang dihabiskan tanpa mendapat pinjaman dari perusahaan mereka, maka saya menjadi sangat putus asa untuk mendapatkan pinjaman dari kreditor kredit genue online yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya jadi saya memutuskan untuk Hubungi teman saya yang mendapatkan pinjaman onlinenya sendiri, kami mendiskusikan kesimpulan kami mengenai masalah ini dan dia bercerita tentang seorang pria bernama Mr. Dangote yang adalah CEO Dangote Loan Company.

Jadi saya mengajukan pinjaman sebesar (Rp400.000.000) dengan tingkat bunga 2% rendah, tidak peduli berapa usiaku, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya inginkan adalah membangun bisnis saya dan pinjaman saya mudah disetujui. Tidak ada tekanan dan semua persiapan yang dilakukan dengan transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah mendapatkan sertifikat yang diminta dikembalikan, maka uang pinjaman saya disimpan ke rekening bank saya dan mimpiku menjadi kenyataan. Jadi saya ingin saran semua orang segera melamar kepada Mr. Dangote Loan Company Via email (dangotegrouploandepartment@gmail.com) dan Anda juga bisa bertanya kepada Rhoda (ladyrhodaeny@gmail.com) dan Mr. jude (judeelnino@gmail.com) dan Juga Pak Nikky (nicksonchristian342@gmail.com) untuk pertanyaan lebih lanjut

Anda juga bisa menghubungi saya melalui email di ladyjanealice@gmail.com

Unknown said...

BERITA BAIK

Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk bermula?
Saya pengarah Nadira Muhammad Loans Limited,
Perkhidmatan pinjaman Nadira Muhammad adalah lesen kredit pelaburan undang-undang, kami menawarkan
Pinjaman kepada Individu dan perniagaan dan menyediakan
Perkhidmatan dan pelaburan yang boleh dipercayai untuk tahap pelanggan / calon
Dengan kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2%, dengan jumlah minimum pinjaman dari
(3000 $ / € / Rp) untuk jumlah pinjaman maksimum ($ 700 miliar $ / € / Rp) dengan
Tempoh 1 tahun hingga 25 tahun. Hubungi kami dengan syarikat
E-mail di: Nadiramuhammadloancompany@gmail.com

Misi syarikat ini adalah untuk menyediakan individu dan syarikat
Pertubuhan diri sendiri
Memenuhi keperluan mereka, berharap dan membantu meningkatkan jiwa kita
Dan komuniti mereka. Perlu pinjaman prom? Sekitar
48 jam perkhidmatan penuh untuk pelanggan kami.

Saya berharap dapat bertanya kepada anda secepat mungkin untuk bermula
Seketika, kami bersedia melayani anda
Cari pinjaman yang berminat untuk mengisi borang permohonan di bawah gaji

Anonymous said...

Bagus laman wab ni....tapi dah jadi sarang buat pinjaman pulak

Adriana Malkova said...

Halo,
Adakah anda sedang mencari pinjaman? Adakah anda memerlukan Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Peribadi, Pinjaman Perumahan / Harta, Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan atas sebab atau yang lain? Kemudian anda berada di tempat yang betul, untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Di Firma Pinjaman Adriana Malkova kami terhad untuk memberi pinjaman kepada syarikat dan individu untuk kadar faedah 2% yang rendah dan berpatutan. Sila hubungi kami melalui e-mel hari ini di adrianamalkovaloan@gmail.com

Anonymous said...

50k berikan syarat2nya bahagian Tq

Dr Sathya said...

If you want to sell kidney send your email id or whatsapp number

Cheryl Martins Loan Firm said...

Hai, martin Cheril, pinjaman pribadi, kesempatan hidup untuk membantu Anda. Butuh pinjaman untuk menghapus hutang mereka, atau butuh pinjaman untuk memperbaiki bisnis Anda? Sudahkah anda ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? kesenjangan atau pinjaman hipotek yang dibutuhkan? Belum lagi, karena kita berada di sini untuk semua masalah keuangan Anda di masa lalu. Kami menyediakan jalan bagi orang-orang yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis dengan biaya 2%. kami ingin menggunakan media ini untuk memberikan bantuan kepada dan kepada orang-orang yang ingin memulai atau mengarahkan bisnis mereka dan mereka yang ingin membayar hutang ... hubungi kami hari ini melalui: email ............ .... Cheril.martinsloanfirm@gmail.com

Unknown said...

Saya seorang pemberi pinjaman pinjaman berdaftar dari Persekutuan Rusia, saya memberi pinjaman kepada perniagaan dan individu ke seluruh dunia dengan kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. Sekiranya anda telah menolak pinjaman oleh institusi kewangan bank untuk satu atau lebih sebab atau Adakah anda meminjam kewangan mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman gadai janji, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar dan usaha modal? Anda berada di tempat yang tepat untuk Penyelesaian pinjaman anda Jika anda berminat dengan tawaran pinjaman, sila hubungi kami di Persekutuan Rusia melalui e-mel: chrisrichardloanfirm@hotmail.com melalui Whats App Number +1 (845) 731 5341

Anthony Yuliana Lenders said...

Aasamalecum, apakah Anda memerlukan pinjaman, benar-benar memerlukan pinjaman segera, apakah Anda memerlukan pinjaman cepat, apakah Anda memerlukan pinjaman pribadi, apakah Anda memerlukan pinjaman yang besar, apakah Anda memerlukan pinjaman komersial? Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk dijual kembali terlebih dahulu. , apakah Anda memerlukan pinjaman jangka panjang, apakah Anda memerlukan pinjaman jangka pendek, apakah Anda mendapatkan pinjaman tanpa pinjaman, membayar pinjaman hari yang Anda butuhkan, apakah Anda memerlukan pinjaman hari buruk, seluruh pinjaman dari negara ibu saya Anda ingin pinjaman kereta api, apakah Anda ingin pinjaman pinjaman, apakah Anda menginginkan pinjaman dengan balok, apakah Anda menginginkan pinjaman rumah, Kemudian perusahaan pinjaman yang membawa kita kembali bungkus serendah 1%, pinjaman tanpa imbalan, Anda bebas untuk mendapatkan pinjaman cepat, untuk mewujudkan matlamat Anda tahun baru ini, semoga Allah memberkati Anda, inshaillah email kami hari ini (anthony.yulianalenders@gmail.com)
BBM INVITE (DC0030C8)
Balasan

Mrs Bertha said...

