THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, March 17, 2010

Tanggungjawab anak terhadap Ibu Bapa

Siapakah yang lebih WAJIB memberi wang belanja kepada ibubapa, adakah :


a) Anak lelaki

b) Anak perempuan (yang telah berkahwin dan belum berkahwin)

c) Kedua-duanya iaitu anak lelaki dan perempuan.

Soalan saya di sini ialah yang WAJIB kerana setahu saya anak perempuan yang telah berkahwin kalau nak bagi atau tidak itu ikut kemampuan masing-masing dengan kata lain hanya untuk membantu tetapi anak lelaki adalah WAJIB memberi wang kepada ibubapa.

ADA banyak feedback untuk soalan ini dan jawapannya berbeza-beza. Dapat saya simpulkan, masih ramai yang TIDAK JELAS apakah kewajipan anak-anak terhadap ibu bapa, maka tidak hairanlah makin hari makin banyak kes anak derhaka dilaporkan di akhbar-akhbar. Saya masih ingat kisah seorang ayah yang ditinggalkan anak di pusat dialisis dan tidak lama kemudian muncul kisah seorang ayah ditinggalkan di perhentian bas di Putrajaya.

Penderhakaan kepada ibu bapa adalah sebahagian gejala sosial yang berlaku dalam masyarakat. Terdapat masyarakat Islam yang menganggap memelihara dan menjaga kebajikan kedua ibu bapa bukan satu tanggungjawab penting. Fenomena ini berlaku kerana masyarakat beranggapan menjaga rumahtangga sendiri dan anak-anak lebih penting daripada mengambil berat ke atas ibu bapa. Paling malang lagi terdapat anak-anak yang menghantar kedua ibu bapa mereka ke rumah orang-orang tua dengan alasan sibuk bekerja ataupun sukar mencari penjaga. Ini adalah berita buruk dan amat menyedihkan ibu bapa.

Mari kita sama-sama refresh perkara yang paling BASIC dalam kehidupan kita sehari-hari.

Melakukan kebaikan kepada ibu bapa merupakan suatu perintah dari Allah SWT kepada setiap muslimin dan muslimat. Sebagai seorang anak kita diingatkan agar melakukan kebaikan kepada kedua ibu bapa. Di samping itu, kita hendaklah tahu menghargai budi dan jasa yang dicurahkan mereka siang dan malam demi melihat anak-anak dalam keadaan baik dan berjaya dalam hidup tanpa mengharapkan apa-apa balasan.

Di dalam al-Quran, Allah SWT dengan tegas menjelaskan peranan dan tanggungjawab anak terhadap kedua ibu bapa, di mana Allah SWT menyuruh agar anak-anak sentiasa taat dan patuh kepada ibu bapa dengan sentiasa berbuat baik kepada keduanya dan apabila berbicara dengan mereka hendaklah dengan menggunakan bahasa yang lembut, seperti firman-Nya yang bermaksud, “…dan Tuhanmu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘Ah’, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun ).” (Surah al- Isra’ ayat 23)

Firman Allah SWT lagi yang bermaksud, “…dan kami wajibkan manusia berbuat kebaikan kepada kedua ibu bapa, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya.” (Surah al-Ahqaf, ayat 15)

Rasulullah SAW pernah bertanya kepada para sahabat sebanyak tiga kali: “Mahukah aku memberitahu kalian tentang dosa yang paling besar?” Maka mereka (para sahabat) pun menjawab : “Sudah tentu wahai Rasulullah.” Baginda menjelaskan : “Syirik kepada Allah, derhaka kepada ibubapa (perawi menerangkan bahawa baginda ketika itu duduk sambil bersandar, lalu menyambung) dan sumpah yang palsu.” (Sahih Imam al-Bukhari)

Menghormati ibu bapa, bererti kita sentiasa menjaga hati dan perasaan mereka supaya tidak tersinggung ataupun disakiti. Dengan kata lain, segala suruhan dan larangan ibu bapa mestilah dipatuhi selagi suruhan dan larangan mereka tidak menyalahi syariat yang telah ditetapkan. Bagi sesiapa yang tidak menghormati ibu bapanya ataupun mengkhianati (mengingkari) tunjuk yang baik, maka dia (anak tersebut) dianggap telah menderhaka terhadap ibu bapanya. Bagi mereka yang derhaka kepada ibu bapanya pasti menghadapi pelbagai kesulitan hidup sewaktu di dunia dan juga di akhirat. Selain itu, menderhaka kedua ibu bapa bererti telah menderhaka kepada Allah SWT. Dari Abdullah ban Amru r.a., katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Keredhaan Allah daripada keredhaan ibu bapa dan kemurkaan Allah daripada kemurkaan ibu bapa.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Islam memberi amaran keras terhadap mereka yang gagal melaksanakan hak-hak ibu bapa, menderhaka atau membiarkan ibu bapa yang sudah lanjut usianya menjalani kehidupan yang sukar dan menyedihkan.

Daripada Muawiyah bin Haidatal Qusyairi katanya, aku bertanya Rasulullah SAW, “Siapakah orang yang paling patut aku berbuat baik?” Rasulullah SAW menjawab : “Ibumu.” Kemudian aku bertanya, “Lagi siapa?” Rasulullah menjawab, “Ibumu.” Kemudian aku bertanya, “Lagi siapa?” Rasulullah menjawab, “Ibumu.” Kemudian aku bertanya, “Lagi siapa?” Rasulullah menjawab, “Bapamu, kemudian orang yang paling hampir denganmu dan seterusnya.” (Hadis Riwayat at-Tirmizi)

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Tidak akan masuk syurga orang yang suka menunjuk-nunjuk pemberiannya, orang yang derhaka kepada kedua ibu bapanya dan orang yang ketagihan minuman keras.” (Sunan al-Nasai')

Apa yang nyata, berbakti kepada kedua ibu bapa, bersikap mulia serta menunaikan hak-hak terhadap mereka adalah di antara tugas yang wajib dilaksanakan oleh umat Islam. Perintah mentaati keduanya jelas termaktub di dalam al-Quran, firman Allah SWT yang bermaksud, “…Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan dan menceraikan susunya dalam masa dua tahun; bersyukurlah kepadaku dan kepada kedua ibu bapamu; dan kepada akulah tempat kembalimu.” (Surah Luqman, ayat 14)

Hakikatnya tanggungjawab anak-anak dalam melaksanakan hak-hak ibu bapa adalah hak yang paling penting sesudah menunaikan hak Allah SWT dan hak Rasul-Nya. Lantaran itu, hendaklah kita berbakti dan berbuat baik kepada mereka, mentaati mereka, berakhlak mulia sepanjang masa kepada mereka, mengutamakan mereka dalam segala kebajikan dan kebaikan lebih daripada diri kita sendiri, anak-anak dan juga isteri.

Berbalik kepada soalan yang begitu specific, jawapan saya, ‘C’.