Halo, ini adalah PERUSAHAAN PATRICIA BERTHA LOAN. Di Perusahaan ini, kami memberikan pinjaman kesempatan hidup. Apakah Anda memerlukan pinjaman segera untuk menghapus hutang Anda atau Anda memerlukan pinjaman modal untuk memperbaiki bisnis Anda? Sudahkah anda ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? Hari ini, kita mengatakan berhenti dan tidak mencari lagi karena kita berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda menjadi hal di masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi pada bisnis dengan tarif 2%. Kami ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda semua yang kami berikan. dapat diandalkan dan bantuan penerima bantuan dan bersedia menawarkan pinjaman kepada Anda. Kami adalah kesetiaan, kami menepati janji dan janji kami. Jadi hubungi kami hari ini melalui email:

Patriiciaberthaloancompany1@gmail.com atau melalui situs web di: berthaloancompany.com dengan rincian pinjaman berikut
BORROWER'S DATAS
1) Nama Lengkap: ......................................................
2) Negara: .........................................................
 3) Alamat: .........................................................
 4) Negara Bagian: ............................................................
 5) Jenis Kelamin: ...............................................................
 6) Status Perkawinan: .............................................
 7) Pekerjaan: ...................................................
 8) Nomor Telepon: ................................................
 9) Saat ini posisi di tempat kerja: ...................................................
 10) Pendapatan bulanan: .............................................
 11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: .................................
 12) Durasi Pinjaman: ................................................
 13) Tujuan Pinjaman: ..........................................
 14) Agama: ......................................................
 15) Sudah pernah anda melamar: ...................................................
 16) Mata uang pilihan: ...................................................
Terima kasih,
Nyonya Bertha

Unknown said...

Nama saya RONI DILLA, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi saran kepada semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman Internet karena begitu banyak kreditur Internet di sini adalah scammers dan mereka hanya berbagi cerita untuk menipu Anda dari uang Anda, saya mengajukan permohonan untuk pinjaman sebesar Rp500.000.000 dari seorang wanita di Jerman dan saya kehilangan jumlah Rp15.000.000 tanpa mendapatkan pinjaman,

Pada tanggal 27 September 2017, teman saya Suri Yono di tempat saya memberi tahu saya bagaimana dia mengajukan pinjaman dari CAPITAL LOAN CENTER dan dia akhirnya menerima pinjamannya. Saya tidak pernah mempercayainya sampai saya pergi bersamanya ke bank untuk memastikannya dan saya kagum karena saya telah kehilangan banyak uang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

Semoga ALLAH memberkati Madam yang baik atas apa yang dia lakukan terhadap saya dan rumah tangga saya, saya mengatakan kepada teman saya untuk mengenalkan saya kepada ibu yang baik. Tomasa Justin, PUSAT MODAL, dia melakukan dan mengajukan pinjaman sebesar Rp500.000.000.

Saya mematuhi persyaratan dan persyaratan pinjaman perusahaan dan permohonan pinjaman saya disetujui untuk saya tanpa tekanan dan kesulitan.

 Akhirnya, saya menerima pinjaman di rekening bank saya dan saya menghubungi teman saya Suri Yono bahwa saya telah menerima pinjaman tersebut dan saya juga telah mengenalkan begitu banyak orang kepada ibu yang baik, Ibu MARIA PEDRO.

Saya ingin Anda membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik jika Anda memerlukan pinjaman sehingga Anda juga akan bersaksi tentang niat baik ibu baik itu.

jadi saya menggunakan jalan ini untuk memberi tahu setiap orang Indonesia dan orang lain yang layak untuk membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi.
Madam MARIA PEDRO via EMAIL: [mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com]
Yono via dia EMAIL: YONOSURI702@GMAIL.COM
Anda tetap dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui EMAIL: ronidilla5@gmail.com
Anda juga bisa menghubungi teman saya Suri
Sekali lagi terima kasih untuk membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran

AMISHA said...

BERITA BAIK UNTUK SEMUA

Saya ingin mengingatkan semua pencari pinjaman internet untuk berhati-hati, terdapat penipuan pinjaman dalam talian di mana-mana sahaja, mereka akan menghantar dokumen palsu dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran, maka mereka akan meminta anda membayar yuran lesen dan pembayaran pemindahan, jantung.

Semua pemberi pinjaman palsu ini mempunyai banyak persamaan yang saya dapati dan saya akan menyenaraikan mereka di bawah

Kebanyakan mereka mempunyai akaun gmail

Mereka semua mempunyai kuasa yang meyakinkan. mereka akan menjanjikan semuanya

Mereka semua mempunyai gambar profil palsu seorang wanita yang memakai tudung

Mereka semua memberi kadar faedah 2%

Tiada had pada jumlah yang anda boleh pinjam

Berita baiknya ialah saya telah menemui firma pinjaman dalam talian yang sah. Saya tidak berada di sini untuk berkhotbah tetapi untuk membantu orang keluar dari pengisap wang ini. hubungi syarikat (Dailypayloan@yahoo.com) Jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman, atau anda menghantar saya e-mel peribadi (zaradam@yahoo.com). Satu perkataan sudah cukup untuk orang bijak

ANITA LANSAM said...

AVANT Loan adalah organisasi pemerintah yang disetujui pinjaman dan bekerja sama dengan Bank Sentral. Perusahaan kami terutama berdedikasi untuk Perbankan dan Jasa Keuangan dan memberikan pinjaman kepada perusahaan, pinjaman perorangan, tabungan dan semua jenis pinjaman. Jika Anda memiliki pertanyaan atau Anda membutuhkan pinjaman, hubungi kami melalui e-mail:
avantloanson@gmail.com

Mayfield Investment Trust Ltd said...

Halo,

Kami adalah Mayfield Investment Trust Ltd, sebuah syarikat pinjaman swasta yang memberikan peluang seumur hidup dan memulakan pinjaman kepada individu yang berminat yang memerlukan bantuan kewangan untuk membayar hutang, untuk melabur pada perniagaan pada kadar 3%.
Kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman kepada pelanggan yang berminat.
Hubungi kami hari ini melalui e-mel dengan maklumat di bawah;
E-mel: (startuploanfirm@gmail.com)
ikhlas
Pengurus Pengiklanan.
John Dean
Mayfield Investment Trust Ltd
Nombor Syarikat: 00338670

cash loan said...

Hari yang baik: anda memerlukan pinjaman segera untuk menyelesaikan keperluan kewangan anda
menawarkan pelbagai dari maksimum $ 5,000.00 hingga $ 10,000,000.00 pinjaman, kami
boleh dipercayai, cekap, pantas dan dinamik, dengan jaminan 100% dan kami
juga memberi kredit kepada (. euro, pound dan dolar) kadar faedah
berlaku untuk semua pinjaman gaji (3%), jika Anda berminat kembali
kami melalui (mohanmendcompany01@gmail.com) dengan maklumat di bawah: penuh
nama: Negara: Jumlah pinjaman Alamat: Tempoh: Umur: Jantina:
Pekerjaan: nombor telefon: Terima kasih. Saya menanti tindak balas segera anda
  Whats aplikasi +919205646839

cash loan said...

URGENT LOAN OFFER HERE


Good day: you need an urgent loan to solve your financial needs, we
offer a range from $ 5,000.00 to $ 10,000,000.00 loan Max, we are
reliable, efficient, fast and dynamic, with a 100% guaranteed and we
also gives credit to (. euros, pounds and dollars) the interest rate
applicable to all payday loans (3%), if you are interested get back to
us through ( mohanmendcompany01@gmail.com ) with the information below: full
name: Country: Amount of the loan Address: Duration: Age: Gender:
Occupation: phone number: Thanks. I await your urgent response
Whats app +919205646839

Unknown said...

Nama saya RONI DILLA, saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman internet karena begitu banyak pemberi pinjaman Internet di sini semuanya penipu dan mereka hanya berbagi cerita untuk menipu Anda dari uang Anda, saya melamar pinjaman sebesar Rp500.000.000 dari seorang wanita di Jerman dan saya kehilangan uang sebesar Rp15.000.000 tanpa mendapatkan pinjaman,

Pada tanggal ini 27 Februari 2018, teman saya Suri Yono di tempat kerja saya memberi tahu saya bagaimana dia mengajukan pinjaman dari PUSAT PINJAMAN MODAL dan dia akhirnya menerima pinjamannya. Saya tidak pernah percaya padanya sampai saya pergi bersamanya ke bank untuk mengkonfirmasi dan saya kagum karena saya kehilangan banyak uang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

Semoga ALLAH memberkati Nyonya Baik atas apa yang dia lakukan pada saya dan keluarga saya, saya memberi tahu teman saya untuk memperkenalkan saya kepada ibu yang baik. Tomasa Justin, CAPITAL LOAN CENTER, dia dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp500.000.000.

Saya memenuhi syarat dan ketentuan pinjaman perusahaan dan aplikasi pinjaman saya disetujui untuk saya tanpa stres dan kesulitan.

 Akhirnya, saya menerima pinjaman di rekening bank saya dan saya menelepon teman saya Suri Yono bahwa saya telah menerima pinjaman dan saya juga telah memperkenalkan begitu banyak orang kepada Ibu yang baik, Ibu MARIA PEDRO.

Saya ingin Anda membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik jika Anda membutuhkan pinjaman sehingga Anda juga akan bersaksi tentang niat baik ibu yang baik.

jadi saya menggunakan jalan ini untuk menginformasikan setiap orang Indonesia dan orang lain yang tepat untuk membaca kesaksian saya dan dia perlu pinjaman untuk menghubungi
Madam MARIA PEDRO melalui EMAIL: [mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com]
Yono melalui EMAIL-nya: YONOSURI702@GMAIL.COM
Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui EMAIL: ronidilla5@gmail.com
Anda juga dapat menghubungi teman saya Suri
sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran

YODIKARONI said...

Nama saya Yodika Roni, saya pemilik bisnis dan saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman Internet karena banyak pemberi pinjaman Internet di sini palsu dan mereka hanya berbagi cerita untuk mencuri uang Anda. Bisnis saya menderita karena saya tidak punya uang untuk berinvestasi untuk membuat bisnis saya besar sehingga saya dapat menghasilkan lebih banyak keuntungan dan juga memiliki cabang lain. Jadi, saya memutuskan untuk pergi ke bank saya untuk meminta pinjaman tetapi saya ditolak karena saya tidak memiliki jaminan yang diperlukan bank.
Jadi, saya akan melalui internet dan saya melihat begitu banyak cerita bagus tentang bagaimana mereka mendapat pinjaman dan mereka memasukkan email untuk dihubungi, jadi, saya memutuskan untuk mencoba jika saya dapat meminjam dari mereka dan saya menghubungi salah satunya. Saya diminta untuk mengirimkan semua dokumen saya dan mereka meminta saya membayar untuk menerima pinjaman, saya membayar total Rp14.000.000 dan saya tidak menerima pinjaman. Dan begitulah hidup saya berubah dari buruk menjadi yang terburuk. bisnis saya berada di garis hancur dan saya berpikir untuk mengambil hidup saya karena tidak ada yang menarik minat saya lagi.

Tetapi dalam semua yang terjadi pada saya, saya masih berdoa kepada Allah untuk menyelamatkan saya dari masalah ini yang saya telah menempatkan diri ke dalam, saya berdoa kepada Allah setiap hari karena hanya Allah sendiri yang dapat mengubah situasi saya.
Minggu lalu hari Senin, setelah saya melaporkan apa yang terjadi pada saya kepada polisi, saya pergi untuk memeriksa situs web di mana saya melihat pos wanita yang mencuri uang saya, saya melihat sebuah pos oleh Ny. Sarah Ward yang mengatakan bahwa setiap perusahaan pinjaman tanpa situs web perusahaan legal adalah palsu dan mereka bukan pemberi pinjaman.
Saat itulah saya menyadari bahwa saya yang membuat kesalahan dan saya seharusnya tidak menghubungi wanita yang mencuri uang saya atas nama perusahaan pinjaman karena mereka tidak memiliki situs web, itu hanya email yang saya lihat.

Jadi, saya memutuskan untuk mengunjungi situs web pos oleh Ny. Sarah Ward yaitu: www.24hoursfinance.org
Saya memeriksa situs web dan saya menemukan bahwa itu nyata, jadi, saya mengajukan pinjaman dari perusahaan dan mereka mengirimi saya syarat yang saya setujui. Setelah persetujuan pinjaman saya, saya diminta untuk mengirimkan rincian bank saya yang saya lakukan. Saya baru saja di rumah saya dan saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan pinjaman saya. Saya sangat bahagia dan saya berjanji kepada Allah bahwa saya harus mengambil waktu saya untuk membagikan cerita ini sehingga orang lain dapat diselamatkan dari tangan para lender yang buruk itu.
Saya ingin Anda yang membaca cerita saya untuk menghubungi 24HOURSFINANCE jika Anda membutuhkan pinjaman sehingga Anda tidak akan kehilangan uang Anda kepada para pencuri itu. .