Walau bagaimanapun, perlu diingatkan, wang bukanlah satu-satunya medium untuk membalas atau mengenang jasa ibu bapa. Jangan tersilap konsep. Ramai menganggap dengan memberi wang kepada ibu bapa, maka dia beranggapan 'sedang' membalas jasa ibu bapa. Sedangkan membalas jasa ibu bapa lebih luas daripada itu.

Banyak kisah di zaman Rasulullah yang boleh kita ambil iktibar. Kisah pemuda yang menggandar ibu tua dalam cuaca yang panas terik sehingga dia keletihan (untuk mengerjakan haji), usahanya itu tidak sedikitpun dapat membalas jasa ibunya. Ada juga kisah sahabat yang tidak mampu mengucap ketika penghujung hayat, semata-mata kerana membuat ibunya tersinggung. Ada juga kisah seorang perempuan yang tidak menziarahi ayahnya yang sakit sehingga si ayah meninggal dunia pun dia tak ziarah kerana suami tiada di rumah untuk meminta izin keluar rumah. Ayahnya masuk syurga kerana anaknya taat kepada suami... dan macam-macam kisah lagi yang boleh dijadikan teladan.

Secara basic, kesemua adik-beradik bertanggungjawab menjaga ibu dan ayah tidak kira sama ada anak yang sudah berkahwin mahupun yang masih bujang. Walau bagaimanapun, dalam bab menyara (saya kira dari segi wang ringgit), adalah menurut kemampuan masing-masing. Menyara ibu bapa memang tanggungjawab anak (apatah lagi jika bapa sudah uzur dan tidak mampu menyara ibu), tetapi saraan itu adalah sekadar memenuhi KEPERLUAN ibu bapa dan bukan untuk memenuhi KEHENDAK ibu bapa. Kita kena bezakan keperluan dan kehendak. Lainlah jika anak mampu, bolehlah penuhi kehendak ibu bapa, tapi kena lihat juga, jika kehendak mereka bertentangan dengan syarak, tak boleh juga kita turuti. Saraan ini pula hendaklah tidak mengurangkan hak-hak orang-orang di bawah tanggungjawab kita sendiri pula.

Saya tidak nafikan, ada sesetengah ibu bapa (selalunya ibulah) yang berkeras menuntut anak-anak mesti beri sekian-sekian jumlah wang kepadanya (this happened to my friend). Padahal, bapa masih mampu bekerja untuk menyara ibu (isterinya). Tiap-tiap tahun tukar perabot, langsir untuk sambut raya. Pakaian tiap-tiap bulan berganti. Handbag, kasut dan tudung pula ‘wajib’ sedondon dengan baju... (sekadar beberapa contoh, sebagai TELADAN). Bila si anak ter ‘miss’ (tak beri) sebulan dua, sudah merungut-rungut dan beritahu “kalau tak nak bagi, tak payah bagi duit lagi sampai aku mati...” dan membuatkan si anak menjadi serba tidak keruan. Memanglah anak mesti balas jasa ibu bapa, tapi tak bolehlah hingga buat mereka rasa terpaksa dan tak ikhlas pula.

Perkahwinan seorang anak perempuan dengan seorang lelaki pula tidak memutuskan hubungannya dengan ibu bapa dan tidak pula menghilangkan tanggungjawab anak kepada ibu bapa. Perkahwinan adalah penambahan kepada tanggungjawab yang sedia ada bagi lelaki dan perempuan, dan bukan pengurangan. Yang kekal ialah prinsip menunaikan tanggungjawab ikut kemampuan kita. Islam tidak menuntut kita lakukan sesuatu lebih dari kemampuan. Bagi lelaki yang telah berkahwin, kebajikan ibu bapa mertua juga menjadi tanggungjawabnya sebab status ibu bapa mertua adalah sama dengan ibu bapa sendiri. Rujuk Tangungjawab terhadap ibu bapa untuk lebih info lebih detail.

Hukum faraid sebenarnya ada berkaitan dengan tanggungjawab anak lelaki dan anak perempuan terhadap ibu bapa masing-masing. Maknanya berat menjaga dan menyara ibu bapa adalah lebih kepada anak lelaki. [NB: Amboi... bab mahukan harta lebih, laju saja ya.. tapi bab tanggungjawab yang turun BERSERTA dengan harta itu, purak-purak tak tahu pula ya...] Jangan nafikan kenyataan ini, jika benar tidak tahu, sila ambil tahu dan isi dada dengan ilmu!

Saya tidak nafikan, ada ibu bapa yang lebih selesa tinggal bersama anak perempuan, tapi itu bukan tiket untuk adik-beradik lain (terutamanya adik-beradik lelaki) boleh lepas tangan daripada bertanggungjawab kepada ibu bapa. Perbelanjaan makan minum serta ubat-ubatan yang diperlukan oleh ibu bapa harus dikongsi bersama adik-beradik yang lain.

Jika ada permasalahan dengan adik-beradik, bawa-bawalah berbincang. Carilah kata sepakat. Umur ibu bapa bukannya panjang pun. Selagi mereka masih ada inilah kita patut berebut berbakti kerana besar ganjarannya di sana nanti, insya Allah.

Harap sedikit sebanyak dapat membantu meleraikan kebuntuan yang dihadapi.

Sumber: http://laman-seri.blogspot.com/


32 comments:

Anonymous said...

Salam, sekadar nak menegur. Agar apa-apa yang bunyinya seperti fatwa itu perlu disandarkan kepada ijtihad yang sah Ahlus Sunnah Wal Jamaah 4 Madzhab yang rojeh.

Yang wajib dalam Islam adalah ketaatan dan tidak melawan cakap ibubapa kepada kedua ibubapa - itupun untuk anak lelaki sahaja samada berkahwin atau tidak berkahwin.

Pemberian bantuan dalam bentuk kewangan bukanlah perkara WAJIB tetapi mendapat pahala dan keberkatan yang besar sekiranya membantu ibubapa.

Nas-nas yang saudara gunakan hanya menghala kepada berbuat baik - taat dan tidak melawan. Tiada nas yang jelas yang menyatakan bantuan dalam bentuk kewangan atau lain-lain jenis bantuan kerana ini adalah niat baik si anak untuk membalas jasa (walaupun wang bukanlah dapat membalas jasa) dan kegembiraan ibubapa menerima bantuan dari anak berkenaan (iaitu anak lelaki)

Anak perempuan yang telah berkahwin TIDAK WAJIB memberikan kepada ibubapa TANPA keizinan suaminya. Kias ini diambil daripada kisah seorang isteri yang mana suaminya keluar berjihad dan ingin menziarahi bapanya tetapi dilarang oleh Rasulullah SAW kerana tidak ada keizinan suaminya. Lebih-lebih lagi isteri tidak boleh sewenang-wenangnya membelanjakan harta suami kecuali diizinkan suaminya.

Namun, suami yang matang tidak akan berbuat begini kerana akan berpotnsi rosak silaturrahim.

Wallahualam.

Anonymous said...

-ralat - perenggan kedua, "Yang wajib dalam Islam adalah ketaatan kepada kedua ibubapa dan tidak melawan kata-kata mereka - itupun....(sehingga tamat)

Anonymous said...

Salam,

Saya ni tumpang lalu hanya nk mintak nasihat dri kawan2..