Jadi, saya menggunakan kesempatan ini untuk memberitahu semua orang dari Indonesia dan negara lain yang tepat untuk membaca cerita saya dan dia perlu pinjaman untuk menghubungi
24HOURSFINANCE Situs web melalui: www.24hoursfinance.org
Anda masih dapat menghubungi mereka melalui email: 24hoursfinance.org@gmail.com

 jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut dari saya, maka jangan ragu untuk menghubungi saya melalui Email: yodikaroni@gmail.com
Sekali lagi terima kasih atas semua telah membaca ceritaku, dan tolong bagikan ceritamu setelah menerima pinjamanmu dari 24HOURSFINANCE sehingga orang lain dapat diselamatkan dari tangan para pemberi pinjaman jahat itu dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran.

Monica said...

Hai pandangan yang anda tahu ada mantra untuk memenangi cinta kembali dari bekas. Saya sudah melakukannya. Saya suka membaca tentang hubungan dan cara membuatnya berfungsi, bagaimana untuk memperbaiki hubungan, dan bagaimana untuk menjaga kehidupan percikan api, walaupun cara bercakap dengan mereka cara tertentu untuk membuat mereka berfikir cara yang berbeza tentang keadaan dan anda. Jika anda memerlukan nasihat atau mahu memenangi semula bekas anda, cubalah ini: augusmimi789@gmail.com salinan dan mesej yang berikut (augusmimi789@gmail.com) Ia akan mengubah mentaliti anda dan mendapatkan apa yang anda mahu.

oktrianiputri said...

nama saya Oktriani Putri dari Indonesia. Saya ingin berterima kasih kepada 24HOURS FINANCE COMPANY yang membantu saya mendapatkan pinjaman. selama beberapa bulan, saya telah mencari pinjaman untuk melunasi utang, semua orang yang saya temui ditipu dan mereka mengambil keuntungan dari kondisi keuangan saya untuk mencuri sedikit yang saya miliki. Keluarga saya menderita untuk waktu yang lama dan kami harus mengemis makan karena saya tidak punya uang.

Sampai akhirnya saya melihat kisah Ibu Yodika Roni dan alamat situs web perusahaan yang ia bagikan. Saya menghubungi perusahaan pinjaman dan perusahaan dapat memberi saya pinjaman sebesar Rp100.000.000 yang saya ajukan. perusahaan juga dapat membantu Anda jika Anda membutuhkan pinjaman dari perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan karena perusahaan juga telah membantu teman-teman dan keluarga saya yang saya rujuk ke perusahaan.

Perusahaan pinjaman 24HOURS FINANCE adalah perusahaan yang Allah telah gunakan untuk membantu kami dan mereka juga berjanji untuk membuka cabang di INODNESIA sehingga mereka dapat lebih dekat dengan pelanggan mereka.
Jadi jika Anda membutuhkan bantuan keuangan, silakan hubungi perusahaan 24HOURS FINANCE melalui email: steveparish24hoursfinance.org@gmail.com
Anda dapat melihat alamat situs web 24HOURS FINANCE: www24hoursfinance.org

Perusahaan 24HOURS FINANCE tidak menyadari bahwa saya melakukan ini dengan menyebarkan niat baik perusahaan terhadap saya, tetapi saya merasa saya harus berbagi ini dengan Anda semua untuk membebaskan diri dari penipu, harap berhati-hati terhadap peniru dan hubungi perusahaan pinjaman yang tepat karena saya tidak ingin orang lain untuk melewati expereince buruk yang saya miliki dengan para pemberi pinjaman palsu itu.

Ini email saya: oktrianiputri3@gmail.com
Terima kasih semua dan saya berdoa kepada Allah bahwa siapa pun yang membutuhkan pinjaman melihat pos ini sehingga mereka dapat diselamatkan dari pemberi pinjaman palsu.

AMISHA said...


Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

Rebecca Walker said...

Halo,
Saya Nyonya Rebecca Walker, Apakah Anda perlu pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek atau tujuan lain? Apakah Anda ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Cari tidak lagi karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda menjadi sesuatu dari masa lalu !!! kami memberikan pinjaman kepada perusahaan, entitas swasta dan individu dengan suku bunga rendah dan terjangkau 2% untuk periode tetap 1-20 tahun dan masa tenggang enam bulan sebelum dimulainya cicilan bulanan. Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail melalui: (rebeccawalker700@gmail.com)

APLIKASI DATA

1) Nama:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Jenis Kelamin:
5) Status pernikahan:
6) Pekerjaan:
7) Nomor Telepon:
8) posisi di tempat kerja:
9) penghasilan bulanan:
10) Jumlah pinjaman:
11) durasi pinjaman:
12) Tujuan pinjaman:
13) Tanggal Lahir:
14) Nomor Whatsapp:

Terima kasih

loaltoloan said...


GET YOUR ONLINE LOAN FAST AND EASY LOANS APPLY NOW

Hello, Do you need a loan from The most trusted and reliable company
in the world? if yes then contact us now for we offer loan to all
categories of seekers be it companies or for staff usage. We offer
loan at 3% interest rate, Contact us via Whats app +919205646839
neadneadloan@gmail.com

LOAN SEEKERS APPLICATION FORM
******************************
1) Full Name:
2) Gender:
3) Loan Amount Needed:
4) Loan Duration:
5) Country:
6) Home Address:
7) Mobile Number:
8) Fax Number:
9) Occupation:
10) Monthly Income:
11) Salary Date:
12) Purpose of loan:
13) Where did you get our loan advertisement:
neadneadloan@gmail.com

loaltoloan said...

MENDAPAT PINJAMAN ONLINE Anda PERCUMA LAYANAN CEPAT DAN MUDAH MENDAPATKAN SEKARANG

Halo, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
kategori pencari sama ada syarikat atau penggunaan kakitangan. Kami menawarkan
pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui Whats app +919205646839
neadneadloan@gmail.com

BORANG PERMOHONAN PENCEGAHAN PINJAMAN
  ******************************
1) Nama Penuh:
  2) Jantina:
  3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
  4) Tempoh Pinjaman:
  5) Negara:
  6) Alamat Rumah:
  7) Nombor Mudah Alih:
  8) Nombor Faks:
  9) Pekerjaan:
10) Pendapatan Bulanan:
  11) Tarikh Gaji:
  12) Tujuan pinjaman:
  13) Di mana anda mendapat iklan pinjaman kami:
neadneadloan@gmail.com

Widya Okta said...

Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan kredit palsu di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM pada tingkat rendah 2% dalam 24 jam yang saya terapkan tanpa tekanan atau stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

Jika Anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka, Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah membayar pembayaran cicilan bulanan seperti yang disepakati dengan perusahaan pinjaman.

Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

Angga Annisa said...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

Detail Kontak Penuh:

Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
BBM INVITES: {D8980E0B}
                       : {4424AA}
Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

           TESTIMONI OLEH
Penerima Manfaat: Angga Annisa
   Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

Widya Okta said...

Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan kredit palsu di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM pada tingkat rendah 2% dalam 24 jam yang saya terapkan tanpa tekanan atau stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

Jika Anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka, Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah membayar pembayaran cicilan bulanan seperti yang disepakati dengan perusahaan pinjaman.

Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

ROBBI said...

Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu karena membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan peminjam online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan saya pinjaman, Saya memerlukan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di kota Cirebon tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki, karena saya berutang kepada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak punya satu untuk menjalankan, sampai suatu hari setia bahwa seorang teman saya bernama Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Bunda Alicia Radu, jadi saya harus menghubungi Siti Aminah dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Bunda Alicia Radu bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Bunda Alicia Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman saya ditransfer ke akun saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah mukjizat dan saya harus bersaksi tentang pekerjaan baik Bunda Alicia Radu
jadi saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi email Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Bunda Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui email: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan finansial saya

Angga Annisa said...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

Detail Kontak Penuh:

Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
BBM INVITES: {D8980E0B}
                       : {4424AA}
Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

           TESTIMONI OLEH
Penerima Manfaat: Angga Annisa
   Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

Indriaty Manirjo said...

Saya Indriaty Manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan kredit palsu di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.
Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp850.000.000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY pada tingkat rendah 2% dalam 24 jam yang saya terapkan tanpa tekanan atau stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi dia melalui email: (magretspencerloancompany@gmail.com) Jika Anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (indriatymanirjo010@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka, Mrs. Mia Fitriani, email: (miafitriani133@gmail.com).

Angga Annisa said...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

Detail Kontak Penuh:

Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
BBM INVITES: {D8980E0B}
                       : {4424AA}
Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

           TESTIMONI OLEH
Penerima Manfaat: Angga Annisa
   Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS said...

Apakah Anda memerlukan keuangan cepat dengan A.P.R yang relatif rendah? Kami menawarkan keuangan bisnis, keuangan pribadi, keuangan rumah, pembiayaan mobil, keuangan pelajar, keuangan konsolidasi utang, e.t.c. tidak peduli skor kredit Anda. Kami dijamin memberikan layanan keuangan kepada banyak klien kami di seluruh dunia. Dengan paket pinjaman fleksibel kami, keuangan dapat diproses dan ditransfer ke peminjam dalam waktu sesingkat mungkin, hubungi spesialis kami untuk saran dan perencanaan keuangan.

Regards:
Company: RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS
email: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com)
PIN BB: (e32ddf1e)
WhatsApp:(+447454810709)
Blogger: (ramadhanislamiyatloanz.blogspot.com)
Mother: Anita Ervina (CEO)

Kim Wani said...

Salam kepada semua warganegara Malaysia, indonesia dan semua ASIA, nama saya ialah Puan Kim Wani, tolong saya berkongsi kesaksian saya tentang kehidupan di sini di platform ini untuk semua warganegara Indonesia, Malaysia dan semua warga Asia, terutamanya warganegara Malaysia saya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet, Allah telah benar-benar menyokong saya melalui ibu yang baik Puan Ivana Pedro

 Selepas beberapa tempoh cuba mendapatkan pinjaman dari institusi kewangan dan ditolak, jadi saya memutuskan mendaftar melalui pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan saya kehilangan RM 3,500 dengan pemberi pinjaman yang berbeza selepas membayar beberapa yuran dan tidak mendapat pinjaman .

Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan rakan saya yang kemudiannya mengadu saya kepada Puan Ivana, yang merupakan seorang Pengarah syarikat LoanMe, jadi kawan saya meminta saya memohon dari Puan Ivana, jadi saya berkumpul berani dan hubungi Puan Ivana.

Saya memohon pinjaman sebanyak RM 150,000 dengan kadar faedah sebanyak 2%, jadi pinjaman itu diluluskan tanpa tekanan dan semua pengaturan dibuat atas pemindahan kredit, kerana hakikatnya ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman saya hanya diperintahkan untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah sebanyak RM 150,000. Saya sangat gembira bahawa Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang memberi saya keinginan hati saya.

Mereka juga mempunyai satu pasukan pakar yang akan menasihatkan anda mengenai jenis perniagaan yang anda ingin melabur dan bagaimana melabur wang anda, jadi anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup anda.

Semoga ALLAH memberkati Puan Ivana Pedro untuk memudahkan kehidupan saya, jadi saya menasihatkan sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Ivana melalui e-mel: (ivanapedro85@gmail.com) untuk pinjaman anda

Terdapat syarikat palsu lain dalam talian menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan mementingkan diri mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, sila berhati-hati terhadap orang-orang ini.

Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian yang benar tentang hidup saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Allah akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
Sekali lagi nama saya ialah Kim Wani, anda boleh menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut melalui e-mel saya: kimwani305@gmail.com

Miss Evelyn said...

Saya sangat bersyukur kepada Ibu Fraanca Smith karena telah memberi saya
pinjaman sebesar Rp900.000.000,00 saya telah berhutang selama
bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan
saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua
menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah
yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan
belajar tentang Franca Smith di salah satu blog saya menghubungi franca
smith konsultan kredit via email:(francasmithloancompany@gmail.com) dengan
keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan
harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan
pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya
telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan
usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk
diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan
hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu franca Smith via email:(
francasmithloancompany@gmail.com)

Kim Wani said...

Salam kepada semua warganegara Malaysia, indonesia dan semua ASIA, nama saya ialah Puan Kim Wani, tolong saya berkongsi kesaksian saya tentang kehidupan di sini di platform ini untuk semua warganegara Indonesia, Malaysia dan semua warga Asia, terutamanya warganegara Malaysia saya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet, Allah telah benar-benar menyokong saya melalui ibu yang baik Puan Ivana Pedro

 Selepas beberapa tempoh cuba mendapatkan pinjaman dari institusi kewangan dan ditolak, jadi saya memutuskan mendaftar melalui pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan saya kehilangan RM 3,500 dengan pemberi pinjaman yang berbeza selepas membayar beberapa yuran dan tidak mendapat pinjaman .

Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan rakan saya yang kemudiannya mengadu saya kepada Puan Ivana, yang merupakan seorang Pengarah syarikat LoanMe, jadi kawan saya meminta saya memohon dari Puan Ivana, jadi saya berkumpul berani dan hubungi Puan Ivana.

Saya memohon pinjaman sebanyak RM 150,000 dengan kadar faedah sebanyak 2%, jadi pinjaman itu diluluskan tanpa tekanan dan semua pengaturan dibuat atas pemindahan kredit, kerana hakikatnya ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman saya hanya diperintahkan untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah sebanyak RM 150,000. Saya sangat gembira bahawa Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang memberi saya keinginan hati saya.

Mereka juga mempunyai satu pasukan pakar yang akan menasihatkan anda mengenai jenis perniagaan yang anda ingin melabur dan bagaimana melabur wang anda, jadi anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup anda.

Semoga ALLAH memberkati Puan Ivana Pedro untuk memudahkan kehidupan saya, jadi saya menasihatkan sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Ivana melalui e-mel: (ivanapedro85@gmail.com) untuk pinjaman anda

Terdapat syarikat palsu lain dalam talian menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan mementingkan diri mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, sila berhati-hati terhadap orang-orang ini.

Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian yang benar tentang hidup saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Allah akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
Sekali lagi nama saya ialah Kim Wani, anda boleh menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut melalui e-mel saya: kimwani305@gmail.com

Ahmad Mory said...

Saya AHMAD MORY, saya di sini untuk membolehkan semua warganegara Indonesia dan warganegara Malaysia mengetahui tempat yang betul dan dinamik untuk mendapatkan pinjaman dengan cepat dari segi pemberian pinjaman dan dalam mata wang yang berlainan, FIRM PINJAMAN CHERYL MARTINS. Saya benar-benar memerlukan pinjaman kerana perniagaan saya berleluasa dan saya merasa sukar untuk mendapatkan pinjaman dari syarikat bank / kewangan lain kerana skor kredit saya. Saya terdesak untuk mencuba hampir setiap peluang untuk membuat wang di Internet dan saya mencari CHERY MARTINS dan perkhidmatannya adalah semangat udara segar dalam hidup saya. Akhirnya saya mendapati pemberi pinjaman sebenar dan perkhidmatan yang saya boleh percaya dan saya harus mengatakan bahawa CHERYL MARTINS LOAN FIRM tidak mengecewakan saya! Perkhidmatan yang diberikan kepada saya adalah sangat nyata dan Legit satu, akhirnya, masa depan kelihatan cerah untuk saya dan perniagaan saya, saya memohon pinjaman ($ 200,000.00) dan saya menerima dana saya dalam akaun bank saya dalam masa 24 jam dan pinjaman hanya menarik yuran insurans dan pemindahan sahaja dan selepas bayaran saya untuk pinjaman saya, saya menerima pinjaman saya di dalam akaun bank saya dan ibu Muslim yang setia sejati tidak menggagalkan saya selepas pembayaran saya. Saya memerlukan pinjaman untuk menghubungi CHERYL MARTINS untuk apa-apa jenis pinjaman yang anda perlukan hari ini, dengan kadar faedah 1% yang rendah dan program pembayaran yang lebih baik, sila hubungi CHERYL MARTINS (CMLF) melalui e-mel (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM) atau anda masih boleh menghubungi saya di e-mel saya (ahmadrapa79@gmail.com) cheryl martins bersedia untuk menyelesaikan sebarang masalah kewangan yang mungkin anda hadapi sekarang

aditya.aulia139@gmail.com said...

Assalamualaikum


Calls Only::{+12542276869}
WhatsApp Only::{+33753893351}
Email:::{{aditya.aulia139@gmail.com}}
{{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}}

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Queen Lisa Efendi said...

saudara-saudara

Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya
ONE BILLION RISING FUND (onebillionrisingfund@gmail.com)
BBM: D8E814FC

Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
Gmail saya adalah

Ratu Efendi Lisa
efendiqueenlisa@gmail.com

Sulis Susanti said...

Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
Beberapa bulan yang lalu saya tegang finusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

Aku hampa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

JERRY said...

Assalamualaikum, saya JERRY ANDI sangat senang karena saya mendapat pinjaman dari Anthony Yuliana Pemberi Pinjaman Saya tidak pernah percaya bahwa saya bisa mendapatkan pinjaman di situs ini, semua pujian ditujukan kepada TUHAN, saya mendapat pinjaman sebesar Rp70.000. 000 juta dari Anthony Yuliana Pemberi Pinjaman semoga ALLAH memberkati mereka semua, saran saya kepada mereka yang mencari pinjaman di situs ini bahwa mereka harus sangat berhati-hati karena ada banyak pemberi pinjaman palsu, untuk pinjaman 100%, hubungi (anthony.yulianalender @ gmail.com) BBM INVITE ((E37F9BCC)) atau melalui whatsapp +2348138908619 Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya {jerryandi843@gmail.com}

ROBBI said...

Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman peminjam online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya ke sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk berlari, sehinggalah satu hari setia bahawa kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Allah terus memberkati dan menyayangi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

aditya.aulia139@gmail.com said...

Assalamualaikum

WhatsApp Only::::{+33753893351}
Email:::::::{{aditya.aulia139@gmail.com}}
{{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}}

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Michelle Andy said...