Saya faham kita org islam sepatutnya menghormati ibubapa,tidak menyakitkan hati meraka,jaga percakapan dan sebagainya.. tapi, bagaimana pula status kita sebagai anak yg selalu tertekan sebab ibubapa punya fasal.. saya ank perempuan dan punyai seorang abg.. 1 contoh, kalau abg saya tegur mak tentang apa2 pun,dia boleh gelak ketawa..macam boleh terima apa yg abg sya ckp walaupun abg ckp dlm kedaan marah..tp klu ble saya yg tegur die,dlm kedaan yg elok dan bertapis,mak saya akan marah saya dan sumpah saya macam2..padahal, saya cube menegur dia sesuatu yg betul ( walaupun dah berumur still akan ade buat silap).. sebenarnya bayak sgt insiden yg buat kn saya rasa " aku ni teruk sgt ke? ak ni mmg xberguna ke?.. mak selalu memalukan saya dpn org lain..xkisah la sape pun..dan klu ape yg jadi kt rumah,dia akan salahkn saya..walhal saya xde buat ape2 pun... dia penah marah saya baru ni.. dia ckp saya xpenah nk pedulik kn die.. tgk die kt bilik balek kje penat.. bukan saya xmao campur dgn dia..tp..ade satu kes dlu,abah baling bende keras kt muka saya,n saya terus lari masuk bilik nagis2..berdarah.. bnde ni jadi dpn mak saya..tp, die xnk langsung jengkuk saya kt dlm bilik.. at least, tgk pun jd lah.. saya xharap die pujuk.. die xkn x kesian tgk ank perempuan die tgh bukak puasa kne maki, kne sepak, luka2 smue.. and die slalu salahkn saya..abah buat cm 2 kt saya sbb time 2 saya tgh makan kt hall.. bukak puase..abah dtg pas 2 hisap rokok.. saya just ckp..jangan lah hisap rokok kt cni sbb saya nk makan.. dia pun tao saya senang sesak nafas sbb asap rokok.. muke dah darah2..mak saya shj xnk tgk, tp marah2 saya jugak sbb tegor abah.. saya xtahu lah.. kenape org lain punye ibubapa sgt penyayang,memahami, ambil berat..tp ibubapa saya.. suka je nk sumpah seranah.. ckp macam saya ni kurang ajar,biadap..klu saya nk cerita..byk sgttt.. sedih klu nk igt blek.. td ni pun,mak saya baru je maki2 saya lg.. allah berkat ke hidup saya klu saya asik diselubungi dgn kata2 mereka??

Anonymous said...

saya pun mghadapi mslsh yg sama... sya dah berkhawin mnjdi isteri org.. sya ank sulung, ayah sya slalu ungkit kat saya suruh byr blik semua brg2 yg dia blikan utk sya masa sya blajar dulu.. mcm laptop, komputer.. perbelanjaan masa blajar di universiti.. sya tertekan sgt.. sya ikut semua kemahuan dia smpi melawan ckp suami.. ikut je arahan ayah sya sbb xnak kecilkan hati dia.. mcmana? apa yg sya patut buat.. tentulah sya kena ikut arahan suami.. dgr ckp suami.. tpi ayah saya? kenapala.. sya tension sgt2.. kalo xbg duit mengungkit je.. sya sendiri byk benda nak dibayar.. dgn perbelanjaan anak lgi..

Anonymous said...

Salam..

Sekadar nak berkongsi pengalaman..mungkin cerita saya bunyinya seperti saya tidak berpuas hati. **Memang itu pun perasaan saya ketika ini.

Ayah saya telah meninggal tahun lalu dan ibu pula uzur, tinggal bersama adik yang OKU di kampung di Johor bersama seorang lagi adik dan bibik.

Arwah ayah antara insan yang disegani di kampung..sepanjang hayatnya, ayah sering mengepalai solat di masjid dan menjadi orang kepercayaan jika ada majlis kenduri-kendara di kampung.

Ibu pula sudah tidak mampu bekerja (65 tahun) dan tidak larat buat kerja rumah, n disebabkan itu seorang bibik dicari untuk membantu dan menemaninya di rumah. Sebagai anak perempuan tunggal dari 8 beradik, ibu nyata lebih rapat dengan saya. Mungkin kerana kami sama2 Hawa, kami lebih memahami dan prihatin tentang keperluan antara satu sama lain.

Selalu yg menjadi persoalan ialah bantuan kewangan kepada ibu dan adik2.

Apabila bibik menyuarakan cadangan supaya gajinya dinaikkan dari RM450 ke RM600 (kerjanya bagus, dan sanggup berjauhan dengan suaminya di Perak untuk menjaga ibu dan adik OKU) abang2 ada yang mengatakan ia terlalu mahal untuk gaji bibik di kampung.

Saya menyangkal pendapat mereka namun ada juga abang yang sependapat dengan saya. Saya cuma tidak mahu beza RM150 itu menjadikan bibik bekerja dalam keadaan tertekan dan berhenti satu hari nanti (bukan senang nk cr bibik yang baik - pengambilan bibik dari indonesia juga memerlukan belanja besar apalagi ia dibekukan sekarang).

Ada 2-3 abang yang sangat sibuk dengan kerja, jarang telefon apalagi hulur wang. Pernah bila ibu call dan minta abang pulang (memandangkan saya akan melangsungkan perkahwinan dua bulan lagi-ibu mahu berbincang dan minta pendapat), abang2 lebih sayangkan kerjanya. Malah, ada yg pernah berkata dengan ibu, kalau dia balik kg, bukan ada org hanta beras ke rumah dia? terkedu saya mendengar cerita ibu..hmmm.. Kalau balik kg pun, baliknya berlenggang dan jarang-jarang berbelanja dapur sedangkan ibu hanya mengharapkan hasil sawit yang tidak menentu.

Saya kadang2 kesal dengan sikap abang2 (tidak semua) yg lebih prihatin dgn kerja dan keluarga mereka dari ibu yang selama ini sanggup berkorban apa saja untuk mereka.

Jarak yang tidak sampai 170km sering dijadikan alasan untuk tidak menjengah ibu walaupun sebulan sekali.

Saya bukan minta apa yang saya lakukan selama ini mendapat pujian melangit dr ibu, jauh sekali mahu mendabik dada, kononnya saya yg paling prihatin dengan keperluan ibu dan adik. Saya cuma menjalankan tanggungjawab sebagai anak dan mahu memberi yang terbaik utk ibu.

Saya berkerja dan tidak mampu untuk menjaga ibu sepenuh masa, malah, saya bersyukur jika ada insan seperti bibik yg sudi menjaga ibu.

Aduhai...saya mengerti kehidupan berkeluarga menuntut banyak komitmen tidak kira kewangan, masa mahupun perhatian. Namun, untuk ibu dan adik OKU ini, saya berdoa Allah buka hati mereka untuk lebih prihatin dengan keadaan dan keperluan ibu di kampung...itu perlu diutamakan dari membeli joran baru dan pakaian mahal untuk isteri dan anak setiap bulan.

Saya tahu, itu memang tanggungjawab meerka, tetapi mereka juga harus sedar, tanggungjawab kepada ibu mereka juga tidak boleh diabaikan.

Mereka sering beranggapan, 'tak apa, yang lain boleh balik dan boleh belanja serta hulur wang, aku x bg pun mak masih boleh makan'...Astagfirullahal azim...
Semoga Tuhan buka hati mereka dan ipar duaiku..janganlah mudah melenting kalau suamimu membeli beras untuk ibunya sendiri, sedangkan itu adalah hasil titik peluhnya dan kau hanya suri rumah sepenuh masa. Mengertilah..kau juga akan tua.


SNAK
-KUALA LUMPUR

Anonymous said...

Salam..

Sekadar nak berkongsi pengalaman..mungkin cerita saya bunyinya seperti saya tidak berpuas hati. **Memang itu pun perasaan saya ketika ini.

Ayah saya telah meninggal tahun lalu dan ibu pula uzur, tinggal bersama adik yang OKU di kampung di Johor bersama seorang lagi adik dan bibik.

Arwah ayah antara insan yang disegani di kampung..sepanjang hayatnya, ayah sering mengepalai solat di masjid dan menjadi orang kepercayaan jika ada majlis kenduri-kendara di kampung.

Ibu pula sudah tidak mampu bekerja (65 tahun) dan tidak larat buat kerja rumah, n disebabkan itu seorang bibik dicari untuk membantu dan menemaninya di rumah. Sebagai anak perempuan tunggal dari 8 beradik, ibu nyata lebih rapat dengan saya. Mungkin kerana kami sama2 Hawa, kami lebih memahami dan prihatin tentang keperluan antara satu sama lain.

Selalu yg menjadi persoalan ialah bantuan kewangan kepada ibu dan adik2.

Apabila bibik menyuarakan cadangan supaya gajinya dinaikkan dari RM450 ke RM600 (kerjanya bagus, dan sanggup berjauhan dengan suaminya di Perak untuk menjaga ibu dan adik OKU) abang2 ada yang mengatakan ia terlalu mahal untuk gaji bibik di kampung.

Saya menyangkal pendapat mereka namun ada juga abang yang sependapat dengan saya. Saya cuma tidak mahu beza RM150 itu menjadikan bibik bekerja dalam keadaan tertekan dan berhenti satu hari nanti (bukan senang nk cr bibik yang baik - pengambilan bibik dari indonesia juga memerlukan belanja besar apalagi ia dibekukan sekarang).

Ada 2-3 abang yang sangat sibuk dengan kerja, jarang telefon apalagi hulur wang. Pernah bila ibu call dan minta abang pulang (memandangkan saya akan melangsungkan perkahwinan dua bulan lagi-ibu mahu berbincang dan minta pendapat), abang2 lebih sayangkan kerjanya. Malah, ada yg pernah berkata dengan ibu, kalau dia balik kg, bukan ada org hanta beras ke rumah dia? terkedu saya mendengar cerita ibu..hmmm.. Kalau balik kg pun, baliknya berlenggang dan jarang-jarang berbelanja dapur sedangkan ibu hanya mengharapkan hasil sawit yang tidak menentu.

Saya kadang2 kesal dengan sikap abang2 (tidak semua) yg lebih prihatin dgn kerja dan keluarga mereka dari ibu yang selama ini sanggup berkorban apa saja untuk mereka.

Jarak yang tidak sampai 170km sering dijadikan alasan untuk tidak menjengah ibu walaupun sebulan sekali.

Saya berkerja dan tidak mampu untuk menjaga ibu sepenuh masa, malah, saya bersyukur jika ada insan seperti bibik yg sudi menjaga ibu.

Aduhai...saya mengerti kehidupan berkeluarga menuntut banyak komitmen tidak kira kewangan, masa mahupun perhatian. Namun, untuk ibu dan adik OKU ini, saya berdoa Allah buka hati mereka untuk lebih prihatin dengan keadaan dan keperluan ibu di kampung...itu perlu diutamakan dari membeli joran baru dan pakaian mahal untuk isteri dan anak setiap bulan.

Saya tahu, itu memang tanggungjawab meerka, tetapi mereka juga harus sedar, tanggungjawab kepada ibu mereka juga tidak boleh diabaikan.

Mereka sering beranggapan, 'tak apa, yang lain boleh balik dan boleh belanja serta hulur wang, aku x bg pun mak masih boleh makan'...Astagfirullahal azim...
Semoga Tuhan buka hati mereka dan ipar duaiku..janganlah mudah melenting kalau suamimu membeli beras untuk ibunya sendiri, sedangkan itu adalah hasil titik peluhnya dan kau hanya suri rumah sepenuh masa. Mengertilah..kau juga akan tua.


SNAK
-KUALA LUMPUR

Anonymous said...

Salam..

Sekadar nak berkongsi pengalaman..mungkin cerita saya bunyinya seperti saya tidak berpuas hati. **Memang itu pun perasaan saya ketika ini.

Ayah saya telah meninggal tahun lalu dan ibu pula uzur, tinggal bersama adik yang OKU di kampung di Johor bersama seorang lagi adik dan bibik.

Arwah ayah antara insan yang disegani di kampung..sepanjang hayatnya, ayah sering mengepalai solat di masjid dan menjadi orang kepercayaan jika ada majlis kenduri-kendara di kampung.

Ibu pula sudah tidak mampu bekerja (65 tahun) dan tidak larat buat kerja rumah, n disebabkan itu seorang bibik dicari untuk membantu dan menemaninya di rumah. Sebagai anak perempuan tunggal dari 8 beradik, ibu nyata lebih rapat dengan saya. Mungkin kerana kami sama2 Hawa, kami lebih memahami dan prihatin tentang keperluan antara satu sama lain.

Selalu yg menjadi persoalan ialah bantuan kewangan kepada ibu dan adik2.

Apabila bibik menyuarakan cadangan supaya gajinya dinaikkan dari RM450 ke RM600 (kerjanya bagus, dan sanggup berjauhan dengan suaminya di Perak untuk menjaga ibu dan adik OKU) abang2 ada yang mengatakan ia terlalu mahal untuk gaji bibik di kampung.

Saya menyangkal pendapat mereka namun ada juga abang yang sependapat dengan saya. Saya cuma tidak mahu beza RM150 itu menjadikan bibik bekerja dalam keadaan tertekan dan berhenti satu hari nanti (bukan senang nk cr bibik yang baik - pengambilan bibik dari indonesia juga memerlukan belanja besar apalagi ia dibekukan sekarang).

sufian azli said...

Sahabat SNAK Kuala Lumpur...