Selamat petang, Sir / Madam:
Ini adalah untuk memberitahu semua republik am Indonesia dan negara-negara lain perkataan untuk mengetahui syarikat pinjaman yang betul dan sah, FIRM PINJAMAN MICHELLE ANDY, Kami menyediakan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1% dan itulah jaminan jaminan 100% , DOLLAR, RUPIAH, dan mata wang lain. Isu kredit dan jaminan adalah sesuatu yang selalu dibimbangkan oleh para pelanggan ketika mencari pinjaman
dari pemberi pinjaman yang sah. Tetapi FIRM PINJAMAN MICHELLE ANDY telah membuat perbezaan dalam industri pinjaman. Kami boleh menguruskan pinjaman dari sekitar $ 1,000.00 hingga $ 1,000,000.00
Perkhidmatan kami termasuk:
Penyatuan hutang
Gadai janji kedua
Pinjaman Perniagaan
Pinjaman peribadi
Pinjaman Antarabangsa
pinjaman syarikat
pinjaman pelajar
pinjaman rumah
dan lain-lain.
Tiada jaminan sosial dan tiada pemeriksaan kredit, jaminan 100%. Apa yang anda perlu lakukan ialah memberitahu kami apa yang anda mahukan dan kami pasti akan merealisasikan impian anda. MICHELLE ANDY LOAN FIRM berkata YES apabila bank anda berkata TIDAK.
Akhirnya, kerana kami mempunyai banyak wang dan kami bersedia memberi pinjaman kepada setiap individu yang serius dalam mendapatkan pinjaman. Untuk lebih lanjut
Butiran untuk memproses pinjaman kami hubungi email kami: (michelle.andyloanfirm@gmail.com) atau BBM (E382b834)

terima kasih

Michelle Andy

aditya.aulia139@gmail.com said...

Assalamualaikum

WhatsApp Only::::{+33753893351}
Email:::::::{{aditya.aulia139@gmail.com}}
{{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}}

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Haerul said...

Saya membawa kabar baik kepada kamu semua rakyat Indonesia saya di platform ini, Allah telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya telah selamat sejak Ogos 2017, kesaksian saya dan kabar baik saya seperti ini,
Nama saya Haerul, seorang Muslim dalam agama dan saya berasal dari Bandung, Indonesia
Saya pemasar dan juga penasihat perniagaan di syarikat tempat saya bekerja, dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (haerulh160@gmail.com). Saya ingin menggunakan platform ini untuk memaklumkan kepada semua warganegara Indonesia mengenai apa yang telah dilakukan oleh syarikat pinjaman Puan Olivia Daniel kepada saya. Platform ini adalah untuk memberitahu mereka yang memerlukan dan mencari pinjaman ikhlas untuk berhati-hati kerana internet dan blog penuh dengan syarikat pinjaman palsu dan penipuan yang hanya di sini untuk merobohkan wang susah payah anda.

Seperti yang dapat anda lihat dalam gambar profil saya, saya berada dalam hutang besar dan saya memutuskan untuk mencari pinjaman dalam talian untuk membayar hutang saya dan saya menghubungi syarikat pinjaman dari syngapore yang pada bulan Mac 2017, dan saya ditipu oleh pemilik syarikat dengan meminta saya membayar banyak yuran, saya membayar dan pada akhirnya saya tidak mendapat pinjaman, saya kehilangan sekitar 20 juta kepada sebuah syarikat pinjaman palsu di syngapore kerana saya memohon pinjaman sebanyak 900 juta dan dengan semua yuran yang saya bayar Saya tidak mendapat pinjaman dan saya sangat kecewa dan saya dipecat dari pekerjaan saya di syarikat yang saya bekerja kerana saya juga mengambil pinjaman dari syarikat yang saya bekerja dan saya bangkrut dan bosan dengan kehidupan.

Jadi Allah sangat baik, saya berdoa dan Allah mengarahkan saya kepada seorang hamba dan saya sedang melayari internet apabila saya mendapati kesaksian seorang wanita Indonesia dengan nama Yuli melalui e-mel: (yuliy3531@gmail.com)
Siapa dari Jakarta Selatan di Indonesia, bagaimana Allah mengubah kehidupan finansinya melalui sebuah syarikat pinjaman dan dia meminta saya menghubungi e-mail ibu Olivia Daniel: (oliviadaniel93@gmail.com) dan dia memperkenalkan saya kepada ibu Olivia Daniel dan dia memberiku keberanian dan Saya memohon pinjaman dari ibu Olivia Daniel dan saya menerima pinjaman yang saya cari selama ini dan Allah akan terus memberkati Yuli untuk memperkenalkan saya

Ahmad Mory said...

Saya AHMAD MORY, saya di sini untuk membolehkan semua warganegara Indonesia dan warganegara Malaysia mengetahui tempat yang betul dan dinamik untuk mendapatkan pinjaman dengan cepat dari segi pemberian pinjaman dan dalam mata wang yang berlainan, FIRM PINJAMAN CHERYL MARTINS. Saya benar-benar memerlukan pinjaman kerana perniagaan saya berleluasa dan saya merasa sukar untuk mendapatkan pinjaman dari syarikat bank / kewangan lain kerana skor kredit saya. Saya terdesak untuk mencuba hampir setiap peluang untuk membuat wang di Internet dan saya mencari CHERY MARTINS dan perkhidmatannya adalah semangat udara segar dalam hidup saya. Akhirnya saya mendapati pemberi pinjaman sebenar dan perkhidmatan yang saya boleh percaya dan saya harus mengatakan bahawa CHERYL MARTINS LOAN FIRM tidak mengecewakan saya! Perkhidmatan yang diberikan kepada saya adalah sangat nyata dan Legit satu, akhirnya, masa depan kelihatan cerah untuk saya dan perniagaan saya, saya memohon pinjaman ($ 200,000.00) dan saya menerima dana saya dalam akaun bank saya dalam masa 24 jam dan pinjaman hanya menarik yuran insurans dan pemindahan sahaja dan selepas bayaran saya untuk pinjaman saya, saya menerima pinjaman saya di dalam akaun bank saya dan ibu Muslim yang setia sejati tidak menggagalkan saya selepas pembayaran saya. Saya memerlukan pinjaman untuk menghubungi CHERYL MARTINS untuk apa-apa jenis pinjaman yang anda perlukan hari ini, dengan kadar faedah 1% yang rendah dan program pembayaran yang lebih baik, sila hubungi CHERYL MARTINS (CMLF) melalui e-mel (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM) atau anda masih boleh menghubungi saya di e-mel saya (ahmadrapa79@gmail.com) cheryl martins bersedia untuk menyelesaikan sebarang masalah kewangan yang mungkin anda hadapi sekarang

LILOW YETTY said...