Saya bersetuju dengan tindakan saudari yang mengupah bibik bagi menjaga emak yg sedang uzur di rumah. Saya pasti suami saudari nnt juga bersependapat dengan saya. Usahlah diharapkan adik beradik lain yang seakan terlalu banyak songeh tu. Saya berdoa agar saudari akan mendapat syafaat di dunia dan di akhirat kelak di atas kemurnian budi pekerti saudari itu.

sufian azli said...

saya memahami kepada sahabat yang mempunyai bapa yang menyuruh byr blik semua brg2 yg dia blikan semasa blajar tu. walaupun terdapat halangan drpd suami dan kekangan kewangan, tapi adalah menjadi tanggungjawap kite "menjaga" kedua ibu bapa kite. saya berpendapat berilah penjelasan kepada ibubapa tentang kedudukan kewangan sahabat yg belum stabil itu. pujuk mereka agar akan membayar balik pada masa akan datang. kepada suami pula perlu diingat bahawa duit isteri adalah hak isteri. jd isteri berhak untuk memberi kepada kedua org tua mereka.

sufian azli said...

saya sedih mendengar cerita ibubapa yang seakan tidak menyayangi saudari tu. Pada saya saudari teruskan berbuat baik dengan ibubapa tetapi biarlah berpada2. Maksudnya berbaik kepada mereka berlandaskan hukum syarak seperti bermanis muka, menolong kerja2 rumah, memberi wang dsb. tetapi sekiranya saudari mendapat kecederaan atau dimaki oleh mereka tanpa sebab, ia perlulah dibantah dan kalo boleh jauhkan diri dari mereka untuk sementara. Carilah ketenangan dengan mengadukan hal ini kepada Jabatan Agama Islam untuk dinasihatkan.

Anonymous said...

Saya ada bertanyakan seorang Ustaz tentang kedudukan sebenar siapakah yang bertanggungjawab menjaga/menyara ibu bapa.

"Katanya dalam Islam, ada banyak pendapat kerana terdapat banyak mazhab berbeza. Malahan sesetengah negeri perlu mengikut fatwa yang dikeluarkan oleh majlis agama negeri tersebut.

Katanya lagi, secara umum, tanggungjawab itu perlu dipikul oleh semua anak tidak kira jantina. Walau bagaimanapun, tanggungjawab itu lebih berat kepada anak lelaki. Ini kerana anak perempuan yang telah bernikah, perlu taat/patuh pada suami.

Tapi tanggungjawab anak lelaki juga banyak. Anak lelaki yang telah bernikah, perlu mengutamakan isteri dan anak-anak. Apalah guna menjadi suami dan bapa kalau tidak mampu menyara keluarga."

Kesimpulan dari kata-katanya itu, saya membuat saranan seperti berikut:-

a. Untuk anak lelaki

Pendapatan yang diterima perlu ditolak perkara-perkara berikut:-
- bayar semua bil dan pinjaman (tidak kira pinjaman bank, syarikat kredit atau orang persendirian) kerana hutang adalah wajib dibayar walaupun kita telah mati.
- beli barang keperluan isteri dan anak-anak seperti susu formula, lampin pakai buang, barang dapur.
- simpan sedikit untuk kecemasan seperti tayar pancit, enjin kenderaan tiba-tiba rosak, isteri atau anak-anak tiba-tiba jatuh sakit.
- akhir sekali barulah diberikan bakinya kepada ibu bapa.

b. Untuk anak perempuan

- anak perempuan yang bekerja dan belum bernikah, wajib menjaga/menyara ibu bapa.
- anak perempuan yang bekerja dan sudah bernikah perlu meminta izin suami. Walaupun mempunyai pendapatan sendiri tetapi setiap sen yang ingin dibelanjakan perlu direstui suami.
- anak perempuan yang tidak bekerja dan sudah bernikah, tentulah sangat-sangat perlu meminta izin suami kerana yang ingin digunakan ialah harta suami. Sedangkan harta sendiri pun perlu meminta izin suami barulah boleh dibelanjakan, apatah lagi harta suami.

Kalau ada salah dan silap, mohon dimaafkan kerana setiap orang berbeza pengalamannya.

Tetapi perlu diingatkan bagi perempuan yang telah bernikah "bahawa seorang isteri boleh memilih untuk masuk ke syurga dari mana-mana pintu dengan syarat iaitu menjaga solat dan puasa, menjaga kemaluan dan taat pada suami".

Anonymous said...

Salam... saya mempunyai satu masalah yang amat membelenggu diri saya ini.. Ini berkaitan dengan Ibu mertua saya.. Sedari saya bernikah bersama suami sehingga kini saya amat tidak disuaki oleh ibu mertua namun saya akur.. selama 14 thn perkahwinan dan hampir 11 thn saya terpaksa menyambut hari raya di rumah mertua atas permintaan pihak ibu mertua.. walaupun mempunyai 4 orang anak namun dia menekankan pada saya bahawa anak lelaki wajib menjaganya dan katanya sekiranya dia sakit sekalipun pant**nya juga harus anak lelakinya yang bertanggungjawab untuk membersihkannya.. Dia sering menekankan pada saya bahawa rumah yang saya duduki bersama anak anak kami ini adalah rumah anaknya dan dia tegaskan bahawa dia berhak ke sini dan membuat apa sahaja kerana ini adalah rumah anak lelakinya.. Masalahnya sekarang dia juga mempunyai dua orang anak lelaki yang lain tetapi dia tidak pernah mengganggu mereka.. malah anak lelaki kesayangannya telah pun menjual tanah pusaka dan membeli kereta baru untuk isterinya namun didiamkan sahaja oleh beliau.. saya bertambah tidak tahan apabila tadi dia membawa adiknya kerumah dan terus melecture saya tentang wajibnya anak lelakinya itu yakni suami saya menjaganya dan mengingatkan saya berkali2 bahawa saya ini hanyalah penumpang dirumah itu.. masyaalllah.. tidak tertanggung lagi penghinaan oleh ibu mertua saya itu.. Adakah begitu sekali kewajiban seorang anak lelaki mengutamakan ibunya dalam segala hal dan mengabaikan isteri dan anak anak..

Anonymous said...

Assalamualaikum ,
Maaf Untuk Mencelah . Perkara paling mudah untuk seorang anak laksanakan pada saya tak perlu disandarkan dengan dalil yg kuat pon..cukup dengan logik akal .Fitrah sebagai manusia tentang tanggungjawab terhadap Ibu Bapa. Tanggungjawab anak lelaki atau perempuan .Kita sebagai anak WAJIB melaksanakan tanggujawab terhadap Ibubapa .Jika semua orang didalam keluarga adalah anak perempuan,siapa yg patut menyara dan menjaga ibupapa.Jika kita hanya katakan itu adalah tanggungjawab anak lelaki .Konsep tanggungjawab anak perempuan itu selesai selepas berkahwin perlu difahamkan sepenuhnya..Mmg Benar ..tanggungjawab anak perempuan dan tanggunggan terhadap perempuan itu berakhir selepas berkahwin.Namun perlu diingat tanggungjawab Suami pula sama terhadap mertua..Mentaati Mertua sama hukumnya mentaati ibu bapa sendiri. Melukai hati mertua sama seperti melukai hati Ibupapa sendiri..Wahai wanita usah di seret suamimu itu keneraka kerana menderhaka..dan wahai suami pastikan adil kamu terhadap keduanya.Tidak cium bau syurga seseorang yg menderhaka terhadap ibupapa..Nauzulbillah

Anonymous said...

Assalamualaikum ,
Maaf Untuk Mencelah . Perkara paling mudah untuk seorang anak laksanakan pada saya tak perlu disandarkan dengan dalil yg kuat pon..cukup dengan logik akal .Fitrah sebagai manusia tentang tanggungjawab terhadap Ibu Bapa. Tanggungjawab anak lelaki atau perempuan .Kita sebagai anak WAJIB melaksanakan tanggujawab terhadap Ibubapa .Jika semua orang didalam keluarga adalah anak perempuan,siapa yg patut menyara dan menjaga ibupapa.Jika kita hanya katakan itu adalah tanggungjawab anak lelaki .Konsep tanggungjawab anak perempuan itu selesai selepas berkahwin perlu difahamkan sepenuhnya..Mmg Benar ..tanggungjawab anak perempuan dan tanggunggan terhadap perempuan itu berakhir selepas berkahwin.Namun perlu diingat tanggungjawab Suami pula sama terhadap mertua..Mentaati Mertua sama hukumnya mentaati ibu bapa sendiri. Melukai hati mertua sama seperti melukai hati Ibupapa sendiri..Wahai wanita usah di seret suamimu itu keneraka kerana menderhaka..dan wahai suami pastikan adil kamu terhadap keduanya.Tidak cium bau syurga seseorang yg menderhaka terhadap ibupapa..Nauzulbillah

Anonymous said...

Salam ukhwah,sy terbaca utk ruangan ini kerana hari ini sy bergaduh tentang duit dgn ibu sy.sy seorg wanita bekerjaya ,seorg isteri n seorg ibu pd ank,

ibu sy berkahwin dgn seorg duda yg tlh mempunyai ank yg bsr2 belaka,manakala bersama ibu msh ader 2 ank yg msh bersekolah rendah termasuk seorg adik br hsl perkahwinan br.

Ibu menuntut sy memnyara 2 adik kandung sy krn ibu kata,2 adik yg bersama ibu bkn ank bapa tiri sy,jd tggjwb sy memberi duit saraan pd adik2 sy sbb dulu ibu yg sra sy belaja.

Sy marah sbb sy rs bapa tiri hrs memberi ibu nafkah termsk menjaga kedua adik sy yg bersekolah.tp ibu mrhkn sy.sy sbnrnya x dpt terima kehadiran bapa tiri krn dia tdk pernah menganggap kami sbg ank sebaliknya,dia akn melarang ibu keluar dgn kami bila kami pulang bercuti,seolah2 tidak suka ibu mendekati kami.dia akn memaksa ibu menemani ibunya(nemek tiri) sewaktu kami di kampung,padahal kami pulang hanya setahun sekali.itu membuatkn kami sgt tdk boleh menerima ibu kami.

Sblm ini,ibu dpt bantuan ibu tunggal walaupun ibu sdh berkahwin,skrg bantuan itu tlh dipotong krn jbtn kebajikan sdh mengetahui ibu sdh berkahwin,jd ibu memberitahu kami adik beradik supaya mengambil slh seorg adik atau memberi wang saraan krn suaminya bkn ayah kpd kedua adik kami yg bersekolah.sy sgt sedih dgn cara ibu sy hingga sanggup meletakkan harga utk seorg ank.

Ibu kata,jika kami tidak memberi wang,dia tidak akn membenarkn adik kami bersekolah.sy sgt kecewa.bkn sy tak mampu memberi wang tp hati mana tak luluh jika wang bulanan yg diberikan pd ibu utk adik2 tp digunakn utk bantu suami (bpk tiri) dan menbeli brg perhiasan diri?sdgkn kami sendiri tdk pernh membeli utk diri srndiri?

Tlg bantu sy

Niat dihati ingin ibu bercerai smg sy dpt kembali ibu sy tp ibu terlalu sygkn lelaki itu,tp sy tak sanggup memberi wang yg bkn digunakn utk adik tp utk perkara lain.

Bantulh nasihatkn sy

iklas,
su
sueria_ni@yahoo.com

Anonymous said...

salam, nak tanya pendapat. bagaimanakah keadaan.

1. suami jarang memberi nafkah pada isteri (tetapi selalu makan luar).
2. meminta dan mencuri duit anak sendiri sehingga anak tersebut mengalami kesulitan.
3. mengambil duit orang lain sehinggakan pemberi pinjaman datang ke rumah dan membuatkan jiran melihat perkara tidak baik belaku pada keluarga tersebut.
4. suami hanya tahu mengarah dan apabila ditegur akan melenting dan mengamok sehingga menghempas pintu.
5. apabila kembali kerumah (setelah keluar) dan isteri tidak masak lagi akan bertanya kenapa tidak masak. apebila diberitahu nak membeli guna apa? dia akan melenting dan terus keluar rumah.

mungkin ada lagi tetapi saya tidak ingat, setakat ini, ini sajalah. sesiapa boleh lah memberikan pendapat.

sekian terima kasih.

Anonymous said...

salam..terbaca ruangan ini dan terasa rmai jgk yg mengalami situasi yg sma..sy ada 5bradik,3lelaki 2 perempuan..sejak ayah berhenti kerja,mak mengambil upah menjaga ank jiran,dlm situasi ini kakak sy bnyk berkorban sjk dr lps belajar..dan sy bru memulakan pekerjaan bru(lbh baik drpd kerja sblm ini).abg sulung sy x pnh bg duit blnn kpd mak dgn alasan tdk ckup(sy xfhm sedangkn abg pegawai tggi kerajaan)..abg sudah berkahwin dan ada 2 org ank..klu abg blk kdg2 hujung mggu,klu mak mntk duit maka berminggu2 plak la bru dia dtg umah mak blk...huhu..dan sekarang mak selalu mengungkit lg2 dgn kakak..kakak sgt kck hati tp kakak ttp memberi jumlah wang yg mak mntk..mak mntk stp anknya rm500..kakak dh berkahwin dan ada ank..sblom ni sy pnh bg separuh gaji sy kpd mak tp mak xpnh sbut sy bg dkt mak smpai sy pnh ckp "sy bg separuh gaji sy,jgn ckp sy xbg"..tp mak asyik mengungkit je sjk sy berhenti kerja..tp alhamdulillah skrg dh start kerja bru..namun sy berniat ingin memberi rm200 je sebln kt mak..adakah slh jika sy hny memberi rm200??hmmm...tp sy hairan jgk kenapa mak xmrh or mengungkit wlaupn abg long xpnh bg duit kt mak..mak ckp blkg je abg long bnyk habiskn harta mak..hmmmm...sy bersyukur jgk adk lelaki sy yg bru tamat belajar tidak spt abglong..dia selalu kirim duit utk mak..mula2 rm200 tp skrg mak mntk rm500,sy x pasti adk bg bnyk tu ke x..kalau berlaku slh fhm kami adk bradik selalu dikatakn jahat biarpn bkn kami yg mulakan..cthnya jiran yg ske menyibuk hal kami..kami diamkn dri dan hny luahkn antra adk bradek je tp klu mak ayah dgr mereka akn ckp kami slh,kami jht wlaupn kami x buat apa2 kt jiran tersebut..kami sgt sedih kerana dulu mak ayah xpnh mcm ni..adakah kerana duit??adakah slh jika sy hny memberi rm200 sebln??adakah tanggung jawab sy sudah terlaksana??