Kabar baik
Nama saya LILOW YETTY, seorang warga negara Indonesia, dari jakarta selatan. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran penting kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman dengan sangat hati-hati karena internet penuh dengan penipu, Beberapa pemberi pinjaman di sini untuk menipu orang dan merobek uang hasil jerih payah mereka, tetapi Bunda Yuliana berbeda
Beberapa bulan yang lalu, saya benar-benar membutuhkan pinjaman tetapi bank tidak dapat menawarkan saya, karena mereka membutuhkan jaminan nyata, yang tidak dapat saya berikan. Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online dan saya menipu sekitar 19 juta, mencoba membayar biaya tak berujung yang saya tidak pernah tahu semuanya bohong dan bagaimana mereka menipu orang tak berdosa yang membutuhkan bantuan. Saya hampir mati, sampai seorang teman merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Mother Yuliana, pemilik ANTHONY YULIANA LENDERS, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan mereka meminjamkan saya jumlah pinjaman Rp 700.000.000 dalam waktu kurang dari 48 jam pemrosesan dengan tingkat bunga 1% dan mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah saya membayar asuransi pinjaman dan biaya transfer, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya saya mengetahui bahwa jumlah yang saya ajukan telah dikreditkan ke rekening bank saya

Saya memutuskan untuk mengingatkan dan membagikan kesaksian saya tentang Bunda Yuliana sehingga orang-orang dari Melayu dan Indonesia dapat memperoleh pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Bunda Yuliana melalui email: (anthony.yulianalenders@gmail.com)
BBM INVITE (E37F9BCC)

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (lilowyetty21@gmail.com) dan Ibu Hendra yang memperkenalkan saya dan memberi tahu saya tentang Bunda yuliana, Dia juga menerima pinjaman dari Bunda yuliana. Anda juga dapat menghubungi dia melalui email: (hendramay77 @ gmail.com) Sekarang saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis besar di kota saya, Semoga Allah terus memberkati Bunda Yuliana untuk pekerjaan yang baik dalam hidup saya dan keluarga saya.

OKTA MIRA said...

Saya mempunyai skor kredit yang sangat rendah jadi percubaan saya untuk meminjam dari Bank telah menolak saya berpecah rata sehingga saya tidak mampu makan tiga hidangan sehari dan juga saya muflis sepenuhnya bahawa nama saya sama dengan kemiskinan saya berhutang hutang dari rakan-rakan saya dan juga dari jerung pinjaman hidup saya berada di bawah ancaman saya terpaksa melarikan diri dari rumah dan saya membawa anak-anak saya untuk bertemu ibu mertua saya kerana sifat ancaman yang saya terima daripada mereka yang meminjamkan saya wang Jadi saya terpaksa mencari cara cepat dan segera untuk membayar balik wang dan juga memulakan perniagaan baru percubaan pertama saya adalah sangat dahsyat kerana saya telah ditipu dari Rp5.390.020.00 saya terpaksa berpindah juga dua minggu kemudian saya kehilangan Rp300.500.00 kepada pemberi pinjaman penipuan sehingga saya turun dari segi kewangan dan emosional kerana ini adalah yang paling tidak saya harapkan sehingga kawan saya memaklumkan saya untuk menghubungi e-mel ini: :( iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) bahawa saya harus meminta jumlah saya ingin Ibu Iskandar sentiasa menjadi kembali memberikan bantuan kewangan kepada siapa yang pernah memerlukan sehingga saya meminta untuk jumlah Rp850.000.000,00 dalam ruang 24 jam cerita saya berubah dengan baik saya membayar semua hutang saya yang belum selesai dan saya juga memiliki cukup uang untuk membiayai saya sendiri perniagaan semua terima kasih kepada kawan saya yang memperkenalkan saya kepada ibu khususnya dan juga kepada Ibu Iskandar dalam Jeneral kerana mengubah rasa malu saya menjadi terkenal
Kesopanan: ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
E-mel: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

SIDIK ARROZI said...

Halo orang baik saya di Eropah dan Asia, semoga ALLAH dipuji, nama saya SIDIK ARROZI saya dari Indonesia; Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua tentang kebaikan ALLAH yang akhirnya membawa saya kepada pemberi pinjaman yang baik ini melalui Puan Rebecca Walker yang merupakan pemberi pinjaman pinjaman yang benar-benar asli bernama Rebecca Walker, pengarah selepas saya ditipu oleh peminjam palsu, saya telah patah , putus asa dan tidak tahu apa yang harus dilakukan dan siapa yang percaya, maka dia datang dan meletakkan senyuman besar di wajah saya dalam kejutan terbesar saya. Saya tahu sebahagian besar daripada anda juga telah menjadi mangsa penipuan, anda tidak perlu repot lagi kerana saya perlu menyampaikan berita baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang boleh anda percayai,

Sekali lagi selepas saya mendapat pinjaman dari dia saya melabur dalam perniagaan dan saya melihat bahawa saya memerlukan lebih banyak, saya terkejut ketika ibu memberi saya pinjaman lain selain pinjaman sebelumnya, orang-orang baik saya saya lihat dan saya sebahagian daripada pengalaman, hari ini hidup saya mempunyai ucapan terima kasih yang baru kepada ibu Rebecca Walker, ya, anda mungkin takut kerana kesaksian palsu yang telah anda dengar tetapi saya saksi dan jika saya berbohong maka ALLAH mengambil hidup saya dan anak-anak saya, saya rakyat negara yang dikasihi jika anda ingin pinjaman tulen dia adalah satu-satunya yang anda boleh percayai.

Puan Rebecca Walker hanya menghubungi dia hari ini melalui e-mel (rebeccawalker700@gmail.com) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya (sidikarrozl850@gmail.com), saya ingin mendengar berita baik anda sendiri, Terima kasih semua dan semoga ALLAH dipuji.

Michelle Andy said...

Berita baik untuk semua orang, syarikat MICHELLE ANDY LOAN menyediakan pinjaman kepada semua pemohon, pada kadar faedah 1% yang rendah setahun baru-baru ini yang memenuhi keperluan kewangan anda. Semua yang kami perlukan dari anda adalah beberapa maklumat tentang anda jadi jika anda berminat. hanya satu bentuk untuk mengisi, kurang tekanan. Terdapat penyelesaian pembayaran faks dalam talian, cepat dan sentiasa tersedia.
Pinjaman habis bulan kredit yang buruk membolehkan anda menyelesaikan kewajipan kewangan kecil anda seperti mengambil anjing anda untuk doktor haiwan untuk penjagaan yang diperlukan. Bahagian yang terbaik adalah anda tidak perlu mengetuk pintu ibu bapa anda untuk mendapatkan wang dan sebagainya. Jika anda berminat, sila hubungi kami di email kami (michelle.andyloanfirm@gmail.com) atau BBM (E382b834) Whatsapp {+2348132871916 } kami berada di sini untuk berkhidmat dengan lebih baik dan kami sentiasa boleh dipercayai untuk sebarang perkhidmatan segera