Anonymous said...

Saya setuju dgn pndpt saudara berkenaan hal kewangan tersebut, tambahan pula sbg org awam kita tidak layak meletakkan hukum WAJIB dsb terhadap sesuatu perkara.. Bapa juga seorang suami kpd ibu, maka kewangan adalah tnggjwbnya trhdp ahli keluarga dibawah tnggungannya selagi bapa mampu menyediakan keperluan..

Anonymous said...

salam..
saya ingin minta pendapat saudara dan saudari sekalian..saya sudah berkahwin lebih 3 thun..pada pandangan saya, suami saya seorang yg bertanggungjawab terhadap org tuanya dan adil dgn saya..walaupun berkahwin pada usia muda, suami mampu memberi keselesaan kepada org tuanya dan mengambil berat ttg masalah keluarga..namun, sejak kami dikurniakan cahaya mata, suami tidak dapat menghulurkan wang seperti selalu kerana ingin menyediakan kelengkapan secukupnya kepada anak kami..baru-baru ini berlaku konflik dlm keluarga mertua saya..adik ipar (lelaki) yg baru shj berhenti kerja mengusulkan hajat utk berkahwin..ibu mertua menyuruh suami membuat pinjaman bagi membantu adik ipar saya..apabila suami tidak mahu turuti permintaan ibu mertua saya, adik ipar menuduh suami tidak bertanggungjawab terhadap ibunya hingga ibu mertua saya bekerja sebagai cleaner..adakah suami saya menderhaka kepada ibunya kerana tidak mahu menolong adiknya berkahwin?

Pelangi Raihanaa said...

salamm. hmm camne plakk kalu kt sbgai anak memberontak kat ibu bapa ? sye ni ank sulung , prmpuan ag tuu, sy tau pompuan kne tauu keje2 uma and mmg wajib mmg buat keje tu sume. mslhnye sy da mule buat keje2 kat uma tu dri drjh5 ag. smpai skrg , skrg ni sy lpsn spm. sjk sy mule wt keje2 uma tu , sy da tak pna berenti sbb mak sy sntiase brtrusan menghrpkn sye. sye tolong je sbb sy tauu mak sy penat keje. ok takpe. tp lame-klamaan sye da mula penat. bayangkn lah dri umo 11 taun smpai 18 taon sume keje uma sye yg buat. sye penat. kadang2 ibu sye langsung tak pape keje pon kat uma tuu. ok sy tak kisah. bole saba ag. tapi, bg remaja cm sy ni mesti la kite nak keluar jln2 dgn kwn kan. tp mak sye tak prnh bagi. dri dulu smpai skrg. sye da knlkn semua kwn baik sye kat mak sye. tapi, mak sye still tak penah bagi sye keluar rumah. kadang2 sye tak tahan sgt smapai sggup curi2 keluar. sye tau salah,tapi bayangkanlah keadaan sye. tak bole keluar rumah lgsg dan hnya disuruh buat keje2 di rumah je. sye igt mse mak sye operate tgn dye , time tu ag sye tak rehat lgsg. owg berpusu2 dtg menjenguk mak sye, dlm 1 hari lain2 org. sye ank sulung prempuan. sye la kan yg kne layan semua tetamu tuu ? sye tak kisah nk layan diorang. tapi, sye penat. sye ingat lepas sye da tolong buat keje mak sye mse dye skit tuu , dye akn mule b'lembut dgn sye. tp.... keadaannye same je. dye masih tak pernah nak faham sye. mkin teruk tanggapan dye trhdp sye adalah. sye yg jarang skali keluar dgn kawan baik sy terus,dan terus merayu. hinggakan mak prnh cakap, " ko nak keluar sgt kan?angkut skali baju2 ko semua.nak keluar sgt kan?pergilah." bayangkanlah kite hnye meminta izin untuk keluar beberape jam je dgn org yg dye kenal dan dye tau org tu perempuan, dye boleh ckp cmtu. bukan tu maksud sye. sye cme nk keluar skali-skale. sy sring menangis sbb hal ni. kwn2 sy pon slalu mnangis untuk sy. smpai skrg sye takut kpd mak sye. sye tak bole membuat ape2 kputusan sndri. sye kne ikot sume yg mak nak. sye tau tu perlu. tapi cuba la sesekali faham diri sye. sye slalu tgk mak ayah kwn sye sntiase prcyekn anak2 dye,sntiase memahami khndak anak dye. tapi bukan sye. skrg , smntre tggu result spm , sye ingin bkerja. lps abes spm,mak siap cadang ag nak kerja ape. tapi mak skdr mencadang. lame mnunggu mak, sye prgi keluar crik kerja sndri. alhamdulilah, dpt. sy dpt kerja sbgai pengasuh di taska.(mmg kerja ni yg sye nak.sbb sye mmg ske budak.) tapi mak tak izinkn. sye sedih sgt, knpe plak tak bole sdgkn haritu dye yg cdgkn mcm2 kerja. mak prnh ckp mak bagi sye bkrja. tapi skrg ? tak mungkin sye tak kerja.sbb sye da janji org tu sye dtg kerja esok. hm mak tolonglah faham sye skali-skale.sye nk cube dunia luar,bkn asyk terperap buat kerja2 rumah je. tmpt kerja yg sye mintak tu pon takde seorg lelaki pon kat situ. hnye kakak2,mkcik2,dan budak2. kenapa tak bole mak ? lps sye ckp je sye keje esok , mak terus meminggirkn sye. sye tak faham. mak yg suro sye kerja. tapi sekrg ? sye da janji dgn owner taska tuu, sye akn kerja. doakn sye supaye mak sye dilmbutkn hatinye. biar mak sye faham,sye kerja ni pon untuk tambah2 simpanan keluarga. doakan sye ? :']

Anonymous said...

J'ai supprimé mon compte Blogspot il ya quelque temps. Cependant, j'ai sauvé le lien du blog et il semble être toujours actifs. Je ne comprends pas ce que j'ai fait de mal. Je n'arrive pas à le blog en tapant l'adresse d'origine, mais je ne peux en suivant le lien. Je veux cette chose définitivement supprimés. Quelqu'un peut-il me dire comment faire?.

Shida Asma said...

Sy stuju.wang bkn perkara wajib bg seorg anak utk tunaikan pd ibubapa..tp skiranya mampu bagilah skurang2nye blh menghiburkan hati ibubapa.masalah sy xseperti kwn2..sy kahwin dgn lelaki yg mrupakan anak tunggal lelaki dr 3bradik..anak mak lah kt kan .bongsu lg..tp pernikahan kami dr awl hingga skg sering diganggu oleh kuarge mertua sy.dr sblm bapa mertua sakit sehingga sakit..jd sgala tanggungjawab nk diletakkn dibahu suami sy..sy stuju shingga redha suami sy bkerje 24jam off..smata2 utk mmbri pkuang suami jg bapanye..ibunye sering salahkan sy dlm pngurusan itu ini..dan sgala urusan rumah tangga kami ibunye nk ikot campor..smp 1thp suami salahkn sy.sdgkn sy xtau ape2.bile ktiadaan suami sy..layanan yg diberikan kpd sy xseperti diberikan smasa adenye suami disamping sy..bila suami xde anak sy diambil dr jagaan sy..sy hy boleh bersabar..fitnah n cite2 buruk thadap sy dicritekan kpd kwn2 n saudara mara dia..smpaikan mmbuat sy jd tawar ht utk melawat ibubapa mertua drumah.bila bcuti balik ke kg sy..ibubye akan call stiap hari suruh balik cpt..bile sy bg pndapat dikatakan sy xsuka pd kuarge mereka..smp nyaris2 nk bcerai..tp sy tetap pg melawat..kdg sy malu dgn smua org..suami skg dah mula fhm sy..alhamdulillah..n ade org2 yg disampaikan dakyah2 buruk ttg sy mule sukakan sy..sdgkan sy xmcm ape yg dicritakan..tp sy masih sgt trasa ngn sikap hipokritnye dpn suami sy..blkg sy di msgnye bkn2 ttg sy pd suami..Ya Allah...pnah 1 ketika dulu..n ktnye kalo mak nk duit ape cara skalipon suami sy kne dptkn..sbb itu tggjawab dia sbg anak laki..sdgkan kami mkn pon xckp..bila sy cuba trgkan suami sy xmampu..dikatanya sy cuba control wang ringgit suami sy..so skg sy serahkn pd suami utk nilai siapa sy yg sbnrnye n ape punca ptlingkahan kami..ape pndpt kwn2

Anonymous said...

Ramai anak2 memberi pelbagai alasan utk tidak membantu ibubapa dari segi kewangan ttp ibubapa tidak pula memberi alasan semasa membesarkan anak2. Hakikat wang sgt penting dlm meneruskan kehidupan org tua kita...

Anonymous said...

Salam...
Sekadar berkongsi pendapat melalui pembacaan setelah membaca daripada beberapa komen dan permasalahan yang diutarakan.

Saya bersetuju dengan dgn komen pertama mengenai perkara yg wajib di dalam islam perihal anak kepada kedua ibu bapanya adalah mentaati perintah ibu bapa dan tidak menginggung perasaan mereka selagi mana ia tidak bercanggah dengan tuntutan Islam.

Berbalik soal membalas jasa ia tidak diwajibkan di dalam Islam sebaliknya menjadi satu tanggungjawab yg perlu anak-anak fikirkan dan laksanakan sebagaimana kedua-dua ibu bapa melahirkan, mengasuh, mendidik dan membesarkan mereka. Sekiranya anak-anak berfikir secara rasional dan masih mengingati pengorbanan kedua ibu bapa mereka, maka sebaiknya layanilah mereka sebaik-baiknya sebagaimana mereka telah melayani kita ketika usia kita kecil. Jangan kecilkan hati mereka kerana itu adalah satu dosa besar.

Berkenaan soal ibu bapa yang meminta anak-anak membalas jasa dan pengorbanan mereka sebenarnya ia sudah menyimpang. Ibu bapa tidak sesekali boleh meminta anak-anak membalas jasa atau meminta anak-anak mengembalikan semula wang ringgit yang telah mereka laburkan utk membesarkan anak-anak. Islam tidak mengajarkan begitu kerana mendidik dan membesarkan anak-anak adalah tanggungjawab dan kewajipan ibu bapa dan ia mesti dilaksanakan dgn ikhlas.

umie iman said...

kak..sng je..Allah nk tnjuk..Allah bg ujian..kak diam je..ada kak bg..xda diam je..kak pn ada ank2..jd pgjran terang Allah bg..jgn kta wt ank kta plak cmana kak alami..klw x..ank2 akak pn rasa apa yg akak rasa..tiap ujian ada gnjaran..yakin ya.

umie iman said...

adk..btuah Allah lahirkn adk sbgai ank dlm fmly 2..sy phm sbb sy pnh alami keadn yg agk sama wlwpn situasi yg bbeza..adk lyk trma dugaan krn adk sorg yg pyabar..tiap ujian ada gnjaran.bijak la mhdapi.gnakn kbjaksanaan hati,aqal,n iman..insyaallah..

umie iman said...

Mohon akak terus ke pejabat agama...mgkin khidmat kaunseling dpt mbntu..n apa2 pmohonan akak akn dbntu dgn hasil siasatan kaji selidik..

umie iman said...

Tidak...

umie iman said...

Xpe kak...syukur lh jgk suami akak dh fhm akak..tiap yg phitkn ada manisnya

umie iman said...

Tp kna phm keadn...dh klw nk tggung ank bini pn kdg2 xcukup...nk bg kt mak ayh cmana klw mkn mnum sndri pn kna ikt perut..Allah dh tntukn rzki msg2...klw ada 2 ada lh...

Anonymous said...

Salam..

Saya anak no 4 dr 5 org.ade 2 p n 3 L dalam adik beradik saya. Saya dah keje baru 1thn sengah.

Sejak keje saya x pernah beri duit pada ayah. Mase awl2 je saya bagi. Tp mak mmg x pernah miss..mmg every month sy bg rm300 I.a...
So saya nak tny pendapatt apekah hukum saya x bg duit pd ayah saya?

Untuk pengetahuan, mak n ayah saya pesara kerajaan. So mmg ade pencen stp bln I.allah.. ayah pulak mmg ade buat keje mengaja ngaji, jd hakim etc..

Pencen mak lg skit dr ayah dan ayah tidak pernah memberi duit pada mak.saya ulang duit.. selama mereka berkahwin dgn alasan mak saya dah ada gaji sendiri.

Ayah sy hny byr bil2. Perbelanjaan rumah, makanan mmg kongsi jgk dgn mak. Ayah sy ni jenis yg kedekut susah nak keluar duit sampai 1 tahap masa sy tgh belajar kat U dlu hanya mak, saya ulangi hanya MAK yg support sy. Ayah hny bg duit kadang2 tu pun kalau sy mintak cth nak naik bas.

Harap ade sapa2 yg boleh bgtau ape hukum saya x bagi duit pd ayah walaupun saya mampu memandangkan saya belum berkahwin lg.. t. Kasih. ..

Anonymous said...

salam,

saya nk mntak pendapat. perlu x bg pasangan yg berkahwin berbincg dalam hal jumlah pemberian wang belanja ibu bapa.

Saya sgt terkilan mugkin jeles bila suami dalam diam2 selalu memberi wang yg lebih kpda ibu/bapanya. Padahal untuk sy sbgai isteri wang yg diberi adalah TETAP setiap bulan.even pernah mintak lebih.

Malah sy sbgai isteri perlu berhutang dgn suami jika perlukan perbelanjaan lebih dr yg diberi.
Sy harap ad sapa2 boleh bantu sy. mungkin sy salah.